Terug naar Florida

2 mei 2014 - Merritt Island, Florida, Verenigde Staten

De pubcrawl (ghosttour oftewel wandeling met spookverhalen) in Savannah viel tegen. Wel leuk om eens in het donker door Savannah te wandelen want dan ziet de stad er heel anders uit. We verzamelden in een pub en de bedoeling was dat we in iedere kroeg een pilsje zouden drinken en hoe meer je drinkt hoe spannender de verhalen worden, maar aangezien Ad nog moest rijden bleven wij maar nuchter. Wat wel lachen was; een andere ghosttourcompany had uitvaartwagens waar het dak vanaf gezaagd was en verhoogd gebruikt om mensen rond te rijden door de spookstad en verhalen te vertellen.

Helaas na een maand in Suncity werd het weer tijd om afscheid te nemen. Na elke huizenruil vinden wij het weer jammer om te vertrekken, maar we moeten zuidwaarts om op 4 mei in de cruisehaven te zijn.

We reden met een huurauto van Savannah airport naar St. Augustine, een prachtig Spaans stadje aan de Atlantische oceaan. Heel apart in zo’n staat als Florida. Aan deze kant van het schiereiland Florida is zowat alles aan elkaar gebouwd en moet je veel moeite doen om een glimp van de zee op te vangen. St. Augustine is wel heel toeristisch maar de meeste gebouwen zijn gerestaureerd en je krijgt een heel goed idee hoe het hier tijdens de Spaanse overheersing aan toeging.

De steenrijke spoorwegmagnaat Flagler waar we al meer bouwwerken van hebben gezien op een vorige reis in Florida bouwde hier een megagroot hotel in Spaanse stijl. Een prachtig hotel met honderden kamers. Nu is het een beroemd college waar studenten in en uit lopen. Ze eten in de vroegere eetzaal op prachtig eiken meubilair.

We logeerden bij een echtpaar wat ook weer woonde in een gated community in een prachtig huis. Verder zuidwaarts op Merrit Island (ter hoogte van Orlando) ontmoetten we Peter en Willie. Zij nodigden ons uit om een paar dagen langs te komen. Zij komen in augustus naar ons huis. Peter is een Amerikaan en Willie eigenlijk een Friezin, maar woont al 40 jaar in de VS en spreekt nog steeds goed Nederlands.

Ze wonen in een huis aan een cul du sac (doodlopende straat) en hun achtertuin staat vol met bananenplanten, bamboe, palmen en andere tropische gewassen. Achter de tuin is een lagune met mangroven struiken. Hier wemelt het van het planten en dierenleven. Kleine waterslangen en diverse vogels. Vanmorgen zat er een compleet manateegezin in het water, pa, ma en kind. Prachtig, dit zijn beschermde dieren. Kunnen enorm groot worden. Hebben geen oren, kleine oogjes en zijvinnen. Aan de achterkant hebben ze een enorme grote vin. Het zijn logge, traagogende dieren maar heel vriendelijk. Ze eten alleen planten. We hebben er uren naar zitten kijken. Ze zwemmen hier in modderig water. Met de grote vin zwiepen ze de modder omhoog van de bodem, want het water is heel ondiep.

We zitten hier niet ver van de pretparken in Orlando en Cape Canaveral, maar we hebben in de 3 maanden dat we op reis zijn al zoveel gezien dat we niet veel nieuws meer gaan bekijken als alleen wat natuurreservaten.

Het is hier 10 graden warmer dan in Sun City en enorm vochtig. Elke avond komt er een gigantisch onweer met een enorme hoeveelheid regen. We zagen op het nieuws dat in Pensacola waar wij in de flat logeerden enorme overstromingen zijn geweest en heel veel schade is aangericht.

Morgen nog een overnachting in Fort Lauderdale en zondag brengen we de huurauto terug en gaan we met de shuttle naar de cruisehaven.

Via de Carribean, de eilanden Puerto Rico, St. Thomas en St. Maarten vaart de “Independance of the seas“ van Royal Carribean in een ruk over de oceaan naar Southampton Engeland in 14 dagen. Van hieruit vliegen we op 17 mei naar Amsterdam en met de trein naar huis.

1. Ruud eekhof:
    2 mei 2014
    Het zijn weer mooie verhalen uit dit stuk van de States.
    Tja en straks weer met een mooie tocht naar europa en tenslotte weer thuis.
    Veel plezier. Wij vertrekken 13 mei naar New York, daarna naar Zuid-west Amerika voor een mooie tocht daar en tenslotte naar Monterey voor de walvissen daar. 1 juni weer teug. Wie weet weer tot ziens dan.
    Anneke en Ruud
  2. Remco en Patricia:
    Hoi Ad en Anne-marie,

Wat beleven jullie toch prachtige mooie herinneringen.
    En wat schrijf je het toch leuk op!
    We hopen dat jullie nog een paar mooie weken voor de boeg hebben.

Ook willen wij jullie via deze "gekke" weg laten weten, dat als jullie weer thuis komen, Wij niet meer tegenover jullie wonen!! 20 mei komen jullie nieuwe overburen!
    Wij hebben ons huis verkocht en we gaan volgende week al verhuizen.
    We wilden jullie dit toch even laten weten.

Geniet nog van wat komen gaat!
    Groetjes Remco, Patricia, Linn en Bo
  3. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,

Het zit er dan weer bijna op voor jullie. Jullie zullen weer terug komen met een rugzak vol mooie herinneringen.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen en een goede reis met de boot naar Engeland. Zie jullie gauw!
  4. Renee & Clemens:
    2 mei 2014
    Wij wensen jullie een behouden vaart toe!!! Tot ziens in NL....
  5. Jan en Marende:
    3 mei 2014
    weer een prachtig geschreven verhaal. geniet de komende twee weken nog van de cruise. tot de 17de
    lieve groetjes,
  6. Ruut & Trees:
    3 mei 2014
    Wie heeft er nu zeekoeien in de achtertuin? En wie zien ze en kunnen er uren van genieten? Wat zijn jullie toch een bofkonten. En wat een geluk dat jullie de overstroming in Pensocola niet hebben meegemaakt. Nu gaan jullie op een andere manier genieten van het water en omgeving. Behouden vaart. Wij gaan naar Rome. We hebben elkaar weer veel te vertellen bij thuiskomst.
    Houwdoe!
  7. Tony Peters:
    5 mei 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie, wij lezen nu pas jullie verhaal wij waren weer even in Zeeland,mooi verhaal jullie reis zit er weer bijna op maar jullie kunnen terug kijken op ´n fantastische reis! Wij wensen jullie de laatste weken nog ´n fijne tijd en ´n behouden thuiskomst! Groeten van Tony en Riet,..
  8. Loes:
    7 mei 2014
    Ha globetrotters,
    Die cruise is vast nodig om bij te komen. Ha ha. Leuk om weer bijgepraat te zijn. We moeten dan ook maar weer eens wat afspreken als jullie weer in het Somerense zijn. Enjoy en goede reis terug.
    Groetjes,
  9. Harrie en Riky:
    11 mei 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Worden jullie niet moe van al die indrukken die jullie opdoen. Je moet het toch allemaal opslaan, maar wellicht dat jullie er later nog meer van genieten, als het herinneringen zijn.
    Wij wensen jullie nog een fijne cruisetijd en zien jullie binnenkort weer in Nederland.
    Hartelijke groeten van Harrie en Riky