Terug naar huis

2 mei 2015 - Fez, Marokko

Aan de Atlantische kust liggen enkele Portugese forten die een bezoek waard zijn zoals El Jadida. Het moet vroeger een prachtig fort zijn geweest. Vanaf de torens heb je een prachtig uitzicht over de oceaan en de vissershaven en in de verte zie je het strand waar wel 100 jongens voetballen van midden 20 op een doordeweekse middag ( geen werk?)

Hier woonden christenen, joden en moslims vredig samen getuigen de katholieke kerk, de synagoge en de moskee. Toen de sultan de Portugezen het land uitgooide hebben ze vlak voor hun vertrek alles vernield. Verschillende oude panden zijn nu opgekocht door voornamelijk Fransen en mooi gerestaureerd, maar er zijn nog heel wat investeerders nodig om dit stadje z'n oude glorie terug te geven.

Toen we vertrokken uit El Jadida en ik mijn mail checkte bleek dat we een bericht hadden gekregen van de familie van Ad. Na telefonische contact hoorden we dat Ad's zusje en mijn schoonzus Riky toch nog vrij plotseling was overleden. Ze had vorige week nog een leuke reactie gegeven op ons reisverhaal en ons een mailtje gestuurd dat we ons voorlopig geen zorgen hoefden te maken. Ongelofelijk...

De verzekering heeft voor ons 2 tickets geboekt en a.s. zondagochtend vliegen we van Fes weer naar Nederland. Hopelijk gaat het lukken met de camper want het is niet zo eenvoudig om zonder camper te gaan vliegen. Je bent met camper het land binnengekomen en als je zonder camper vertrekt denkt de douane dat je de camper hebt verkocht of wat dan ook en kun je een flinke boete krijgen. Morgen gaan we naar de luchthaven om te kijken waar de douane zit en waar we de Enjoy moeten parkeren. Er moeten diverse officiele formulieren worden ingevuld. Het is dus niet zo makkelijk als je met de camper buiten Europa reist om snel naar huis te komen. Hopelijk gaat het goed. Gelukkig had ik thuis al uitgezocht wat we moesten doen in het geval van terugkeer naar huis, maar het geeft een hoop stress.

We zullen een week thuis zijn en de zondag daarop weer terugvliegen want we willen de camper niet lang op de parkeerplaats van de luchthaven laten staan.
Ik heb weer 2 series foto's toegevoegd dus hebben jullie weer wat te bekijken.
Wordt vervolgd!

1. Robert en Maria:
    2 mei 2015
    Condoleances voor jullie beiden! En behouden terugkomst gewenst. En goede voortzetting van de reis straks.

Robert en Maria
  2. Jacqueline:
    Gecondoleerd met dit verlies
  3. Tony Peters:
    Hallo Ad en Anne-Marie,
    Van Harte gecondoleerd met het plotselinge overlijden van Riky wij wensen jullie heel veel sterkte en ´n goeie reis terug!
    Groeten van Tony en Riet,..
  4. Renee & Clemens:
    2 mei 2015
    Ook wij condoleren jullie met dit verlies en wensen jullie veel sterkte toe! Renee & Clemens
  5. Loes:
    2 mei 2015
    Gecondoleerd. Dit is geen leuk bericht om naar huis te moeten. Sterkte. Loes en ook Wouter.
  6. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,

Ik zag gisteravond dat de zus van Ad overleden is. Wat erg en vervelend voor jullie!
    Hierbij wil ik jullie condoleren en sterkte wensen. Ik bel van de week wel even.

Groetjes van Petra
  7. Albert & Nicole:
    3 mei 2015
    Heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie (schoon)zus. Lieve groetjes van Albert & Nicole.
  8. Ruut en Trees:
    3 mei 2015
    We nemen telefonisch contact met jullie op.
    Liefs,
    Trees en Ruut
  9. Ruud eekhof:
    3 mei 2015
    Langs deze weg : onze condoleances. Tragisch zo op afstand iemand te moeten verliezen. Sterkte en houdt de goede herinneringen vast !
  10. Henk vos:
    5 mei 2015
    Van Harte gecondoleerd met het overlijden van zu en schoonzus
    Kan soms heel snel gaan ,wat wij ook me moesten maken vorig jaar.
    Wensen jullie veilige reis, sterkte bij afscheid nemen
    Mogelijk hebben we nog even contact.
    Gr gerda en henk
  11. Joke Cor:
    8 mei 2015
    Van harte gecondoleerd met verlies van zus (schoonzus)