Van de Nederlandse Antillen naar Nederland

18 mei 2014 - Amsterdam, Nederland

We hadden niet veel geluk met het weer in Florida. Deze “sunshine state” staat bekend om zijn vele zonnige dagen en om zijn onweer. Het schijnt dat het hier het meest onweert van de hele wereld, nou dat hebben we dus geweten.

Jammer, we zijn twee keer wezen eten in een restaurant met de mensen waar we logeerden en beide keren was het rennen geblazen om van de droge auto het restaurant in te komen.

Maar ja voor ons is het niet zo erg maar voor mensen die maar voor 14 dagen in de meivakantie komen en alleen maar regen hebben is dat effe wat anders. Ook in de andere staten waren weer wervelwinden en gigantisch veel regen, miljarden aan schade.

Enkele jaren geleden waren we ook in Fort Lauderdale (we kwamen toen per cruiseschip vanuit Barcelona) Prachtige moderne havenstad. Veel enorme flats met balkons aan het water. Er zijn hier overal innlets (waterwegen) dus iedereen wil aan het water wonen. Prijzen van onroerend goed zijn dan ook navenant. Samen met Miami en Sarasota de duurste steden van Florida.

We aten op de boulevard las Olas midden in de stad. Hier vind je alleen restaurants, galeries met dure kunst, juweliers en exclusieve kledingzaken. Leuk hier kun je prima mensen kijken.

Op 4 mei scheepten we in op de Independence of the seas. Allemaal prima geregeld. We brachten de huurauto terug op de airport van Fort Lauderdale en namen hier de gratis shuttle naar het cruiseschip.

We hadden een binnenhut op het schip op de 10e verdieping wat heel fijn was want we zaten overal dichtbij. Dit schip had een hele andere opzet dan anders. Midden op het schip op de 5e verdieping was een winkelpromenade, een straatje met pub, coffeeshop, pizzeria en diverse winkeltjes. In de hoeken zie je de glazen ronde liften omhoog en omlaag suizen. Ook leuk is de brug die hier is gemaakt, hier deed de kapitein zijn welkomspeech en hier is ook vaak entertainment.

Ongelofelijk wat er weer allemaal op dit schip is, zelfs een waterbaan waar je met een surfboard naar beneden kunt, verder een ijsbaan waar 2 prachtige shows werden gegeven, een enorm theater, diverse restaurants, zwembaden, een klimwand, fitness, een spa met sauna’s waar je allerlei behandelingen kunt boeken tegen behoorlijke prijzen.

De cruiseindustrie verzint steeds weer nieuwe attracties om mensen te verleiden om weer te gaan cruisen. Het aantal repeaters op cruiseschepen is dan ook bijzonder hoog.

De Independence is een bijzonder mooi schip, maar ook hier zijn minpunten b.v. de bibliotheek van de Holland America lijn missen we hier met de up to date collectie boeken en tijdschriften, waar je tussen de bedrijven door lekker kunt gaan zitten lezen.

Na de eerste zeedag (die heb je echt wel nodig om het enorme schip te verkennen) was de eerste stop het eiland Puerto Rico. We gingen pas om 17 uur van boord, er was een motor op het schip uitgevallen dus het schip ging langzamer varen.

San Juan prachtig helemaal gerestaureerd havenstadje gebouwd door de Spanjaarden na de ontdekking door Columbus rond 1500. Mooie zonsondergang met vissers op de kade en duikende pelikanen. Het volgende eiland was St. Thomas, evenals Puerto Rico nu Amerikaans. (Maagdeneilanden) Helaas bleek dat wij niet het enige schip waren, er waren er nog 4. Dus 5 maal gemiddeld 2500 a 3000 passagiers, reken maar uit.

Als het bloedheet is en je al die mensen ziet…. weet je niet hoe snel je weer naar binnen moet gaan. Wij waren al een keer op dit eiland geweest en Charlotte Amalie (genoemd naar een Deense koningin, dit eiland is oorspronkelijk Deens) is niet meer dan enkele winkelstraten met juwelierszaken en slijterijen (tax free) met mooie historische panden, kerken, een vismarkt en een synagoge. s’Middags waren de meeste mensen weer terug op het schip en konden wij gaan en hadden zowat het hele stadje voor ons zelf. Jammer maar net toen we bijna terug waren bij het schip brak er een gigantisch onweer uit en waren we totaal doorweekt. Onze schoenen hebben 3 dagen moeten drogen.

St. Maarten was het laatste eiland wat we bezochten. Het bestaat uit een Nederlands en een Frans gedeelte. Was weinig aan. De hoofdstad St. Philipsburg lag aan een mooie baai en verder was er niet meer dan een kerk, politiebureau en talloze eettentjes en souvenirshops.

Wat ons nog het meeste tegenviel was dat er betaald wordt met dollars en geen euro’s en dat er niemand Nederlands spreekt. We hadden niet het idee dat iemand zich hier verbonden voelt met Nederland, misschien alleen als Willem Alexander en Maxima op staatsbezoek komen (en de kassa gaat rinkelen)

Marigot de Franse hoofdstad idem dito, alles dicht op 8 mei vierden ze bevrijdingsdag.

Na dit laatse eiland zette onze Noorse kapitein Hendrik met zijn bemanning koers richting Engeland over de Atlantische oceaan (8 zeedagen)

Helaas midden in de nacht werd het schip gedraaid en koerste het terug naar St. Maarten omdat er een ernstige zieke was. Na 2 mensen met een botbreuk was dit het 3e ziektegeval.

8 zeedagen achter elkaar was vrij lang. Zeker omdat alles deze keer in het teken stond van de Engelsen en Amerikanen die met 75% van de passagiers de meerderheid vormden. De meeste activiteiten en ook de maaltijden zijn dan ook voornamelijk op deze doelgroep gericht. Er waren deze keer maar 15 Nederlanders op het schip, dus erg weinig.

Al met al hebben we ons prima vermaakt en zo kom je eindelijk eens tot het lezen van een dik boek. Het was een heel kalme oversteek over de oceaan met volgens de kapitein zeer kalm water. De temperatuur was prima en de laatste dagen richting Engeland was het fris maar zonnig en kon je met een trui aan uit de wind toch heerlijk in de zon zitten.

Gisteravond weer thuis gekomen. We vlogen vanuit Southampton naar Amsterdam en toen per trein naar Helmond waar Jan ons ophaalde op het nieuwe station. (bedankt weer Jan!)

Heerlijk om weer thuis te zijn en te lezen dat onze ruilers uit Canada het ook erg naar hun zin hebben gehad.

De wasmachine draait alweer en met dit prachtige weer kan alles naar buiten. Ad is bezig om al het onkruid uit te tuin te plukken en binnen de kortste keren zijn we weer helemaal thuis.

Jullie allemaal bedankt voor het “meereizen” en voor de leuke reacties! Tot ziens! Houdoe

Groetjes van Anne-Marie en Ad

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harrie en Riky:
    Welkom thuis.
    Harrie en Riky
  2. Albert & Nicole:
    18 mei 2014
    Welkom thuis! Het was weer leuk om jullie reis en de bijbehorende verhalen te volgen! Groetjes van Albert & Nicole.
  3. Tony Peters:
    18 mei 2014
    Bedankt weer voor dit prachtige verhaal! en natuurlijk ook Welkom Thuis,jullie boffen om thuis te komen met schitterend weer na ´n periode van druilerig,nat en ongezellig weer!
    Wie weet op naar de volgende reis? Groeten van Tony en Riet,..
  4. Jan en Marende:
    19 mei 2014
    weer een mooie afronding van een prachtige reis. en .....graag gedaan hoor dat "ophalen"......blij dat jullie weer , gezond en wel, zijn teruggekeerd......OP NAAR DE VOLGENDE.......

lieve groetjes, Marende en Jan
  5. Renee & Clemens:
    25 mei 2014
    WELKOM THUIS!!! Ook wij zijn gisterenavond thuisgekomen van een heerlijke vakantie in prachtig Andalusie. Veel gezien en gedaan en genoten van het heerlijke eten en de warme zon. Tot ziens.......!!!