Ierland 2018 Leitrim en Donegal

9 september 2018 - Dublin, Ierland

Vorig jaar was ons county Kerry in Ierland uitstekend bevallen zodat we dit jaar weer een poging deden om huizen te vinden in Ierland en met succes.

We ontmoetten het eerste stel Karen en Shane al een dag voor wij vertrokken en aten gezellig op een terras in Heusden want het was prachtig weer. De hele week was er sprake van stakingen van onze “favoriete” luchtvaartmaatschappij Ryan Air, maar gelukkig vertrokken we toch richting Dublin. Het weer in Dublin was meteen al nat zodat we door de regen de bus moesten vinden op het station. 4 uurtjes later kwamen we aan in Sligo in het noordwesten van Ierland. Jean kwam ons halen met haar auto want openbaar vervoer naar het huis in Tawley is er niet. De meeste huizen die wat achteraf liggen hebben niet eens een echt adres en dat maakt het moeilijk ze te vinden want de Tom Tom heeft toch echt een adres of een GPS-code nodig.

De meeste mensen hier in Ierland die “buiten” wonen hebben enorme huizen, ook dit huis is zeker 2x zo groot als het onze. Veel mensen hebben hier 2 huiskamers en een keuken zo groot als onze woonkamer. Ook buiten is aan ruimte geen gebrek, je mag alleen bouwen op een perceel van minimaal 5000 m2.

De countys Leitrim en Donegal liggen aan de Atlantische oceaan met prachtige stranden, ruige kliffen en hoge golven. Het weer is er ook naar want alle wolken die de oceaan aanvoert laten als eerste hun regen vallen op dit gebied.

Als je van natuur houdt en van historie zit je hier goed. Dit gebied heeft evenals de rest van Ierland een lange geschiedenis. Er zijn hier Neolithische begraafplaatsen met een soort grafheuvels zoals wij ze kennen, middeleeuwse kastelen uit de tijd van de Normandische koningen, kerkjes met mooie grafstenen enz.

Grote steden zijn hier niet. Wij zitten tussen Donegal en Sligo in. In Donegal bezochten we het kasteel. In Sligo was het heritageweek en waren veel bezienswaardigheden gratis en deden we een stadswandeling met een gids die ook weer veel te vertellen had over de geschiedenis. De beroemde dichter Yeats heeft in zijn gedichten ook Sligo en de regio beschreven en er zijn nog elke dag talloze toeristen op het kerkhof in Drumcliff om zijn graf te bezoeken.

Het eten is in Ierland prima, vlakbij is een leuke pub die heerlijke hamburgers heeft en de seafoodchowder, een dikke vissoep is niet te versmaden. Het rundvlees is hier erg lekker want de koeien lopen hier heerlijk vrij in de de weilanden en hebben een prima leven.

Niet ver van Leitrim en Donegal ligt Noord Ierland, het Engelse gedeelte van Ierland. Je merkt er weinig van dat je op Brits grondgebied bent want er is geen grens. Het enige wat je merkt zijn de verkeersborden die anders zijn (miles) en in dit gebied staan veel grote oude bomen. Ierland is vrij kaal want in 1700 zijn hier alle bomen gekapt voor de scheepsbouw (was dat in Nieuw Zeeland ook niet zo?)

Belfast was te ver om naar toe te rijden, maar Londonderry ging wel op een dag. Interessante stad met nog een volledig intaktte stadsmuur waar je overheen kon wandelen. Mooie kathedraal en leuk centrum. Ook hier weer een roerig verleden met de Oranjemarsen en de strijd tussen de katholieken, de IRA en de protestanten.

De mensen zien er hier niet bepaald welvarend uit, kleding van de Primark en dito winkels, niemand draagt hier behoorlijk schoeisel verder zie je veel overgewicht en rokers.

Vanuit Sligo vertrokken we weer met de bus naar Dublin. In een buitenwijk van Dublin hadden we een kamer in een Air B&B geregeld bij Linda die pas in een appartement woonde en een kamer met badkamer verhuurde. Hotels zijn in Dublin erg duur. Onder de 100 euro vind je niks en helemaal niet met ontbijt. We zaten wel ver van de stad maar met de tram sta je binnen een half uur midden in het centrum.

We vonden Dublin erg mooi. Prachtige gebouwen o.a. het Trinitycollege met de beroemde bibliotheek. Erg mooie musea zoals het archeologisch museum en het national museum. Er is erg veel te zien in Dublin, het meeste is op loopafstand. Ook veel leuke pubs en eethuisjes in de Templewijk. Veel trendy zaken met een leuke menukaart.

Ongelofelijk, wie we tegen het lijf liepen midden in Dublin……. Willy en Peter, onze huizenruilers uit Florida waar we een paar jaar geleden zijn geweest. Wat is de wereld toch klein.

Highlight in Dublin was de Riverdanceshow in het Gaiety- theater. Fantastische show die wel 2 uur duurde. Tijdens de show werd het publiek geëvacueerd, want er was brandalarm. Wij waren gelukkig snel buiten want ik heb het niet op mensenmassa’s maar het bleek loos alarm en de show ging weer normaal verder.

1. Petra:
    9 september 2018
    Hoi Ad en Anne Marie, leuk om jullie reiservaringen weer te lezen? Ierland is een mooi land. Ik hoop voor jullie dat het weer ook een beetje mee zit. Hoe lang zijn jullie nog daar?
  2. Tony Peters:
    9 september 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...mooi verhaal prachtige foto's zeker de moeite waard Ierland nu nog wat beter weer....wij zijn na 8 weken zeeland ook weer in Helmond met 'n prachtige zomer achter ons...en gelukkig nog steeds heel mooi weer...geniet lekker van jullie reis tot het vlgd reisverslag...groetjes ...
  3. Marende en Jan:
    10 september 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Weer een mooi verhaal om jullie belevenissen met ons te delen. Ondersteund door weer vele prachtige foto's.
    Wat een mooi gebied maar jammer van de vele regen die jullie hebben moeten incasseren.
    Lekker blijven genieten
  4. Ruut en Trees:
    10 september 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad. Wederom genoten van jullie verhaal. Ook de fotografe heeft weer haar best gedaan. De kwallenfoto is een van mijn favorieten. Mooi gedaan.
    Veel plezier nog en op naar het volgende verhaal.
    Groetjes,
    Ruut en Trees