De Okavangodelta

5 juni 2013 - Maun, Botswana

In Nata moesten we kiezen of richting Zuid Afrikaanse grens of naar de Okavangodelta en 300 km heen en terug extra. Tja we zijn hier nu en of je hier nog ooit terugkomt is maar de vraag dus we besloten de saaie weg naar Maun te rijden.

Het landschap van Botswana is buitengewoon saai. Vlak dor landschap met bomen en struikjes en grote zoutpannen die nu droog staan. Alleen de parken zijn bijzonder mooi.

Maun is een typisch Afrikaans bijzonder ongezellig zeer rommelig en stoffig plaatsje. Je snapt nooit hoe zo’n plaatsje in elkaar zit. We kampeerden aan de rivier achter het Sepia hotel op een enorme campsite. Prachtig uitzicht, maar hier geen nijlpaarden meer en ook geen krokodillen.

We hadden een dag nodig om uit te vinden welke activiteiten we konden doen en wat ze kosten. Op het activiteitencentrum van onze camping werd ons zonder blikken of blozen verteld dat een rondvlucht boven de delta 275$ kostte pp (door een negermeisje wat zelf 0,50 eurocent per uur verdient) Mokorotochten waren ook erg duur en Ad voelde niet veel voor een tocht per uitgeholde boomstam tussen de nijlpaarden met een overnachting in een tent op een eiland met loslopende wilde dieren.

Na een dagje shoppen op het vliegveld bij de diverse airlines en contactenleggen op de backpackers gingen we met z’n vijven een rondvlucht maken over de delta in een 5 seater van Kavangoair voor de somma van 50 euro pp. De vlucht stond gepland om 16 u s’middags omdat het licht dan het mooist is. De piloot deed zijn uiterste best om ons wild te laten zien tijdens de vlucht en het vliegtuigje maakte wilde bewegingen. Je kunt wel nagaan wat er dan gebeurt, je wordt behoorlijk misselijk. Maar Ad vond het geweldig en met zijn scherp gezichtsvermogen wees hij ons de diverse dieren aan die naar de waterplaatsen liepen. Ook al vliegt het vliegtuigje laag, het blijft moeilijk om te ontcijferen wat voor dieren je ziet. De vlucht duurde 45 min. en ik was blij dat we weer op de grond stonden. Geef mij maar een luchtballonvlucht, heel stil, je hoort alleen de gasvlam aanspringen en het leuke is je hoort de geluiden op de grond.

De Okavangodelta is nu voor 80% droog. De delta is eigenlijk een rivier (de Okavango) die ontspringt in de bergen van Angola en wijdvertakt eindigt in de woestijn en niet zoals andere rivieren in zee. Het water bereikt pas in juli na een lange weg de Okavangodelta.

Hier in Afrika zie je elke keer weer hoe belangrijk water is voor mens en dier. Leven en dood gaan vaak samen met water. We maakten een wandeling langs de rivier met een vogelkenner in Maun. We maakten een opmerking tegen hem dat we vonden dat het vee er in Botswana zo goed uit ziet. Prachtige dieren met glanzende vachten en ook de ezeltjes die in veel landen als lastdier worden gebruikt waar je tranen van in je ogen krijgt. Hier trekken ze met z’n drieën een karretje met 2 mensen en brengen de rest van de dag door al grazend en slapend aan de rivier. Roger de vogelkenner zei dat ze nu 3 jaar goede regens hadden gehad en dat het vee er daarom zo goed uit ziet. Als het niet regent is er geen water voor de dieren en gaan ze dood zo simpel is dat blijkbaar.

We zagen niet veel nieuwe soorten vogels maar hij vertelde ons wel allerlei andere dingen over Botswana. Hij woonde al 23 jaar in Maun en had nog steeds geen definitieve verblijfsvergunning en was bang dat hij volgend jaar het land uitmoest. Al die jaren had hij les gegeven aan de plaatselijke basisschool. Vreemd, maar wij merken steeds in deze Afrikaanse landen dat ze geen blanke mensen in hun land willen en het blijkt elke keer weer dat ze het alleen niet kunnen. Het voorbeeld van Zimbabwe heeft blijkbaar niet genoeg effect.

Terug naar Nata waar we een leuk gesprek hadden met een jong Israëlisch stel die al 8 maanden door Afrika reisden met de bus en al zoveel gezien hadden. Op de campings heb je vaak leuke contacten met jong en oud. Veel oudere Zuid Afrikanen van rond de 70 kamperen nog in een tent, heel anders dan in Europa.

Onze reis begint op een eindje te lopen en we gaan nu richting Zuid Afrika wat nog een hele rit is.

Aan het begin van deze reis hebben we natuurlijk heel wat spullen aangeschaft. Op onze vorige Afrikareis 6 jaar geleden hebben we zowat alles weggegeven. Nu ontmoetten we onderweg een echtpaar uit de omgeving van Johannesburg. Wij vroegen hen of ze misschien in hun omgeving een opslagplaats wisten waar we onze kampeeruitrusting in bewaring konden geven voor een tijdje tot we weer terugkomen.

Ze boden spontaan aan om op de terugweg bij hun langs te komen en de spullen te stallen in hun garage. Buitengewoon aardige mensen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan en Marende:
    5 juni 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een prachtig, beeldend geschreven, verhaal. Jullie nemen ons echt mee op jullie reis. En weer geweldige belevenissen..... Hier nu ook eindelijk zomer met temperaturen boven de 20o. Dus genieten van het weer.... Geniet nog van de laatste periode en vast een behouden terugreis toegewenst. Kijk goed uit.....lieve groetjes van ons
  2. Tony Peters:
    5 juni 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, mooi verhaal jammer dat jullie reis op het einde loopt! Het weer is hier eindelijk goed en we gaan dan ook morgen weer naar Zeeland na 3 weken dus daar is weer heel wat te doen,we wensen jullie nog ´n fantastische reis! Groeten van Tony en Riet,..
  3. Ruut en Trees:
    5 juni 2013
    Jammer dat de mooie verhalen op z'n eindje lopen. We hebben ervan genoten. De Afrikakriebels zijn nog niet over zo te lezen want jullie spullen staan prima opgeslagen. Dat is pas vooruitzien.
    Geniet er nog maar lekker van en tot spoedig ziens?
  4. Gonny Kessels:
    6 juni 2013
    zoals ik las gaan jullie toch weer daar naar toe in de toekomst
    Dan is het toch wel nevallen .Geniet nog even en een hele goede terugtocht gr Gonny
  5. Robert en Maria:
    7 juni 2013
    Ik snap er helemaal niets van , kamperen op een eiland tussen de wilde dieren op de veilige grond of met een oud vliegtuigje de lucht in tussen de wilde dieren vliegen. Lijkt mij de laatste optie toch het meest spannend en daar kiezen jullie dan voor. Wat een avonturiers.
    Nou dat wordt peanuts de terugvlucht in een groot vliegtuig.

Heel fijne reis,

Groeten,