The Suwannee hideaway

16 december 2015 - Branford, Florida, Verenigde Staten

Dit is de naam van ons 2e huis deze reis en ligt in noord-west Florida, het echte Florida naar men zegt. Zo moet de natuur er dus oorspronkelijk hebben uitgezien.

Nu zijn er eindeloos lange rechte 2 baanswegen en een autobaan. Kerken in allerlei soorten (met namen waar we nog nooit van hebben gehoord) en bos, bos en nog eens bos. (en dan niet het gemengde oorspronkelijke bos maar veel gerooide percelen met luciferdunne aangeplantte denneboompjes).

Gelukkig doet onze vriend tom-tom het weer anders hadden we het nooit gevonden. Peter en Willie brachten ons de auto en controleerden nog even of het echt het goede adres was in de tom-tom en ja hoor 3 uur later rechtsaf een onverharde spierwitte zandweg op (al het zand is hier wit) nog een kilometer door de busch en dan net voor de zon onder ging zien we 3 huizen in het bos waarvan de middelste nummer 305 is.

Altijd weer spannend. Cijferslot van het hek werkt, da’s 1, auto onder het huis geparkeerd da’s 2, (huis staat op betonnen palen i.v.m. hoog water) Langs het huis is een lift gebouwd, heel handig voor alle bagage en boodschappen. voordeursleutel past da’s 3. Licht aan…..wauw wat een grote kamer, heel gezellig ingericht met een hoog plafond en een enorme keuken, 2 slaapkamers met badkamer en overal serres met ligstoelen om ongestoord te zitten. Het is hier s’nachts doodstil en af en toe hoor je de roep van een uil. We slapen uitstekend, het is hier een stuk frisser dan in de Villages.

De volgende morgen eerst eens buiten kijken. Eerst een terras buiten, dan een enorme tuin met aan de Suwanneerivier een heerlijk terras met stoelen waar je de hele dag naar de water kunt kijken. Helemaal beneden aan het water nog een steiger waar je in de kano kunt stappen of vissen.

De hele week was het prachtig weer alleen s’avonds en s’morgens ijskoud. Peter en Willie wilden perse komen (is 5 uur rijden vanuit hun andere huis) om de verwarming te laten repareren, maar we hebben de kachel amper aangehad want het is de rest van de tijd erg warm.

We hebben de hele week praktisch constant op het dek doorgebracht en gevaren in de kano op de rivier. De eerste keer dat we de kano gingen uitproberen kwamen we bij een bron en zagen een moeder manatee (zeekoe) met kalf geweldig…..

Als het water kouder wordt gaan de manatees naar de warme bronnen en daar zijn er in noord Florida veel van. Hier in de buurt wel 10. Prachtig helder water wat zo uit de grond borrelt. Helaas we zijn nog vaak teruggevaren naar de bron maar we hebben ze niet meer teruggezien. Overal zitten schildpadden op takken van dode bomen die over het water hangen. Ze hebben blijkbaar goede ogen want ze plonsen het water in lang voordat wij ze hebben zien zitten zonnebaden.

In andere delen van Florida gelden regels voor het varen op het water b.v. max. snelheden voor motorboten, maar hier op de Suwanneerivier mag je zo hard varen als je wilt en die boten maken zo’n herrie dat de manatees (die beschermd zijn) van schrik er vandoor gaan. Door de week is het hier heerlijk rustig en zie je praktisch niemand, maar in het weekend komt de werkende mens zich even uitkuren met zijn motorboot…

Aangezien wij hier overal ver vandaan zitten is de keus beperkt in restaurantjes. Er is er een. Zaterdagavond hadden we geen zin om te koken dus op naar Atins het lokale barbecuerestaurant. Nou dat was lachen. Ze hingen bijna met de benen buiten zo druk was het. Hele gezinnen met opa erbij (die z’n pikzwarte handen nog niet had gewassen) Niet even omkleden, wel nee maakt hier absoluut niet uit wat je aanhebt.

De menukaart bestond uit allerlei barbecuegerechten en gefrituurde vis. Bij het bestellen vuurt de serveerster een hele reeks vragen op je af: medium of well done? sla of warme groente? welke slasaus? ketchup of mayo? krulfriet of Franse frietjes? En dat vraagt ze dan zo snel dat je niet snapt waar ze het over heeft. Maar het was lekker, maar wat veel leuker is is het bekijken van al die mensen die hun borden volladen met vette happen.

Voor hun is het duidelijk een avond uit want je woont hier zover uit elkaar dat je wel weereens iemand wilt spreken. Veel tijd krijg je echter niet want als je je bord leeg hebt gegeten ligt je rekening al op tafel en staat er een waitress klaar met een grote plastic bak om de afwas in te kiepen en je plastic tafeltje schoon te maken.

De volgende morgen gaan ze allemaal keurig naar de kerk. Overal rijen auto's voor de kerken, die doen hier nog goeie zaken.

1. Jan en Marende:
    16 december 2015
    weer hartstikke mooi verhaal zodat wij jullie reis een beetje mogen meebeleven......veel plezier nog ......
  2. Tony Peters:
    16 december 2015
    Hallo Ad en Anne-Marie,jullie verhaal weer met plezier gelezen en wat boffen jullie toch met zulke gastvrije mensen die voor jullie hun huis beschikbaar stellen op de mooiste plekjes op aarde! Hier is alles oké, het wordt morgen 15 graden dit is ´n record wat nog nooit is voorgekomen! Wij wensen jullie hele gezellige dagen en ´n fantastisch reisjaar in 2016! Groeten van Tony, Riet en familie
  3. Petra:
    16 december 2015
    Leuk verhaal Ad en Annemarie! Geniet er lekker van en ik wens jullie alvast een hele Fijne Kerstdagen en een gezond en reislustig 2016!
  4. Renee & Clemens:
    16 december 2015
    FIJNE FEESTDAGEN & de allerbeste wensen voor een reislustig en vrolijk 2016!
  5. Robert en Maria:
    17 december 2015
    Jullie hebben het weer goed naar jullie zin. Wat een mooi huis en omgeving.

Ik wist niet dat Manatee een zeekoe was, ik dacht eerst dit is een theeplantage maar toen ik verder las werd het uitgelegd.

Er is iets met jullie met schildpadden. (jullie weten nog waarom jullie zo moeilijk Amerika inkwamen) Als ze het water induiken, duurt het zeker een jaar voor ze weer bij de tak zijn waar ze lagen te zonnen.
    Volgens mij komen de pikzwarte handen van de barbecue.
    Ik begrijp uit jou laatste zin dat de kerken een autohandel erbij hebben omdat er zo veel auto's voor de kerken staan. En dat ze hierdoor hun geld verdienen. Dat is wel een idee voor hier.

Heel veel kanoplezier in Florida en fijne feestdagen !
  6. Jan van der Velden:
    17 december 2015
    Zo te horen gaat het wel goed bij jullie, een hele beleving wat jullie allemaal zien, wij vertrekken maandag.
  7. Ruut en Trees:
    22 december 2015
    Hallo Anne-Marie en Ad,

Bedankt voor jullie Kerst-en Nieuwjaarswensen. Jullie zitten in korte broek maar dat duurt in Nederland ook niet lang meer. De winterjas hangt weer in de kast. Vreemd hoor zo'n warme Kerst. We zullen er allemaal aan moeten wennen.
    1ste Kerstdag staat gepland voor de Fam.Daalder. Tweede Kerstdag gaan we saampjes in ieder geval een fijne wandeling maken. Voor een heerlijke eigengemaakte erwtensoep is het nu echt te warm. Het jaar is voorbij gevlogen. Wat gaat het snel. Geniet saampjes van de prachtige natuur, verstoor de zeekoeien niet en in Nederland kunnen jullie ook kanoën hoor , water genoeg !! Tot hoors of lees in het nieuwe jaar.
    Veel liefs,
    Ruut en Trees
  8. Jan en Marende:
    22 december 2015
    hele fijne kerstdagen toegewenst en bij voorbaat alle goed voor 2016 met bovenal een goede gezondheid.......lieve groetjes van ons....
  9. Joke Cor:
    23 december 2015
    Fijne Kerstdagen toegewenst en een gelukkig en gezond 2016
  10. Maria Visser:
    24 december 2015
    Halo Ad en Annemarie het gaat goed met jullie hier ook net gisteren terug uit Londen , heel fijn gehad alleen een dagje later terug vliegtuig gemist moesten nog een nachtje op het vliegveld wachten konden de volgendemorgen pas terug , nu wel weer leker thuis was wel een hele toestand . Ik wens julli fijne feestdagen en de beste wensen voor 2016
  11. Nico en Maya:
    26 december 2015
    Dag Annemarie en Ad, Leuk om jullie reiservaringen mee te beleven, beeldend beschreven! Zag het overvolle restaurant voor me! Jullie avontuur op het water met de zeekoe en kalf, een prachtige ervaring !
    Wij nemen ook in 2016 in Haarlem en omgeving mensen mee op reis door het land van de verbeelding met onze verhalen en gedichten. Veel reis plezier in 2016 toegewenst,
    Maya en Nico