Van Toledo naar de Extremaduro

14 november 2014 - Sevilla, Spanje

Zie tot mijn schrik dat ik al een hele tijd niet meer geschreven heb. Vaak komt het er niet van om s’avonds nog schrijfinspiratie te krijgen. Overdag zijn we altijd heel actief en als we dan s’avonds gekookt en afgewassen hebben en de foto’s en het dagboek bijgewerkt, is het al haast bedtijd.

Na El Escorial gingen we naar Toledo. De laatste stad in de provincie Castilie-Leon.

Toledo ligt hoog boven op een berg met beneden de rivier de Taag waar wij kampeerden op een parking. Op 2 plaatsen in de stad zijn roltrappen gebouwd die de toeristen naar boven brengen. Prima idee alhoewel de vreselijk stinkende dieselbussen die ook omhoogrijden je nog steeds de adem benemen en een enorm lawaai maken.

Maar eenmaal boven sta je midden in een museum. Hier is niet veel veranderd na de middeleeuwen. Prachtige kerken, kloosters, 2 synagogen, kasteel, stadsmuren.

In de middeleeuwen was Toledo een smeltkroes van christenen, joden en islamieten. Het mooiste monument uit die tijd is de kathedraal.

2014 is het jaar van de schilder El Greco waar we al heel wat werk van hebben gezien. Deze van oorsprong Griekse schilder heeft meer dan 30 jaar in Toledo gewoond en gewerkt en hier zijn nog heel wat schilderijen en altaarstukken van zijn hand te bekijken.

Dan gaan we centraal Spanje verlaten en rijden door de Extremadura (land achter de Douro, tegen de Portugese grens)

Deze provincie wordt het minst door toeristen bezocht en dat vonden wij heerlijk na het hectische Toledo waar de Japanners achter hun gids met paraplu door de stad rennen.

De Extremadura is nog bijna helemaal zoals het altijd is geweest. Golvend grasland met prachtige koeien met hun kalfjes. Het Iberisch zwarte varken wat rustig in de modder rolt en verder grote leegtes tot er weer een heuvel opduikt waar een prachtige middeleeuwse stad is.

Bijvoorbeeld Caceres, Trujillo en Jerez de los caballeros waar sinds de middeleeuwen de tijd lijkt stil te hebben gestaan. Omdat deze steden op een berg zijn gebouwd destijds hebben ze niets geleden want de nieuwe stad is in het dal gebouwd. Ook oorlogen hebben hier blijkbaar geen schade aangericht. Overal zie je ooievaarsnesten, op alle kerktorens maar ook op de elektriciteitspalen, zal in de lente een mooi gezicht zijn. Ook veel kastelen en ruines in de kleur van de stenen van de bergen.

Uit de Extremaduro trokken veel conquistadores en emigranten naar de nieuwe wereld en met het vele geld dat daar verdiend (geroofd) werd zijn hier veel kerken en kastelen gebouwd, want je moest natuurlijk laten zien dat het je goed ging.

Een prachtige plaats vonden wij Guadelupe een klein stadje met een enorm klooster. Ferdinand en Isabelle het Spaanse katholieke koningspaar wat van Spanje een land maakte alleen voor katholieken (joden en islamieten konden zich bekeren tot het katholieke geloof en anders vertrekken) kwamen hier regelmatig en hadden ook hier hun eigen paleis.

Dit is nu de parador, het staatshotel waar we vaak koffie dronken in de prachtige patio met de sinaasappelboompjes. Omdat de camperplek gebruikt werd voor Haloween (ja dat hebben ze hier ook al) mochten wij op de parking staan naast het cultureel centrum met een mooi uitzicht over het oude stadje.

Na Zafra was de laatste stad in de Extremadura Merida (hoofdstad van deze provincie) een van de belangrijkste Romeinse vindplaatsen in Europa. Ongelofelijk wat hier nog te zien is uit de Romeinse tijd. Een prachtig geheel gerestaureerd  amfitheater verder een grote arena waar heel wat is afgevochten met beren, leeuwen en andere wilde dieren.

In het nieuwe museum wat erg mooi gebouwd is in de stijl van het amfitheater in rode baksteen zijn heel wat mozaïekvloeren te zien die zijn opgegraven en met een engelengeduld gerestaureerd (museo national de arte romano)

Het kamperen in Spanje bevalt ons nog steeds goed. Campings zijn prima, alleen de plaatsen erg klein, maar daar heb je in dit seizoen geen last van. Goede sanitaire voorzieningen. Spanjaarden zijn erg op zichzelf, moeilijk contact mee te krijgen. Niemand spreekt hier Engels, ook de jonge generatie niet of nauwelijks, maar het wordt wel gewaardeerd dat wij onze best doen om in het Spaans dingen duidelijk te maken.

Uit eten gaan doen we nog niet veel omdat s’avonds om 9 uur voor ons geen tijd is. Soms doen we wel eens een “menu del dia” s’middags om 2 uur. Wat hier ook niet te vinden is en wat wij thuis natuurlijk wel hebben zijn restaurants uit andere landen pizzeria’s, Chinezen en Mexicaanse restaurants kom je hier praktisch niet tegen.

Het weer is heel wisselend. We hebben weken gehad van 25 gr. maar ook ijskoude nachten met s’morgens 6 gr. op de thermometer. Regenen doet het meestal s’nachts dat is wel handig.

1. Jan en Marende:
    15 november 2014
    Zo....we zijn eindelijk weer bij......( hahahaha)...goed gedaan hoor Anne-Marie.....leuk om weer te lezen dat alles prima gaat bij jullie. In Someren alles rustig en herfst....Lieve groetjes,

Marende en Jan
  2. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,

Ik zei vorige week nog tegen Nellie dat ik al zolang geen bericht meer van jullie had gehad. Nu gelukkig wel. Fijn dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben! Ik ga maandag naar Gambia. Morgen en volgende week zondag kom ik op TV in twee documentaires. Ben erg benieuwd. Als jullie tijd hebben kun je de aflevering zien op internet vanaf maandag op Omroep Brabant.nl en naar het programma het Gevoel van daar. Wanneer komen jullie weer terug? Ik kom de 21e december weer terug naar Nederland.
    Heel veel groetjes en tot ziens!
  3. Loes:
    15 november 2014
    Fijn om weer een teken van leven te horen, maar als je zo actief bezig bent is ook een teken dat jullie je goed vermaken. Goed zo; goed bezig. Ik ben de komende 2,5 week home alone want Wouter zit in de USA voor het werk. Momenteel heeft hij een weekendje New York met zijn collega's en dat is wel jammer dat ik er niet bij ben, maar een weekendje is te kort om ff heen en weer te vliegen. Och ik vermaak me wel met achterstallige klusjes en ik heb de tv een paar weekjes voor mij helemaal alleen. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ad en AM vermaak jullie daar en eeeuuuuhhhh graag sneller inspiratie opdoen (ha ha).

Groetjes, Loes
  4. Harrie en Riky:
    16 november 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Mooi verhaal, jullie genieten er echt van. Wat mij het meeste opviel in dit verhaal, was het verhaal van de Spaanse Koning n Koningin. Wat toen gebeurde met katholieken, gebeurt nu weer, maar dan omgekeerd. De andersdenkende moesten ofwel moslim worden of vertrekken, of onthoofd. Wat is religie toch eigenlijk een absurde gedachte. Maar jullie genieten van alles wat er te zien is en dat is goed. Veel reisplezier.
  5. Jan van der Velden:
    16 november 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie H
    Het ziet er allemaal weer fantastische uit, en zo te horen genieten jullie volgens ons elke dag van al dat moois.
    Groetjes Jan en Joke
  6. Ruud eekhof:
    18 november 2014
    Dag Ad en Annemarie,
    Leuk om te lezen welke mooie historische steden jullie bezochten. Heerlijke streek daar ( Trujillo met Pizarro en ooievaars ! ). Tip : ga naar San Yuste : de plaats in een klooster daar waar Karel v zijn laatste jaren sleet en vanuit zijn slaapkamer ( hij had enorm jicht ) de mis op alleen het kon volgen...
    Geniet van cultuur, eten en het mooie weer daar !
    Anneke en Ruud
  7. Ruut en Trees:
    18 november 2014
    Wij zitten hier in Nederland nu ook in de Spaanse sferen. Het liedje " zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan" wordt nu door vele kindertjes gezongen. De Pietendiscussie laten we aan ons voorbij gaan. Verder hier alles oké en ik hoop dat Sint wat in mijn schoentje leg. Een letter van banket misschien?
    Ga zo door met genieten en het schrijven van jullie bijzondere avonturen.
    Groetjes.
  8. Tony Peters:
    6 december 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie, fantastische mooi verhaal weer en mooie foto´s,we hebben er evenals jullie ook weer van genoten!
    wij hebben sinterklaas met de kids ook weer achter de rug met C&A op bezoek bij ons als Sint en Piet erg leuk! groetjes en ´n fijne reis verder! Tony en Riet,..