Toronto

4 september 2016 - Toronto, Canada

Alweer 2 weken zijn we van huis en vandaag hebben we pas tijd voor het eerste reisverhaal. We zijn eergisteren aangekomen in ons ruilhuis in een voorstad van Montreal, maar ik zal bij het begin beginnen.Op Schiphol was weinig te merken van verscherpte veiligheidscontroles en onderweg in de trein ook niet, alleen de handbagage- en de persoonscontrole wordt alsmaar uitgebreider en vervelender. Alles wat ook maar enigszins electronisch werkt moet uit je handbagage en wordt apart gecontroleerd. Zelf moesten we in een bodyscan en daarna wordt je (zeer) uitgebreid gefouilleerd, zelfs onder de beugels van je bh, ja daar kunnen natuurlijk ook bommen verborgen zitten…..Hopelijk worden de medewerkers van Schiphol beneden bij de bagage ook zo goed gecontroleerd als ze de passagiers doen…….

We vlogen met Icelandair keurig op tijd naar Reijkjavic en het was erg helder dus we konden het landschap van IJsland goed zien. Het vliegveld Keflavic is heel klein en kan de stroom passagiers niet aan. Iedereen zat op de grond en er was haast niets eetbaars meer te krijgen. Ook op lange vluchten verstrekt Icelandair geen maaltijden, dus de muslibollen van Bakker Bart kwamen goed van pas. Vliegen over Groenland is een feest, wat een magnifieke landschappen zie je voorbij komen als de zon schijnt, gletsjers en bergen met sneeuw en ijs.

We kwamen s’avonds aan in Toronto en hadden een overnachtingshotel op de airport met shuttle geboekt. Zo anders als het moderne hotel op Schiphol, vloerbedekking op de vloer, 2 grote kingsize bedden en een lawaaierige airco die de kamer verandert in een koelkast en ramen die nooit open kunnen.Toronto is de grootste stad van Canada en de hoofdstad van Ontario. Ook het financiele centrum wat vroeger in Montreal was gevestigd bevindt zich nu in het hart van Toronto. De metropool Toronto heeft 5,5 miljoen inwoners en de stad zelf 2,5. In deze stad wonen mensen uit alle windstreken, als je denkt dat Amsterdam en Rotterdam veel culturen kennen, hier zijn er nog meer, ook heel veel Aziatische immigranten.

Vorig jaar is er een nieuwe moderne treinverbinding gekomen tussen het vliegveld van Toronto en de binnenstad en binnen 20 minuten waren we in de stad de volgende dag. Met een taxi stonden we binnen de kortste keren voor het hoge appartementencomplex waar Katita en Geoff een suite hebben. We werden aangekondigd door de portier die hier de hele dag alles in de gaten houdt. De condo bestond uit een huiskamer met mooi uitzicht over de stad en een park, 2 slaapkamers met badkamer en een keuken. Geen balkon, dus als je buiten wilt zitten moet je gaan wandelen of naar een park.We hebben 4 bijzonder leuke dagen gehad met Katita en Geoff die ook lid zijn van de travelclub. De eerste middag bracht Katita ons naar lake Ontario, het enorme meer waar Toronto aan ligt en konden we lekker in het zonnetje bijkomen van onze jetlag en kijken naar de mensen op het strand. Het was erg warm voor de tijd van het jaar, dik 30 graden.

We hadden een citypass gekocht en bezochten met tram en metro het Casa Loma, een kasteel van een rijkgeworden Canadees, het Royal Ontario museum met een grote collectie Chinese en Koreaanse kunst en een hele afdeling met skeletten van dinosaurussen. Het is nog steeds hoogseizoen en de kinderen zijn nog vrij, dus deze afdeling vinden ze natuurlijk geweldig en spreekt tot de verbeelding.Verder stond het aquarium met de haaientunnels op het programma en de CN tower, het hoogste gebouw van Toronto. Met een lift ga je razendsnel naar boven waar je op een platform op 350 meter een mooi uitzicht hebt over de stad. Met Katita gingen we met de ferry naar het Ward eiland van waar je een bijzonder mooi uitzicht hebt op- de skyline van Toronto en waar veel mensen zomerhuisjes hebben.

Hoogtepunt was de boottocht met de Kamara, een oud zeilschip wat vertrok bij het gezellige waterfront en met de wind in de zeilen voeren we langs de moderne gebouwen van de stad. Voornamelijk spiegelende wolkenkrabbers, met hier tussen oude gebouwen uit vroeger tijden, mooie combinatie. Elke avond aten we in een Thai’s restaurant in de buurt van het appartement, heerlijke gerechten met kokosmelk en aparte kruiden en heel betaalbaar. De Canadese dollar staat 10% lager dan tijdens onze vorige 2 bezoeken aan Vancouver en Vancouver island.Helaas er waren nog veel meer bezienswaardigheden, maar we waren bekaf na 4 volle dagen Toronto en de Niagara watervallen wachten…

1. Tony Peters:
    4 september 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie, weer ´n prachtig verhaal we genieten weer volop met jullie mee, en dan nu nog het mooiste de Niagara watervallen we zijn benieuwd naar de foto´s!
    Afgelopen week is Jopi Lagarde overleden ´n nicht van Cor en mij jullie kennen ze vast wel ze ging ook altijd (vroeger met haar man Will) mee eten op de verjaardagen van Cor en Anne-Marie vorige week zondag is ze nog ´n dagje op bezoek geweest bij C&A en was ze nog kern gezond! ze was 88 jaar maar nog zeer vitaal! Het was toch voor ons ´n hele moeilijke week ze was voor ons zo´n bijzonder mens! Wij wensen jullie nog ´n fantastische reis! groeten van Tony en Riet,..p.s. het weer is hier nog steeds uitstekend!
  2. Robert en Maria:
    5 september 2016
    Goh , dat jullie alweer in Canada zijn. We dachten dat jullie nog in Hongarije zaten. Maar mooi dat jullie weer avonturen beleven in dit mooie land. Read to Grow heeft afgelopen jaar een prachtige schenking van duizenden boeken uit Vancouver gekregen van Chinese studenten, dan zie je dat er hele groepen uit allerlei landen daar wonen. Dat zal dus in Toronto ook wel zo zijn. Ik heb tijdens een zakenreis voor 20 dollar overnacht bij de Niagara Falls. Er was toen geen toerist te zien. Alleen de waterval en verder geen mensen. In het draaiende restaurant op een skytower gegeten en was daar ook enigste gast. Soms moet je geluk hebben.
    Heel veel plezier in dit prachtige land met zoveel ongerepte natuur.
    De foto's spreken voor zich. Super !
    Groeten,

Robert en Maria
  3. Loes:
    5 september 2016
    Wat raar dat Iceland Air geen maaltijden verstrekt. Dan is het handig dat je zelf het een en ander meeneemt. Toch kreeg ik een "deja vu" met de bollen van Bakker Bart. Is een verhaal apart. Vertel ik nog wel een keer. Fijn dat het in Toronto nog zo'n fijne temperaturen zijn. Canada staat voor volgend jaar op het lijstje. Dus maak maar veel foto's en schrijf maar veel verhaaltjes, kunnen wij onze route een beetje bepalen. Kijk dus uit naar jullie volgende verhaaltje uit eigen werk.....

Groetjes,
    Loes
  4. Ruut en Trees:
    5 september 2016
    Genoten van jullie reisverhaal en de wederom prachtige foto's. Wij hebben sinds vorige week een Canadese overbuurvrouw. Ook toevallig.
    Geniet ervan en we zijn benieuwd naar het volgende verhaal.
    Groetjes.