The Villages

6 december 2015 - The Villages, Florida, Verenigde Staten

De Villages is een gated community en wel de grootste ter wereld. Een gated community wil niets anders zeggen dan een beschermde woonomgeving bieden voor mensen van 55+.

Ongeveer 35 jaar geleden is een slimme Amerikaan met dit concept begonnen. Hij kocht goedkope grond op in noord Florida en begon met het eerste bouwproject van een aantal huizen (allemaal vrijstaand en gelijkvloers).

Het centrum van het park bestaat uit een square, een groot plein met een soort kiosk waar iedere avond live muziek is. Hieromheen zijn winkelstraten gebouwd in de stijl van een outletcentrum (bv zoals in Roermond) Overal zijn restaurants met terassen. Ook is er een enorm meer waarop je een rondvaart kunt maken en een trolley voor een rondrit door het park. Sinds de start van de Villages is dit concept uitgegroeid tot een megacommunity van 130.000 inwoners met 3 pleinen met winkels, bioscopen, theaters en zelfs een echte polobaan. Verder hebben ze hun eigen krant die iedere morgen opgerold in een plastic zak op je oprit ligt en een eigen tv en radiostation.

De bewoners van dit park hebben de keus uit tientallen golfbanen en verwarmde zwembaden ( wedstrijdbanen, recreatiebaden en familiebaden). Verder zijn er 3 prachtig ingerichtte recreatiegebouwen die allemaal een ander thema hebben. Hier kun je je aansluiten bij een activiteit en je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Van schaken tot linedance en van aerobic tot volleybal. Ook is er een cursusprogramma. Ik heb van de week de brochure eens bekeken en het is ongelofelijk wat je hier allemaal kunt leren, talen, computerlessen, kunstgeschiedenis enz. wel 100 soorten cursussen. Zo houden ze de bovenkamers van de bewoner wel op peil. Om naar al die activiteiten toe te gaan zouden wij de fiets nemen maar de Amerikaan gaat per golfcar. Hij heeft hier aan zijn huis een aparte garage voor en aangezien mevrouw en meneer verschillende interesses hebben, hebben ze dan ook 2 golfcarren nodig en uiteraard minimaal 1 auto. Er is ook een speciale benzinepomp voor golfcarren in jaren 50 stijl.

Van de week was het Thanksgiving, een heel belangrijke feestdag in de VS. Wij waren uitgenodigd door mensen die van de zomer in ons huis waren. In hun huis was een tafel prachtig gedekt voor 8 personen. Uiteraard weer een enorme kalkoen, die zo groot is dat ze nog weken allerlei recepten maken met de restanten. Verder allerlei bijgerechten en als nagerecht pecanpie en pumpkinpie. Het is heel leuk om dit weereens mee te maken. (we waren al eens uitgenodigd in Seattle).

Het weer is hier wisselvallig, na een koufront toen we aankwamen was het vorige week 30 gr. Deze week is het minder met een harde wind en regen maar aangename temperaturen. s’Morgens gaan we met de golfcar naar het zwembad. s’Middags maken we een rondje door het park, het is zo groot dat we nog steeds niet alles gezien hebben.

Zaterdagavond zijn we met Linda en Kathleen en hun partners uit eten geweest in een Italiaans restaurant. Was heel gezellig. Naderhand werd er gedanst op het plein met een rockband in de openlucht.

Na Thanksgiving komt al heel snel de kerstversiering van de zolder. We dachten dat we het toppunt hiervan al hadden gezien maar dit slaat echt alles. Complete straten zijn versierd. Huizen hangen vol lichtjes en tuinen met versierde palmbomen ongelofelijk. Muziek erbij, het is een hele happening.  Auto’s en golfcarren rijden de hele avond rond om al die huizen te bekijken. Over de stroomrekening zullen we het maar niet hebben…

Het is een heel andere wereld, maar daarom voor ons zo leuk. We zijn in 2013 in een gated community geweest maar deze is megagroot. Het leuke is wel dat je hier alles kunt doen met de golfcar. Je kunt ook naar de supermarkt om je boodschappen te doen. Voor golfcarren zijn er aparte wegen aangelegd (een soort fietspaden) zodat je veilig kunt rijden. Het is alleen een hele zoektocht voor je doorhebt hoe je onder tunnels doorrijdt om aan de andere kant van de rotonde uit te komen, maar ondertussen hebben we dat ook alweer onder de knie. Een ding is erg jammer, deze golfcarren lopen op benzine en stinken enorm. (in Georgia hadden we electrische) Misschien kan dat een tip zijn voor Obama om eens aan te denken in het kader van de klimaatconferentie.

Wij hebben een uitstekende tijd uitgekozen om naar de VS te gaan want de dollar is in tijden niet zo duur geweest. Hij is nu bijna net zo duur als de euro, dus 1 op 1.

Supermarkten zijn toch al erg duur. Wij mogen in Nederland niet klagen. Als je ziet wat wij betalen b.v. bij Lidl of Albert Heijn. Veel dingen zijn hier 2 maal zo duur en lang niet zo lekker. Ik mis ons lekkere brood en de harde broodjes. Hier is het brood zoet en staan we eindeloos de verpakkingen te lezen om brood te vinden met minder suiker. Gelukkig is de benzine spotgoedkoop. Omgerekend 0,40 per liter (gallon 2 euro)

Buiten het park is ook genoeg te beleven. B.v. Mount Dora en Ocala steden met een mooi oud centrum met huizen van zo’n 130 jaar oud en natuurlijk veel natuurparken. Het Homosassa park met natuurlijke bronnen waar manatee’s (zeekoeien) in leven. Deze zoeken het warme water op nu het kouder wordt. Grote logge vriendelijke reuzen die alleen planten eten en zich traag door het water bewegen af en toe boven komen om wat lucht te happen Verder het Silver springspark waar grafheuvels zijn van Indianen van voor onze jaartelling.

Morgen gaan we naar ons 2e adres van deze reis. Kathleen brengt ons weg met haar wagen en we worden opgewacht door Peter en Willie die ons hun wagen brengen om naar hun vakantiehuis aan de Suwanneerivier te rijden in Noord Florida.

P.S. Namens Ad bedankt voor de felicitaties voor zijn verjaardag!  We hebben gezellig gelunched met toekomstige huizenruilers en het personeel van het Lighthouse zong voor Ad een speciaal verjaardagslied.

1. Jos:
    6 december 2015
    Hallo Ad,

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier tijdens jullie reis door de VS en Mexico.

Groet,

Monique, Bart, Stan, Koen & Jos
  2. Tony Peters:
    6 december 2015
    Hallo Ad,.Ook van ons alsnog Hartelijk Gefeliciteerd en jullie vakantie verhaal was weer heel interessant om te lezen! geniet verder van jullie mooie reis door Mexico!
    Groeten van Tony en Riet,..
  3. Jan en Marende:
    7 december 2015
    mooi verhaal weer om mee te beleven. Ook hier begint de Kerstmis te leven met versieringen etc. Tijd gaat snel.....geniet lekker
  4. Loes:
    7 december 2015
    Ad, alsnog van harte gefeliciteerd. Het is weer een mooi verhaal. Vwb die golfkarren. Zolang die benzine daar zo goedkoop blijft zal er niet veel veranderen. Elektrisch is een heel goed alternatief. Weet er alles van als je in de elektrische zijlader industrie werkt. ha ha. Geniet er nog maar van.
  5. Ruut en Trees:
    7 december 2015
    Inmiddels verblijven jullie alweer in het huis van Peter en Willie. Ook hier zal het weer aangenaam toeven worden. Wat een idee zo'n 50+ resort. Zouden we hier in Nederland ook wel willen hebben maar dan zonder stinkende golfkarren natuurlijk. Ik zou elke morgen wel baantjes gaan trekken in het zwembad."A swim a day keeps the docter away" .
    Voor Ad: niet teveel languit liggen in zo'n relaxstoel hoor !!
    Pas op: straks ga je er nog aan wennen!!
    Veel plezier verder en tot het volgende reisverhaal.
    Groetjes,Ruut en Trees
  6. Linda Frary:
    25 januari 2016
    Have been looking for a way to translate your blog. Do you know how? Love the pictures! Enjoy Mexico