Wexford en het zuidoosten van Ierland

17 september 2018 - Wexford, Ierland

Na 4 dagen sightseeing in het mooie Dublin werden we opgehaald door Mike en Karina die onderweg waren naar de airport. Daar aangekomen gingen zij met een vlucht naar Nederland en reden wij in hun auto naar het prachtige estate van de familie Guiness. Deze biergigant heeft een fortuin verdiend met het donkere Guinessbier en dat was wel te zien aan de prachtige materialen die voor Farmleigh zijn gebruikt, o.a. mahonie voor de trap.

In plaats van de directe route naar het zuiden reden wij door de Wicklow mountains. Ik had hier een heel andere voorstelling van, bossen e.d. maar het waren vrijwel kale bergen begroeid met heide. Jammer dat de hei al uitgebloeid was anders zal zo’n paarse heuvel vast mooi zijn. Onderweg passeerden we o.a. Glendalough wat mooi ligt te midden van een oud dorpje en een kerkhof met uitkijktoren. We kwamen pas s’avonds aan in Wexford wat in het zuidoosten van Ierland ligt. Het was wel even zoeken want het huis had weer geen huisnummer. Weer een groot huis met veel kamers en een enorme tuin, dus aan ruimte geen gebrek.

County Wexford met de gelijknamige hoofdstad is heel anders als de noordwestkust. Groen uiteraard maar met een heuvelachtig binnenland. Wexford zelf is een leuke stad, maar als je de hoeveelheid auto’s en campers ziet die allemaal dwars door de stad rijden gaat de zin om de stad te bezoeken over. Jammer dat we geen fiets hebben want dan ben je in 10 minuten in de stad, maar fietsen is hier levensgevaarlijk, er fietsen dan ook maar weinig mensen.

Alle steden van Ierland hebben hetzelfde probleem, verkeer dwars door de centra van de steden en geen autovrije winkelstraten waar alleen voetgangers mogen komen. Alles is hier op auto’s gericht en overal betaald parkeren.

Een prachtige route ging naar het Hook schiereiland, hier staat op de punt het Hook lighthouse en een stokoud kerkje met dito kerkhof. Het staat hier nog vol met abdijen die tot ruïnes zijn vervallen die uit de 6e eeuw stammen. Ongelofelijk wat heeft dit land een (vaak bloedige geschiedenis) Vikingen, Normandiërs, Engelsen, dit land heeft heel wat overheersers gekend. Dan de famine, de afschuwelijke hongersnood die vele duizenden het leven kostte en velen heeft doen besluiten om met een schip de oversteek te maken naar Amerika en daar een ongewisse toekomst tegemoet te gaan (als ze het al overleefden op de gammele schepen op zee)

We kochten een OPW-pasje waarmee je in heel Ierland monumenten kunt bezoeken, daar ben je wel even zoet mee. Onder andere Kilkennycastle, in de gelijknamige plaats is erg mooi en zowat helemaal opnieuw gestoffeerd van binnen. Kilkenny is een mooie stad met z’n mile, een lange weg met veel middeleeuwse gebouwen.

Het zuidoosten van Ierland staat bekend om z’n droge en zonnige klimaat en inderdaad we hebben een aantal mooie dagen gehad met veel zon, maar ook storm en regen. Het weer wisselt hier enorm. Het klopt wel wat de Ieren zeggen, 4 jaargetijden op een dag. Vriezen doet het hier blijkbaar nooit want er staan hier overal yucca's.

De stranden zijn ook mooi en ongerept, niet zo ruig als in het noordwesten maar lange vlakke zandstranden waar je eindeloos kunt wandelen.

De zondag is een gezellige dag in Ierland. Gezinnen gaan vaak naar de pub waar livemuziek is en daarna naar de sundaylunch. Hier wordt vaak roast geserveerd, heerlijk rundvlees met yorkshire pudding, roast potatoes en geroosterde groenten gecombineerd met een fris glas bier is dit een heerlijke maaltijd.

Al met al zijn wij heel enthousiast over Ierland. De mensen zijn aardig en heel beleefd. Kinderen staan nog op voor ons in de bus of tram (help zijn we al zo oud….) mensen houden de deur voor elkaar open enz.

Prijsniveau is vergelijkbaar met bij ons, wijn en bier zijn duurder. Vlees en vis veel goedkoper. Morgen alweer de laatste dag en dan gaat het weer richting Dublin airport waar we met Ryanair naar huis vliegen. Mike en Karina komen dezelfde dag weer deze kant op en treffen hun auto weer aan op de parking en hopelijk wij ook de onze in Nederland.

1. Marende en Jan:
    Hoi Anne-Marie en Ad,

Weer mooi om jullie reis mee te beleven...Is weer zo voorbij zie je maar weer.....Goede reis terug en zie jullie in Someren weer.

Lieve groetjes, Marende en Jan
  2. Loes:
    17 september 2018
    Grappig om te zien dat wij vaak identieke foto's hebben gemaakt; Swiss Cottage, Abbey. Zaal in Kilkenny castle mocht je niet fotograferen toen wij er waren 🤔. Goede reis en tot gauw.
  3. Tony Peters:
    17 september 2018
    Hoi Ad en Anne-Marie,,..Hartelijk dank voor de altijd weer mooie reisverhalen en zeker niet te vergeten de prachtige foto's die jullie maken wij hebben ervan genoten...
    Wij wensen jullie 'n goeie reis terug naar Someren en welkom thuis....
    Groeten van Tony en Riet,...
  4. Jos Govers:
    17 september 2018
    HOI Annemarie en Ad, mooie verhalen en weer schitterende foto's, wij genieten momenteel van de Franse campings, eten en vergezichten , zijn met de camper op stap, tot ziens in Someren.
  5. Renee:
    17 september 2018
    Leuk om weer te hebben genoten van jullie verhalen en foto's. Welkom Thuis alvast en tot ziens, Renee & Clemens
  6. Ben Annette de Wet:
    8 oktober 2018
    Wonderlik om julle stories te hoor ! Nuwe inpirasie !