Baviaanskloof en Tsitsikamma

16 maart 2013 - Wilderness, Zuid-Afrika

Hallo allemaal, Bedankt voor jullie berichtjes en we hopen dat het nou eindelijk eens lente wordt in Nederland. Moet niet gekker worden zo koud in maart.

Ondertussen hebben wij alweer heel wat km afgelegd in het prachtige Zuid Afrika.

Vanuit Port Elisabeth reden we richting de Baviaanskloof. We hebben natuurlijk alle highlights van ZA al gezien maar proberen steeds toch weer wat nieuws te vinden en dat is niet zo moeilijk want dit land is erg groot en er is erg veel te zien.

De kloof zelf kunnen wij met de VW niet rijden want dit is een 4x4 route, maar de weg er naar toe wel en die was prachtig. Je waant je ineens in een tropische wereld met prachtige palmen en bananenplanten. Dit gebied is helemaal gericht op de sinaasappelverbouw, waar je ook kijkt zelfs op de bergen zie je sinaasappelplantages. Jammer alleen als je enorme zin krijgt in fresh juice dat dat niet te krijgen is want het is geen seizoen (is van april tot oktober)

Het is hier nu laagseizoen en begin van de herfst (seizoenen zijn omgekeerd met Europa)

Hoogseizoen is het hier eigenlijk alleen in januari en met kerst en oud en nieuw, dan zie je de prijzen enorm stijgen. Ook in de andere schoolvakanties zoals de paasvakantie van volgende week weten ze echt wel hoeveel Randen ze moeten vragen.

Wij vinden ZA nog steeds heel betaalbaar. De benzine is duurder geworden, maar dat is wereldwijd en 1 Euro is voor ons nog steeds geen geld. Verder zijn de campings duurder, maar we zitten nu in een supertoeristisch gebied. Eten valt reuze mee. Boodschappen zijn net zo duur als thuis maar uit eten gaan kost niet zo veel. Dus je raadt het al er wordt hier weinig gekookt. We weten natuurlijk nu ook wel de weg, b.v. op golfsclubs die bezoekers toelaten en dat doen de meeste wel daar kun je heerlijk lunchen voor weinig geld en ze liggen vaak schitterend. Wat wel jammer is sinds onze vorige reis is het aantal fastfoodrestaurants. Het stikt hier ineens van de Wimpy’s, Spurs en Mc Donalds en wij vonden het juist zo leuk dat die er niet waren.(komt waarschijnlijk door het wk voetbal) Maar ook hier voorruitgang en uiteindelijk eet de hele wereld hamburgers en dragen ze allemaal jeans, voor veel mensen een ideaal.

Het nadeel van het laagseizoen is dat campings soms gesloten zijn en restaurants ook. Zo konden wij bij de Baviaansroute geen camping vinden, maar als je wat rondvraagt weten mensen altijd wel wat voor je te vinden. We kwamen terecht bij een leuk echtpaar dat selfcateringcottages verhuurden. Zuid Afrikanen komen daar het liefst. Ze hebben vaak slaapplaatsen voor 7 personen en een keuken, woonkamer en slaapkamer, verder een badkamer met bad en douche en een terras met een braai. Een braai is essentieel anders gaat het feest niet door. Afrikanen braaien elke avond. Ze maken een echt  houtvuurtje in de ijzeren barbecues die overal staan en de hele camping staat vol rook. Vervolgens barbecuen ze hun vlees en zoals wij thuis proberen om minder of geen vlees te eten, eten ze hier wel biefstukken van minimaal 3 ons pp.

Van de kloof weer zuidwaarts naar de kust van Tsitsikamma, een van onze favoriete parken. Aan de Indische oceaan gelegen met prachtige wandelroutes waarvan de route naar de Suspensionbrug wel de bekendste is. Deze brug overspant de Stormsriver en is na ons vorige bezoek afgebrand en opnieuw weer opgebouwd.

Ad wou hier graag weer kamperen maar we namen het risico niet om weg te waaien, hier zijn geen beschutte plekken. We zetten de tent op in de tuin van een backpackers.

Toen we binnen kwamen bleek er een Nederlands stel uit Nuenen achter de kachel te staan. Was dat even leuk. Wat doe je als ze vragen of je mee wilt eten voor 5 euro… Ze hadden een heerlijke viscurry gemaakt en wij hadden een gezellige avond bij het kampvuur en wisselden ervaringen uit. Zij hadden alles verkocht en deden wereldwijd vrijwilligerswerk. Nu leiden ze een backpacker, maar ze hadden ook op een farm met vee gewerkt en hun volgende baan was werken op een Aloe Vera farm.

Als je zo op reis bent kom je allerlei mensen tegen en dat maakt het juist zo leuk.

Ook veel bussen met vooral Duitsers. Waarschijnlijk komt het door de goedkope pakketreizen die tegenwoordig worden aangeboden dat het hier een stuk drukker is dan in 2007.

1. Tony Peters:
    16 maart 2013
    Hoi Ad en Anne-Marie, bedankt weer voor dit mooie verhaal,wij kijken weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Hier nog steeds winter vandaag 6 graden maar ´n hele koude wind voorlopig nog geen betere vooruitzichten!
    Groeten en veel plezier! Tony en Riet,..
  2. Robert en Maria:
    16 maart 2013
    Wij moeten ook maar elke dag flink gaan braaien dan gaat de economie hier weer snel groeien.

Fijne reis, je wordt gewoon blij van de avonturen
  3. Renee & Clemens:
    16 maart 2013
    Hoi allebei, bedankt weer voor de leuke up-date. Jullie genieten weer van alles wat jullie beleven en dat is leuk om te lezen. Wij genieten zo een klein beet je mee. Hier verder alles ok. Ik ga volgende week een paar dagen naar mijn vriendin in Portugal met een paar vriendinnen en daar verheug ik mij op Het weer is daar niet zo goed als in ZA maar ik ben er heerlijk ff tussenuit. Graag tot een volgend verslag en de hartelijke groeten van ons. R&C
  4. Gonny Kessels:
    Hallo Ad en Annemarie
    Het is een groot aventuur als je dat zo leest .wel erg leuk dan maken wij hier niets mee .Hartelijke groeten en fijne dagen Gonny
  5. Jan en Marende:
    17 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een heel mooi verhaal waarin wij meegenomen worden in jullie trip door ZA. Ga zo door zou ik zeggen want deze verhalen lezen verveelt nooit. Heel veel plezier en goed uitkijken voor "alle beren" op de weg. Lieve groetjes van ons.
  6. Albert & Nicole:
    Hoi Ad & Anne-Marie,
    Wat leuk om jullie reis te mogen volgen!
    Al die mooie verhalen maakt ons nieuwsgierig naar Zuid-Afrika.
    Geniet van al het moois en doe voorzichtig!
    Groetjes van Albert & Nicole
  7. Ruut en Trees:
    17 maart 2013
    Jammer dat het nu geen juice-seizoen is, anders hadden we wel een litertje of ...tig besteld. Maar goed dat we hier niet braaien met 3 ons vlees pp. We zijn al heel blij dat onze kleren blijven passen en niet aan een grotere maat hoeven. Wij laten de braai dus maar de braai !!
    Geniet maar lekker verder.
  8. Harrie en Riky:
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Misschien was dit voor mij wel iets dat braaien, om wat aan te komen. Helaas ben ik niet zo'n vleeseter. Ik vind 100 gr al genoeg.
    Maar wel leuk dat je zoveel mensen ontmoet en op de raarste plaatsen kom je dan mensen tegen uit je eigen omgeving. Geniet nog van het mooie ZA, heb ik gezien op tv in de tv serie Africa. Voor jullie is dit realiteit. Groetjes Harrie en Riky
  9. Wouter:
    17 maart 2013
    Hoe meer ik jullie enthousiaste verhalen lees hoe meer zin ik krijg om ook eens een keer naar Zuid-Afrika te gaan. Geniet ervan en blijf jullie verhalen lekker met ons delen.

Wouter