Niagara Falls Canada

10 september 2016 - Niagara Falls, Canada

Katita bracht ons naar het afleveradres in downtown Toronto waar wij onze huurauto ophaalden. We namen afscheid van een perfecte gastvrouw, hopelijk zien we haar en haar man nog eens.

Wow, een spiksplinternieuwe Jeep Laredo 4x4 stond voor ons klaar met 60 km op de teller. De medewerker van het verhuurbedrijf gaf ons met een stralend gezicht de sleutels maar die bleken we niet nodig te hebben want deze moderne bolide start met een knop. Altijd eng om met zo’n dure auto weg te rijden maar wel leuk om eens een keer uit te proberen, zeker omdat we de kleinste auto hadden geboekt.

Prinsheerlijk reden we richting Fort Erie, maar algauw bleek dat de 6 baans highway vol stond met vakantiegangers en er zat niet veel beweging in de rij. In Hamilton was een botanische tuin waar we ons een paar uur vermaakten en hierna was de file vrijwel opgelost.

Bonny en Tom wonen in een retirementcommunity in Port Erie in een chalet. Bonny was pas geopereerd aan haar heup en zat in een rolstoel. Toen bleek dat we nog niet hadden gegeten en restaurants ver weg waren maakte Tom in no time een warme hap voor ons klaar. Ook liet hij ons de specialiteit van deze regio proeven: ijswijn. De druiven worden niet op de gebruikelijke tijd geoogst maar blijven hangen tot januari als het hier vriest dat het kraakt en worden dan verwerkt tot een heerlijke zoete desertwijn die verrukkelijk smaakte met een rijpe perzik.

Op internet kochten we de adventurepass voor de Niagara falls want daar kwamen we tenslotte voor. Er zijn allerlei passen te koop maar wij gingen voor de classic.

De eerste dag reden we langs de falls die in tegenstelling tot de Victoriawatervallen in Zimbabwe goed zichtbaar zijn vanaf de weg. Wat een machtig mooi gezicht rechts de Horseshoefalls (Canadese kant) en verderop de Amerikaanse waterval prachtig met allerlei rotsblokken. Het is een hele commerciële business maar ik had het erger verwacht. Vanuit de Niagara watervallen stroomt het water in de wilde Niagarariver die uitmondt in Lake Ontario. Langs deze wilde rivier loopt een boardwalk waar je (onderdeel van je adventurepass) langs kunt wandelen.

Van de Niagara watervallen loopt de Niagaraparkway naar Niagara on the lake. Dit is een prachtige weg met veel mooie huizen en wijngaarden waar je de Canadese wijn kunt proeven. Ook fruitstalletjes met heerlijke rijpe perziken recht van de boom. Hier zie je veel Nederlandse namen van mensen die hier in de jaren 50 naartoe zijn geëmigreerd en hier goed hebben geboerd. Niagara on the lake is een erg mooi plaatsje aan lake Ontario met houten huizen die hier vanaf het midden van de 18e eeuw zijn gebouwd. In de winkelstraat veel ijszaken en winkeltjes met ouderwetse snoep e.d. Koetsen rijden af en aan, er hangt een gezellige sfeer. Perken zijn mooi aangelegd en ook het park met de oude bomen is een heerlijk rustpunt in de hitte want het is weer dik 30 gr.

De volgende dag deden we 2 activiteiten van de adventure pass: “Behind the falls” Je loopt door een aantal tunnels (op badslippers met een poncho aan) en ziet de waterval van de achterkant tot je op een platform komt en zo dicht bij de waterval staat dat je de enorme kracht van het water kunt voelen.

In plaats van een broodje lunchten we vandaag eens luxe in het Sheratonhotel. Hier werd een buffetlunch geserveerd. Het uitzicht hier is adembenemend. Het hotel is zo gebouwd dat je er van elke tafel een prachtig uitzicht hebt op de watervallen. We hebben er uren van genoten, dit is echt heel speciaal.

Last but not least “the maid of the mist” dit is een boot die honderden mensen tegelijk naar de waterval brengt. Dus weer de poncho en de badslippers aan want dit is een natte bedoening, want je komt heel dicht bij. Prachtig……

Wel een goudmijn als je ziet dat er elk kwartier een boot gaat met honderden in blauw en oranje plastic poncho’s gestoken mensen.

Maar het was zeer de moeite waard om hier 3 dagen te bivakkeren.

We hebben een nieuwe tool toegevoegd aan ons blog nl. filmpjes die we zelf gemaakt hebben. Het heeft even geduurd voor het lukte maar je kunt ze nu vinden op de blauwe balk bij video's en onderaan rechts op de bladzijde bij nieuwe video's!

We gaan er ook wat filmpjes opzetten van vorige reizen dus kijk af en toe maar eens of er al nieuwe bij zijn gekomen.

1. Ruut & Trees:
    11 september 2016
    Hi Anne-Marie en Ad,

Het wordt een heel multi-media spektakel! Een goed verhaal gelardeerd met mooie foto's en nu ook nog video's! De video laat goed het commerciële circus rondom de Niagara waterval zien, maar laat je ook horen hoe ontzettend veel lawaai al dat vallende water maakt. 't Overstemt bijna al het andere geluid terwijl jullie er behoorlijk ver vanaf staat. Alles bij elkaar een overweldigende indruk, lijkt me.
    We kijken uit naar de volgende aflevering!

Veel groeten, Ruut & Trees
  2. Tony Peters:
    11 september 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie, wat ´n mooi avontuur prachtig geschreven en weer die schitterende foto´s, we beleven jullie vakantie op deze manier echt mee! Wij zijn weer samen met Esther ´n lang weekend naar Zeeland geweest het weer is hier nog steeds fantastisch en ook komende week gaan we weer naar de 30 graden, dus ook hier genieten we van de prachtige nazomer, Het gaat met mij zachtjes aan weer wat beter! Wij kijken weer uit naar jullie volgend avontuur Groeten van Tony en Riet,...
  3. Petra:
    12 september 2016
    Hoi Ad en Annemarie,

Jullie beleven van alles op deze manier. Lijkt me ook heel mooi de watervallen.
    Wij komen net terug van een weekend Parijs. Was ook bijzonder om daar weer eens te zijn. We wensen jullie nog een fijne tijd daar!

Groetjes van mij en van Alhagie!
  4. Marende en Jan:
    13 september 2016
    Weer prachtig verhaal waarin wij jullie reis kunnen mee beleven.
    Hier ook een prachtige nazomer, waarbij Marende weer een paar dagen vrij kan zijn. Heerlijk genieten .....
    Kijken weer uit naar volgend verhaal en volgende beelden.

Lekker genieten..

Lieve groetjes van ons,