Kunststeden van midden-Spanje

26 oktober 2014 - El Escorial, Spanje

Heerlijk eens even een rustdag op een bijna verlaten camping in Escorial. We hebben vanmorgen de klokken en horloges op wintertijd gezet en dat is voor ons prima want als het zolang donker blijft kunnen we ons bed niet uit. Het is dan ook meteen s’morgens een stuk warmer.

Het is echt herfst in Spanje. Prachtige geel/bruine bladeren aan de lage boompjes kleuren tegen de felblauwe lucht. De was hangt aan de lijn. Fijn dat alles weer eens naar buiten kan, want dat is het grote nadeel aan een camperplaats, alles moet binnen blijven en er is niks zo fijn als alles naar buiten, korte broek aan en met je voetjes in het gras. Het is al weer een hele tijd 25 gr. overdag. Heerlijke temperatuur.

Vanmorgen vertelde een Nederlander dat hij maar weer eens op huis aan ging want hij was al weken in Portugal waar het dik 30 gr. was en hij had er genoeg van. Tja dat zal hem wel tegenvallen als hij eenmaal thuis is.

Er zijn niet veel campings meer open in deze tijd van het jaar, maar we hebben er nog regelmatig eentje kunnen vinden in het Acsiboekje. Voor 14, 16 of 18 euro kamperen we dan een nacht (of meer) op campings die normaal dik 30 euro kosten. Campings zijn in Spanje niet goedkoop.

Sinds Salamanca hebben we enorm veel gedaan en gezien. Het is niet zo moeilijk om hier een overdosis cultuur te krijgen. Ongelofelijk wat er in dit gebied, de provincie Castilie-Leon te zien is. Om wat natuur te zien tussen de steden door reden we door het Gredosgebergte over hoge passen. Nooit geweten dat Spanje zo bergachtig is (meeste bergen van Europa na Zwitserland en Oostenrijk) In dit gebied was geen camping of camperplaats te vinden dus parkeerden we ergens in een dorpje op een weitje wat van niemand bleek te zijn. Al gauw zie je dan hier en daar een oud opaatje verschijnen die eens poolshoogte komt nemen.

Als je dan je hoofd buiten de camper steekt en hem vriendelijk groet is er niks aan de hand en kun je rustig een nachtje blijven staan.

De volgende kunststad die op het programma stond was Avila. Wij dronken thee bij een klooster waar een barretje bij was waar Spanjaarden in de tuin zaten te eten met grote paellapannen voor zich. Vanuit dit klooster had je een prachtig uitzicht op de middeleeuwse stad Avila.

Wat uniek is aan deze stad is dat Avila geheel ommuurd is. De 11e eeuwse muren zijn bijna 2 km rond en worden onderbroken door 88 torens waarop in het voorjaar ooievaars nestelen.

Omdat de normale camperplaats niet beschikbaar was vanwege de kermis gingen we bij een groep campers staan op een parking bij de muren. Wat een geweldige plek. Later op de middag werd het licht steeds zachter en de muren steeds mooier. Avila ligt op een heuvel (1150m. en de koudste stad van Spanje) dus wij hadden aan de ene kant uitzicht op de muren en aan de andere kant over het vrij lege landschap er om heen. Zo voelden de mensen zich erg veilig in de middeleeuwen, je ziet de vijand al op kilometers afstand aankomen. Helaas de volgende morgen vertrokken de meeste campers en stonden wij alleen. Er kwam niemand bij en toen we s’avonds aan het afwassen waren kwamen er 2 gemotoriseerde guardia civilagenten aanzetten die ons verzochten afscheid te nemen van dit mooie plekje en naar een lelijk parkeerterrein te verhuizen beneden. Tja het leek ook te mooi om waar te zijn.

Vanuit Avila reden we richting Madrid. We besloten om de hoofdstad niet te gaan bezoeken want er is al zoveel te zien hier dat je je weken kunt vermaken. Niet ver van Madrid ligt aan de westkant het “El Escorial”, dit beroemde paleis wilden we graag bezoeken omdat je hier vanuit Madrid een uur over doet om hier te komen en we er nu zowat langskwamen.

Er is een camping in de buurt en natuurlijk misten we de bus. Deze komen niet zo frequent dus dan de duim maar omhoog…. Enkele minuten later stopte er een aardige Spaanse dame die ons een lift gaf naar dit beroemde en ook beruchte paleis van Filips II. (Filips II is de zoon van Karel V, Nederlander uit Utrecht)

Dit enorme grijze granieten bouwwerk is aan de buitenkant niet mooi te noemen, maar dat was ook niet de opzet toen het gebouwd werd. Het werd in 1563 gebouwd als mausoleum voor Karel V. Inmiddels liggen alle koningen en koninginnen van Spanje en hun overleden kinderen hier sinds die tijd begraven. Erg mooi in marmeren kisten.

Er is een schitterende bibliotheek (de mooiste die ik ooit gezien heb met magnifieke handgeschreven boeken met pentekeningen met bladgoud die vroeger door monniken met een ongelofelijk geduld zijn geschreven. Het oudste werk is een boek in het Latijn uit de 5e eeuw) een basiliek en een enorme koninklijke kunstverzameling.

De schilderijen tja daar moet je van houden…… vroeger had men blijkbaar niet meer onderwerpen dan Christus die van het kruis wordt gehaald, de geboorte van Christus en vele, vele martelaren die allemaal een vreselijke dood tegemoet gingen. Onthoofdingen, radbraken en dan San Lorentius die levend werd geroosterd. Ik moet zeggen dat ik die nacht niet zo best heb geslapen……..

1. Petra:
    26 oktober 2014
    Hoi Ad en Annemarie,

Jullie maken nog eens wat mee zo elke dag! Leuk al die reisverhalen. Over drie weken ga ik weer naar Gambia voor 5 weken en kom dan net voor kerst terug. Alhagie is afgelopen dinsdag naar huis gegaan. Het is erg warm in Gambia op dit moment. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd in Spanje!
  2. Jan en Marende:
    27 oktober 2014
    Wat een mooie reisverhalen weer zo geschreven dat wij het allemaal kunnen mee beleven. Hartstikke leuk hoor.....en zo lezen heerlijke temperaturen. Hier is de herst begonnen al komen we toich nog wel aan de 14/15 o. Verder geen bijzonderheden vanuit Someren. Lieve groetjes
  3. Loes:
    27 oktober 2014
    Het is weer een skon verslagje. Hier niets nieuws onder de herfstzon.

Groetjes,

Loes
  4. Els Klein:
    28 oktober 2014
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen!
    Van 30 nov. Tot 3 dec. Zijn wij in Madrid.
    Wie weet tot ziens.
    Veel reisplezier gewenst van ons!
  5. Ruut en Trees:
    29 oktober 2014
    Hoi,
    Wederom een pracht van een verhaal. Wat de schilderijen betreft: jullie gaan nog zoveel moois zien in Spanje dat jullie beslist schilderijen tegen komen die wel in de smaak vallen.
    Wij zijn met de familie D. in Horst geweest voor een aantal dagen. Genoten van de Limburgse herfstpracht. Waar je ook bent, natuur groeit en boeit overal.
    Op naar het volgende verhaal. Groetjes