van Madeira naar Florida (deel 2)

24 november 2015 - Port Canaveral, Verenigde Staten

Na 2 volle dagen varen arriveert de Spirit in Funchal, de hoofdstad van Madeira. Jammer op zondag, dan is er veel gesloten. Funchal is een prachtige Portugese stad met veel zwartomrande gebouwen van vulkanisch gesteente en trottoirs met stenen in allerlei patronen. We zijn al verschillende keren in Funchal geweest en besloten in de stad zelf te blijven. De botanische tuin hebben we de vorige keer al gezien. Op dit zeer vruchtbare vulkanisch eiland bloeien allerlei bloemen en planten die het een exotisch tintje geven. Terug op het schip vertrekken we weer zonder de spuitende bootjes die ons andere jaren uitzwaaiden. Tja ook in de cruisewereld wordt bezuinigd.

Na Madeira gaan we de oversteek over de Atlantische oceaan maken en binnen de korste keren zie je geen andere schepen meer en ook geen vogels. Het enige wat we nog zien is de prachtige oceaan in allerlei tinten blauw en de horizon. Zo ver als je kijkt aan alle kanten zie je alleen maar water en voel je je nietig. Ongelofelijk zo diep is het hier, tussen de 4000 en 5000 m. Ik kan me daar moeilijk een voorstelling van maken. Dan volgen er 6 zeedagen van alleen maar water, water en nog eens water. Niets heerlijker dan buiten zitten en over de oceaan staren…

Met onze medepassagiers hebben we het niet zo heel erg getroffen deze keer. De gemiddelde leeftijd ligt erg hoog, zo rond de 75 en als we een sharingtable hebben( tafel in het restaurant waar andere passagiers kunnen aanschuiven) komt het maar zelden voor dat er iemand bij is van mijn leeftijd. Maar ja je hebt dan ook wel tijd nodig om zo’n lange cruise te maken. Zoals zo vaak zijn het weer de Engelsen die de meerderheid vormen op de voet gevolgd door de Amerikanen. Verder veel Duitsers en enkele honderden passagiers van andere nationaliteiten waaronder 41 Nederlanders. In totaal 1850 passagiers en 900 bemanningsleden uit 61 verschillende landen.

Na 6 zeedagen met heerlijke diners en lunches met culinaire hoogstandjes meert het schip aan op het eerste Caribische eiland van een serie van 4. Het weer is geweldig, stralende zon en dik 30 graden. We worden begroet op het eiland St. John door een plaatselijke dansgroep en een steelband die ons al helemaal in de Caribische sfeer brengt. St. John waar we nog niet eerder zijn geweest is niet bijzonder. Van een afstand lijkt het een aardige stad maar als je dichterbij komt zie je het verval. Kathedraal in de steigers en zo te zien wordt er al lang niet meer aan gewerkt en de huizen en winkels hebben ook wel erg dringend een opknapbeurt nodig.

Het is weer zondag maar de plaatselijke bevolking rukt massaal uit als er een cruiseschip in aantocht is. Men denkt blijkbaar dat cruisepassagiers niets anders willen dan diamanten, sterke drank en parfum kopen. Alles draait hier om de dollar.

Het tweede eiland is St. Kitts. We gaan aan land in Basseterre samen met de passagiers van nog 3 megacruiseschepen. Dan kun je het beste maar zorgen dat je niet in de buurt blijft van het schip want dat is een grote winkelende massa.

Er worden volop tours over het eiland aangeboden. Een open bus reed ons het mooie groene eiland rond met stops bij een rumstokerij uit de 17e eeuw en een suikerrietfabriek. Deze eilanden hebben niet zo’n beste reputatie. Hier hebben heel wat slaven zich rotgewerkt in de suikerrietplantages onder slechte omstandigheden.De toppen van het vulkanisch gebergte lagen in de wolken en hier bevond zich ook de botanische tuin met nog een stuk van het oorspronkelijke regenwoud. Helaas mocht je bij dit tourtje onbeperkt drinken. 2 Ierse jongens namen dit wel erg letterlijk en hadden voor lunchtijd al zeker 12 flesjes Caribisch bier achterovergeslagen en vielen van zattigheid haast uit de bus. Tja aan boord kost een pul bier 8 euro dus dan krijg je dat……..

Eiland 3 was St. Maarten. Phlipsburg is de hoofdstad van de Nederlandse kant. Hoofdstad is wel een erg overdreven benaming voor zo’n strandplaatsje. Ook hier weer diamanten, horloges enz. Vorige keer zijn we met de plaatselijke bus naar het Franse gedeelte geweest maar daar was niet zo veel aan.

De laatste in de rij was St. Thomas (voor de 3e keer) We hadden niet zoveel zin om ons te mengen tussen de duizenden cruisepassagiers buiten dus bleven na anderhalf uur in de rij staan bij de Amerikaanse douaniers aan boord. We hebben de benodigde stempels weer voor een verblijf van 3 maanden in de VS. Op papier wordt je de hemd van je lijf gevraagd, maar ik moet zeggen dat ze deze keer redelijk vriendelijk waren. We hebben ze wel eens anders meegemaakt……

Langzamerhand zien we eilanden opdoemen onderweg en komen er containerschepen aan de horizon. We zien weer vogels in de lucht, vliegtuigen en langzamerhand komt de kust van Florida in beeld.

Dan wordt het weer tijd om de koffers te pakken en gaan we op 21 november na het laatste ontbijt van boord in Port Canaveral. Dankzij de aanslagen in Parijs zijn de veiligheidsmaatregelen verscherpt en hebben we bijna 3 uur in de rij moeten wachten voor de douane ons na allerlei vingerafdrukken en foto's het land in liet, terwijl we al het papierwerk in St. thomas al achter de rug hadden

1. Jan en Marende:
    25 november 2015
    In korte tijd weer veel gezien en beleefd....Nu Florida...geweldig toch.....wij blijven meelezen en beleven...
  2. Robert en Maria:
    25 november 2015
    Gelukkig na 10 minuten lezen zijn jullie veilig aangekomen in Florida.
    Tsjonge jullie zijn ook echte eilandgangers. Soms al drie keer op een zelfde eiland geweest. We moeten toch eens contact opnemen met guiness books of records, want er worden hier naar mijn weten records verbroken.
    Ze waren duidelijk te vriendelijk in Sint Thomas, en wat zeggen stempels uit Sint Thomas nu in vergelijking met Florida, USA, ik zou de vingerafdrukken vol met eilandenstrandzand en schildpaddenstrond van Sint Thomas ook niet vertrouwen als ik douane beambte was in Florida, en nog eens flink controleren die vingers.

Heel fijne reis

Robert en Maria
  3. Renee & Clemens:
    25 november 2015
    Fijn dat jullie veilig in Florida zijn aangekomen voor deel 2 van deze mooie reis! Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Tot gauw horens Renee & Clemens
  4. Tony Peters:
    26 november 2015
    Hallo Ad en Anne-Marie,jullie hebben nu Florida bereikt en kan de mooie reis daar beginnen,het is ´n prachtig land ik heb ´n tijdje terug voor vrienden die daar op vakantie waren ´n fotoboek gemaakt en schitterende foto´s gezien van prachtige steden en natuur geniet ervan en wij kijken weer uit naar jullie volgende bericht! groeten van Tony en Riet,..
  5. Petra:
    26 november 2015
    Hoi Ad en Annemarie,

Na een lange tijd op zee zijn jullie nu gearriveerd in Florida.
    Ik wens jullie een hele fijne tijd toe.
    Ben vandaag terug gekomen uit Gambia. Moet wel weer even wennen aan de temperatuur hier, maar dat komt wel goed.
  6. Ruut & Trees:
    30 november 2015
    Hi Beidjes,
    De kop is eraf, jullie zitten weer op het vaste land en kunnen de komende 3 maanden probleemloos rondtrekken in de USA. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben! Nog dank voor het telefoontje op mijn verjaardag. Zoals jullie hebt gemerkt: we waren niet thuis. We hebben die week doorgebracht in Westenschouwen en op mijn verjaardag had ik een verrassings-dag met als hoogtepunt een zeer ongebruikelijk bezoek aan de vuurtoren van Ouddorp. 's Morgens zaten we dus samen met de vuurtorenwachter aan het gebak op 50 mtr hoogte. Het is een soort van commandocentrum van waaruit de hele scheepvaart tussen Rotterdam en Antwerpen in de gaten wordt gehouden op een hele rij van monitoren. De wachter heeft ons van alles laten zien en uitgelegd. Heel interessant en gelukkig op een heldere en zonnige dag (zicht tot Den Haag!).
    Als slot een rekensommetje wat jullie als zeereizigers geen probleem op moet leveren: het licht van de vuurtoren schijnt 30 zeemijlen ver, dus ... km.
    Geniet van het vervolg van jullie reis en we kijken uit naar de volgende verhalen.
    Groeten, Ruut & Trees
  7. Loes:
    1 december 2015
    Weer een mooi verhaal en nu overwinteren in de Sunshine state. Geniet er maar van. Hier gaat het alledaagse leventje weer gewoon door en hebben we het druk, druk, druk. Bijna Sinterklaas en dan gaan we richting eind 2015. Tijd om weer de vakantieplannen te bedenken voor 2016.
    Geniet van het mooie weer, elkaar en de huizen en tot gauw horens.
    Loes
  8. Maria Visser:
    Ad van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag . Groetjes Maria
  9. Jan en Marende:
    3 december 2015
    Van harte Ad en nog veel gelukkige en gezonde jaren toegewenst. Maak er een mooie dag van samen.In Someren alles rustig.
  10. Trudy en Hans:
    3 december 2015
    Ad van harte gefeliciteerd met je verjaardag en groetjes aan Annemarie.
    Als ik jullie verhalen lees, gaat het wel goed met jullie geniet ervan en nog een fijne tijd in florida.