De Victoria watervallen en de Chobe rivier

29 mei 2013 - Kasane, Botswana

De grensovergang van Namibië naar Botswana is de mooiste die we ooit zijn overgestoken. Dit is een 4 landenpunt; Namibië, Botswana, Zambia en Zimbabwe liggen hier bij elkaar. We staken de brug over de Choberivier over en daar was de grenspost met Botswana. Eeuwenoude Baobabs staan hier met een schitterend gezicht op de rivier. Hier begint ook het Chobe National Park en je rijdt naar Kasane 60 km over een asfaltweg die door het park loopt, maar geen dieren gezien.

Kasane is een plaatsje met veel lodges en campsites en eigenlijk een basis voor 4x4 gebruikers die hier hun voorraden inslaan en geheel op eigen houtje de bush ingaan. Dat kunnen wij dus niet met de VW dus vonden wij een camping die allerlei activiteiten organiseert. Een Zuid Afrikaanse familie kwam zo enthousiast terug van de boottocht van 3 uur over de Choberivier dat wij de volgende dag met hun meegingen.

Wat een magnifieke rivier. Het lijkt wel of je naar opnames zit te kijken van National Geograpic. Op de oevers liggen leguanen, krokodillen in allerlei maten. In de bomen zitten vogels en vooral veel Kingfishers die naar kleine visjes duiken. Verder zie je buffels die komen drinken in de rivier, kudu’s en andere antilopen. Aapjes springen van tak naar tak. In de schaduw van een grote boom zit een bavianenfamilie te vlooien en zo gaat dat maar door. Wat een prachtig gezicht waren de olifanten waar dit park beroemd om is, die staan te eten van het gras. De boot komt erg kortbij en een Duits echtpaar in een andere boot vond het blijkbaar een mooi fotomoment en ze gingen op de punt van de boot zitten met hun drankje, ongeveer 3 meter van de olifant. Een zwaai met z’n slurf had hun in het water laten belanden tussen de krokodillen en de nijlpaarden, maar het liep weer goed af.

In Etosha hebben we weer heel duidelijk gemerkt dat je niet te dicht bij de olifanten moet komen. Hier stond een enorm mannetje zijn rug te schuren aan een termietenheuvel. Wij stonden op ruime afstand, maar hij was niet gediend van pottenkijkers en kwam met een rotvaart op ons af. Gelukkig had Ad de auto in de eerste versnelling staan dus konden we meteen wegstuiven.

Een paar dagen later maakten we weer zo’n boottocht maar dan met een andere gids. We zagen een grote olifantenkudde die de rivier overzwom, compleet met kleintjes. Ze werden alleen gestoord waarschijnlijk door teveel boten en ze keerden onverrichterzake terug naar de oever. Prachtige filmopnamen gemaakt maar niet makkelijk in zo’n wiebelend bootje. Voor vogellaars is dit een waar paradijs. Alle vogels uit het Afrikaans vogelboek zijn hier wel te zien.

De volgende highlight was uiteraard de Victoriawatervallen in Zimbabwe. Aangezien wij met de huurauto Zimbabwe niet in mochten boekten we een tourtje. Duur grapje maar dat wisten we van te voren. De mooiste kant om de watervallen te zien is toch de Zimbabwaanse kant en ondanks dat de dollars dan de verkeerde kas (van Mugabe) invloeien hebben we ons daardoor maar niet laten tegenhouden. Eerst Botswana uit. Stond een groep Duitsers voor ons dus dat duurde wel effe. Zimbabwaanse grens 30$ betalen pp en nog 80 km rijden naar het plaatsje Victoria. Dit plaatsje drijft alleen op het toerisme. De entree van het Victoria Falls National Park is weer 30$ pp (Europeanen, Canadezen en Amerikanen betalen in deze landen altijd de hoofdprijs want Afrikanen uit de omringende landen mogen bijna voor niks) Dat in Europa iedereen evenveel betaalt voor entrees begrijpen deze mensen niet.

We huurden 2 gele oliejassen want je wordt drijfnat bij de watervallen. Er is een route uitgezet met allerlei uitzichtpunten vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over alle kanten van de waterval. Hoe verder we liepen hoe natter het werd maar waanzinnig mooi. Er is nu erg veel water in de rivieren dus ook in de waterval en door al die nevel is het zicht vaak minder. Weer een ongelofelijke ervaring.

We dronken nog wat op het prachtige terras van het Victoriahotel, een oud en heel beroemd Engels koloniaal hotel waar al veel beroemdheden hebben gelogeerd. Hier heb je uitzicht op de brug die Zimbabwe verbindt met Zambia.

1. Tony Peters:
    29 mei 2013
    Hoi Ad en Anne-Marie, ´n prachtig avontuurlijk verhaal waar we wederom van genoten hebben! zoals jullie het omschrijven krijg je ´n uitstekend beeld van jullie ervaringen bedankt en geniet lekker verder! Groeten van Tony en Riet,..
  2. Harrie en Riky:
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Ik wil me graag aansluiten bij de vorige reactie. Na alle mooie films die we van Afrika gezien hebben, kunnen we ons een beetje voorstellen hoe het voor jullie daar is. Groetjes en tot ziens
    Harrie en Riky
  3. Gonny Kessels:
    Hallo Annemarie en Ad.
    Zoals ik las is het geweldig mooi van natuur Jullie kunnen na deze vakantie wel enkele jaren tegen fijn toch.geniet er maar van groetjes Gonny
  4. Renee & Clemens:
    29 mei 2013
    Hoi Annemarie en Ad, bedankt voor jullie persoonlijke mail.
    Na een zware week zijn we weer begonnen met werken en gaat het dagelijks leven weer beginnen. We genieten weer
    van jullie reisverhalen en wensen jullie nog een heerlijke tijd toe in prachtig Afrika. Liefs, Renee & Clemens
  5. Loes:
    29 mei 2013
    Zie het helemaal voor me die olifant die op jullie af komt rennen en ook blub, blub, blub de Duitsers die in het water vallen. Toen wij in Foz do Iguazu waren (Brazilie & Argentinie) waren we ook kletsnat van het water en dat was ook waanzinnig. Victoria Falls staat ook bij ons nog hoog op ons "To do en been there, done that" lijstje. Tot gauw horens.

Gr. Loes
  6. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,

Mooie verslagen van jullie reis en prachtige foto´s. Ja, dit is Afrika. Prachtig! Sommige foto´s, vooral die waar lokale mensen op staan, zouden zo in Gambia gemaakt kunnen zijn, maar de overweldigende natuur die jullie daar zien is in Gambia niet aanwezig. Daar is het land te klein voor.
    Nog een fijne tijd daar en hoop jullie gauw te zien!
  7. Jan en Marende:
    31 mei 2013
    Weer met heel veel plezier jullie verhaal gelezen. Prachtig moet het allemaal zijn wat jullie zien en beleven. Veel plezier verder en doe voorzichtig. Lieve groetjes van ons.
  8. Ruut en Trees:
    4 juni 2013
    Late reactie vanwege lang weekend in Zeeland.
    Maar passen jullie wel op. Blijf voortaan uit de buurt van rugschurende olifanten!! We willen wel dat jullie weer heelhuids thuiskomen.