Van tent naar droomhuis

26 maart 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Van national park Tsitsikamma gingen we verder met de Gardenroute zoals de route heet tussen Port Elisabeth en Mosselbay. We kampeerden op een idyllische plek aan de Keurboomrivier tot een Zuid Afrikaan met een caravan met 3 voortenten ons het uitzicht blokkeerden. Dan is de lol eraf. Hij kwam de volgende dag wel 3 keer zijn excuus aanbieden maar wij waren toch al van plan om verder te gaan dus dat maakte niets meer uit.

Via Knysna waar veel Europeanen een 2e huis hebben naar Plettenberg bay met z’n schitterende stranden. Dit is een van de duurste streken van ZA. In Wilderness waren we nog nooit geweest. Hier vonden we een rustige camping aan een meer waar gevaren en gevist werd. Leuk contact met een ZA echtpaar. Als we langzaam praten kunnen we elkaar verstaan want Afrikaans is eigenlijk Nederlands uit de 16e eeuw. Maar de meeste mensen hebben niet zoveel geduld en gaan gauw over op het Engels.

De meeste mensen spreken hier Engels, Afrikaans en soms nog Xhosa of Zulu (negertalen) De mensen zijn hier bijzonder vriendelijk en beleefd. Je hebt geen idee. Iedereen spreekt hier met 2 woorden. Altijd yes sir, no madam, I am sorry madam, good night madam. Daar kunnen Nederlanders nog wat van leren.

We maakten een wandeling in een bos wat nog helemaal oorspronkelijk was, nooit gekapt dan zie je de aparte bomen die men hier kent.

Het weer is nog steeds warm. Vandaag 32 graden. Het waait alleen soms enorm. Schijnt het altijd te doen hier als het herfst is.

We kampeerden nog een nacht in Swellendam met de leuke restaurants in oude witte Kaapse huizen en bezochten het Bontebokpark waar een fokprogramma werd opgezet om de bijna uitgestorven Bontebok te beschermen (prachtige dieren).

Nat. park de Hoop (weer een Hollandse naam) was ook supermooi. Het was een hele toer om er te komen, ongeveer 50 km dirtroad (grove gravel) maar het was zeer de moeite waard. Prachtige witte duinen begroeid met felgroene struikjes en een wilde oceaan waar je hikes kunt maken op speciale paden. Verder de rivier met brak water waar we prachtige vogels zagen, zelfs pelikanen.

Vogelliefhebbers (zoals wij) kunnen hier hun hart ophalen. Toen we richting Hermanus reden zagen we een gigantisch meer vol met prachtige Flamingo’s. Honderden stonden daar op een poot of schaarden de bodem af naar mosseltjes en andere kleine zeedieren.

In Hermanus zagen we de veranderingen erg duidelijk. De plaats is zowat 2 maal zo groot geworden. Al die schitterende villa’s en overal malls waar je je boodschappen kunt doen. Jammer dat er nog geen walvissen zijn die komen pas in mei, daar is deze plaats beroemd om geworden.

Het einde van de Gardenroute betekende voor ons ook een omschakeling. Van het kamperen in de kleine tent (deze tent is kleiner dan de vorige helaas) kwamen we aan in Somerset-West. Een behoorlijk grote drukke plaats op 40 km van Kaapstad en 5 km van het strand. Hier hadden we een huis geruild met een ZA mevrouw. Op de foto leek het een heel gezellig huisje maar het was zowat een cultuurshock (in positieve zin) We reden al een tijdje in de residential area zoals ze dat hier noemen met de ene villa nog groter en mooier dan de andere. Tom Tom (wat een onmisbaar ding is dat toch) zei “bestemming bereikt” en we stonden voor een giga villa met rieten dak en werden opgewacht door Peter die ons wegwijs zou maken.

Eerst het automatisch hek open, garagedeur open (passen 3 auto’s in) dan loop je de trap op en kom je in de huiskamer met een hoog dak (het riet zie je van binnen ook zitten) leuk ingericht met veel antiek. Aparte tv kamer, grote keuken, 3 enorme slaapkamers met aparte badkamer, 3 terrassen en zwembad. Goeie morgen we voelden ons de eerste avond een beetje vreemd. Je weet niet op welke stoel je nou eens zult gaan zitten. Wat een verschil met een klein tentje. Maar wat heerlijk om weer in een echt bed te slapen en weer eens te koken. Super. Hier houden we het wel 3 weken uit. Alleen ons eenvoudige huurauto steekt een beetje af tegen die van de buren….

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Piet en Netty:
    26 maart 2013
    Goed dat die huurauto jullie nog met beide benen op de grond houdt! Wat een prachtige reis maken jullie. Geniet er maar van hoor. Hier krabben we nog steeds onze autoruiten en "genieten" we van een ijskoude oostenwind.
  2. Tony Peters:
    26 maart 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, weer´n hele mooie route in zuid Afrika
    en dan die temperatuur het scheelt 30 graden met hier en ook wij hebben iedere dag ´n stevige wind, we zijn de winter dan ook helemaal zat! Wij gaan a.s. weekend (Pasen) naar Euro Disney met de hele Familie maar ook dan zijn de weersverwachtingen niet zo best heel jammer! Wij wensen jullie heel veel plezier in het luxe onderkomen geniet er maar lekker van! Groeten van Tony en Riet,..
  3. Jan en Marende:
    27 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, wat een prachtig verhaal weer en natuurlijk weer de nodige belevenissen gehad. Nu dan maar heerlijk genieten van huis , zwembad en prachtige omgeving.....en dan die temperatuur...om jaloers op te worden..( bij ons nog steeds vorst......)Gewoon blijven genieten want het het gaat toch allemaal al zo snel....lieve groetjes van ons.
  4. Ruud:
    27 maart 2013
    Dag Ad en Anne-Marie,
    Weer een geweldige reis die jullie maaken. Veel te zien en te doen daar natuurlijk. Jullie waren er aan toe weer iets moois mee te maken en verdiend ! Na alle sorres en familiezaken weer even helemaal jullie ding-doen.
    Mooie natuur en verhalen. Mooi die vogels, maar krijgen jullie ook nog walvissen in beeld of is dat een ander jaargetijde. We lezen jullie verhaal ook met in ons achterhoofd dat we volgend jaar daar een reis willen maken. Dus geef de tips maar door.

Goede reis, kijk uit en GENIET ervan.
    Anneke en Ruud
  5. Trudy en Hans:
    29 maart 2013
    Jullie hebben weer mooie foto,'s .Volgens jullie verhalen hebben jullie het weer erg naar je zin daar aan de andere kant van de wereld.
    Groetjes Trudy en Hans.
  6. Ruut & Trees:
    30 maart 2013
    Ha die Ad en Anne-Marie,

Nogal een overgang van een tent van zo'n 3 m² naar een huis waar je tent in iedere kamer maar een klein hoekje in zou nemen! Geniet van van de luxe in deze weken om uit te rusten van de reisvermoeienissen van de afgelopen weken, dan kunnen jullie de volgende etappe weer met frisse moed tegemoet zien. We zijn benieuwd naar de foto's niet nog niet geplaatst zijn (wordt na terugkomst weer een DBVD-show van Ad?).
    Groeten Ruut & Trees
  7. Robert en Maria:
    1 april 2013
    We krijgen het warm van het lezen van dit verslag. Geniet van de natuur, het huis en het zwembad.

Groeten,

Robert en Maria