Terug naar Zuid Afrika

10 juni 2013 - Pilanesberg National Park, Zuid-Afrika

De grensovergang van Botswana naar ZA was een makkie. Geen controles meer van je koelkast en bagage en geen ontsmetting meer van je schoenen en autobanden. In Botswana zijn we diverse keren gecontroleerd, je mag geen vlees en groenten meenemen en ook niet alle soorten fruit. Zuid Afrikanen nemen meestal een hele diepvries mee met vlees en eten altijd op de camping. De reden van de controles is het weren van veterinaire ziekten.

Na de saaie wegen van Botswana werd het landschap weer een stuk vriendelijker. Meteen zie je het verschil. Er zijn weer maisvelden (de meeste zwarte mensen eten maispap wat hier mielipap heet) er zijn weer overal safarilodges en winkels en het grootste verschil is wel dat langs de wegen weer alles omheind is en er geen dieren meer over de weg lopen.

Heerlijk weer boodschappen doen bij een moderne supermarkt en weer eens lunchen en je computer gebruiken.

We kampeerden 2 nachten op het Marakele national park, een klein park met een gezellige camping. We werden weer helemaal opgenomen in de ZA gemeenschap en keken samen met hen naar de kudde witte neushoorns die kwam drinken bij de waterplas en wisselden ervaringen uit over de vogels die we hebben gezien.

De eerste nacht lagen we nog maar net in bed in de tent toen we een akelig geluid hoorden wat we niet konden thuisbrengen. Ik vond het maar griezelig want je hoorde duidelijk de dieren langs de tent lopen. Je gaat dan van alles fantaseren wat het kan zijn. De volgende morgen lachtte onze buurman zich rot en vertelde dat het een impalabok was die met dit geluid zijn rivalen op een afstand houdt en zijn territorium afbakent. Nou dat weten we dan ook weer.

We gingen ook nog 2 nachten naar het Pilanusberg nat. Park waar we al een eerder waren. Dit park ligt in een landschappelijk erg mooi vulkanisch bergachtig gebied. Alle dieren van de big 5 zijn hier aanwezig alleen zien we nooit het luipaard. Het vervelende van onze auto is dat je niet over het hoge gras kunt kijken. Als er diverse auto’s op een plek staan te kijken kun je er donder op zeggen dat er leeuwen te zien zijn, maar helaas dat lukt nooit omdat ze in het hoge gras liggen.

Verder zijn er niet veel bijzondere dingen meer gebeurd de laatste week. Gisteren alleen weereens een aap in de auto die uit de koelkast een stuk chocola pikte en vanmorgen zat er een duif in de wasgelegenheid die mij op mijn hoofd poepte, leuk als je net je haar hebt gewassen…..

Nog een paar dagen en dan gaan we alles wassen en opbergen bij de mensen in Randfontein bij Johannesburg. Heel handig als we terugkomen kunnen we zo weer vertrekken. We vliegen de 12e van Johannesburg naar Dubai. Daar moeten we 6 uur wachten en dan vliegen we door naar Dusseldorf.

We hebben zin om naar huis te komen en hopen dat de asperges nog even op ons gewacht hebben. Het wordt hier nu heel koud. In Botswana was het altijd dik 30 gr. en s’nachts rond de 10 gr. De weersverwachting voor morgen is maar 14 gr. overdag en s’nachts rond het vriespunt. Dus een heel verschil, maar we zitten hier dan ook een stuk zuidelijker. We trekken de thermohemden aan onder de pyama en dan heb je nergens last van. Iedereen lachtte erom dat ik ze inpakte, maar nu zijn we er blij mee. Wij zijn niet de enige die de kou trotseren. De camping is nog steeds redelijk bezet. Zuid Afrikanen zijn taaie mensen dat merken we wel vaker.

Hopelijk is de zomer inmiddels bij jullie eindelijk aan de gang want binnenzitten dat zijn we niet meer gewend.

Wij bedanken jullie allemaal hartelijk voor jullie leuke reacties en tot ziens!

1. Jan en Marende:
    10 juni 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een leuk verhaal en merken dat de terugreis bijna daar is. Hier is de zomer eindelijk begonnen en de asperges zijn nog volop te koop. Fijne terugreis en een behouden thuiskomst toegewenst. Tot woensdag/donderdag......lieve groetjes,

Jan en Marende
  2. Ruut en Trees:
    10 juni 2013
    Geniet nog maar deze laatste dagen in het Afrikaanse land.
    En mochten jullie de duivenpoep missen, hier kunnen ze er ook wat van. Thermohemden in Nederland is op dit moment niet nodig maar het weer is zéér veranderlijk en het kan zomaar weer brrr brrr weer zijn. Goede reis en tot gauw ziens.
  3. Petra:
    10 juni 2013
    Goede reis naar huis woensdag en hopelijk tot snel!
  4. Renee & Clemens:
    10 juni 2013
    HOI Annemarie en Ad, zit jullie avontuurlijke reis er al weer bijna op. We hebben genoten van jullie prachtige verhalen en wensen jullie een hele goede terugreis toe. Zeker tot ziens in NL! Groetjes, Renee & Clemens
  5. Albert & Nicole:
    Hallo Ad & Anne-Marie,

Wij wensen jullie een hele goede terugreis toe!
    Wij hebben genoten van jullie mooie verhalen en foto's...

Groetjes, Albert & Nicole
  6. Remco en Patricia:
    Beste Annemarie en Ad,

We hebben op afstand genoten van Afrika!
    Fijne terugreis en tot snel.

Groeten Remco, Patricia, Linn en Bo Bennenbroek
  7. Loes:
    12 juni 2013
    Goede thuiskomst en tot gauw. Ben benieuwd naar alle foto's. Groetjes,
    Loes
  8. Tony Peters:
    13 juni 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, bedankt voor jullie mooie verhalen wij hebben er van genoten en ook ´n goed beeld gekregen van jullie ervaringen we zijn benieuwd naar de foto´s, wij wensen jullie nog ´n aantal mooie dagen en ´n behouden terug reis!
    Heel veel groeten van Tony en Riet,..
  9. Henk vos:
    13 juni 2013
    we hebben jullie reis gevolgd,wij zijn weer thuis mogelijk hebben we ng contact fijne dagen komveilig weer thuis
    hartelijke groeten