Van Taroudant naar Marrakech

24 april 2015 - Marrakech, Marokko

Taroudant is bekend om zijn rode stadsmuren. Wij vierden mijn verjaardag met een lunch in een paleis van een pasha. Heel sfeervol paleis met nog veel authentieke elementen. We waren de enige gasten en ook de kamers waren niet bezet. Er worden blijkbaar veel boekingen geannnuleerd. Hotel- en restauranteigenaren klagen. Misschien toch veel mensen die niet meer naar islamitische landen willen....(durven).

Blijkbaar is het vorige jaren drukker met toeristen, maar wij vinden het niet erg als de campings niet bomvol zijn, dan is er tenminste nog een plekje met schaduw te vinden. Om in Marrakech te komen zijn er 3 mogelijkheden. Wij kozen voor de Tizi-n Tichapas. Schitterende pas tot 2200 meter waar we 2 dagen over deden. Prachtig landschap. Als je nagaat dat wij er met de auto 2 dagen over deden hoe lang deden de karavanen er vroeger dan wel niet over om met hun dromedarisen en handelswaar in Marrakech te komen.....

11 jaar geleden waren we in Marrakech maar wat is er veel veranderd. In de buitenwijken afschuwelijke betonnen blokkendozenhuizen. Blijkbaar heb je hier geen architect nodig en al helemaal geen vergunning. Iedereen bouwt maar wat en de buurman plakt daar dan weer een doos beton tegenaan. Kraak nog smaak. Daar krijgen ze vast nog spijt van want die beton regent (helaas) niet weg zoals de lemen huizen in de ksars, die beton staat er over 100 jaar nog. Uitgerekend op het moment dat wij in Marrakech aankwamen waren er autoraces. We wilden zo graag naar de grote Carrefoursupermarkt maar het was een crime om er te komen. Ze hadden doodleuk de doorgaande weg opgenomen in het parcours. Tientallen agenten stonden te fluiten en te wijzen maar de chaos werd er niet minder door.

Ad blij eindelijk weer eens wijn. Keus te over bij de Carrefour. 10 km buiten Marrakech is een Nederlands stel een camping begonnen. wij hoorden hier hele positieve verhalen over en inderdaad mooi aangelegd met veel bloemen, ruime plaatsen een mooi zwembad en goed sanitair. Met de bus ben je in een half uurtje in de stad.

Alleen de rit met de bus leek al een film. Achter Ad zat een vrouw keihard te schreeuwen in haar telefoon. Toen een andere vrouw die voorin de bus zat er wat van zei brak de hel los. Die twee begonnen tegen elkaar te krijsen als twee viswijven. Ad stak zijn vingers in z'n oren en de hele bus ging uit zijn dak. Ongelofelijk wat een felle mensen zijn dat hier.

Marrakech is nog steeds heel boeiend. Uiteraard de Koutoubiamoskee met zijn mooie tuinen. Het 5*Mamouniahotel in moors-art deco stijl schitterend. Natuurlijk het Djenaa el fnaaplein met z'n sinaasappelsaptentjes, slangenbezweerders, mannen met apen met een luier om die kunstjes moeten doen (stichting Aap zou eens langs moeten komen) s'Avonds veranderd het plein en wordt het omgebouwd tot een groot eetfestijn. Overal staan koks te grillen en staat het hele plein vol rook. Vroeger kom je hier alleen maar schapenkoppen eten (lekkernij voor de mensen hier) maar nu zijn er ook gerechten die toeristen willen eten.

Vroeger was dit het plein waar de executies plaatsvonden en de slaven werden verhandeld. Wat hier de laatste 1000 jaar al niet gebeurd is....

Nu merk je hier heel duidelijk de invloed van de lowcostcarriers (Ryanair) Vooral in het weekend zie je drommen Engelsen en andere toeristen uit Europe die zich niks aantrekken (letterlijk en figuurlijk) van de Islamitische cultuur. Ze lopen halfnaakt rond in opgesneden shortjes en topjes terwijl hier veel vrouwen totaal gesluierd rondlopen en alleen hun ogen zichtbaar zijn. Ik denk dat hier heel wat mensen zich doodergeren.

Ook de souks zijn veranderd. Vroeger kwam er af en toe een ezelkar of handkar door de nauwe straatjes. Nu constant fietsen en vooral veel brommers. Niet leuk voor toeristen die constant aan de kant moeten springen.

De goede kant van het toerisme is dat de riads in Marrakech (dit zijn grote herenhuizen met in het midden een patio) in de jaren 90 opgekocht zijn door Europeanen die ze hebben gerestaureerd. Ongelofelijk wat een sfeer. Als je ooit van plan bent om Marrakech te bezoeken zou ik zeker logeren en/of dineren in een riad. De riads liggen allemaal in de medina dus midden in het centrum en zijn een oase van rust in de chaotische drukte van de medina. Ze zijn allemaal in stijl gerestaureerd met fonteinen van mozaik, marmeren en moziaken vloeren en ingericht met Marrokaans antiek, oude prenten en foto's van vroeger. Ze hebben prachtige restaurants en vaak ook een hamman waar je van top tot teen wordt verwend. Wij hebben er verschillende keren wat gegeten en gedronken en de sfeer is buitengewoon.

Naast de souk waar je wel erg veel geduld moet hebben met het bieden op iets wat je graag wilt hebben heeft Marrakech ook nog verschillende paleizen. Tot 1926 woonde hier nog sultans met hun harems. We hebben de paleizen bezocht en waren onder de indruk van de cederhouten beschilderde plafonds, de mozaiken vloeren en trappen en het filigrainstukwerk. Ook de medersa (koranschool) voor 900 leerlingen is zeker een bezoek waard. Alleen heel jammer dat de Marokkanen niet inzien dat alles onderhoud nodig heeft en dat als er een tegeltje uit een mozaikvloer valt en je dit niet repareert de hele vloer los komt. Zo zonde, ze zijn hier helemaal niet zuinig op hun cultureel erfgoed en juist Marokko heeft een enorm potentieel voor het toerisme. Dit land heeft alles, cultuur. natuur in alle varianten een oceaan en de Middellandse zee dus wat wil je nog meer.....

Na zo'n dagje Marrakech ben je bekaf. Iedereen wil wat van je. In de souk wordt je helemaal gek van de verkopers en de brommers. Het is leuk maar na een dag of 5 hebben we het wel gezien. Wat ook heel mooi is de Majorellatuinen van de coutourier Yves Saint-Laurent in de nieuwe stad. Prachtige tuin met zijn knalblauw geschilderde villa met fonteinen, cactussen en bougainvilles, jasmijn en fluitende vogels. Het is leuk geweest in de stad maar we verlangen weer terug naar de frisse zeewind dus morgen gaan we terug naar de kust.