"Sun City" gated community in South Carolina

13 april 2014 - Bluffton, South Carolina, Verenigde Staten

Ongelofelijk leuk waar we nu weer terecht zijn gekomen…..

John en JoAnn wonen in een gated community en dat was weer eens iets nieuws om aan ons “ervaringer rijker” lijstje toe te voegen.

Dit is een gigantisch park met vrijstaande huizen (altijd laagbouw) met 2 golfbanen met restaurants en verschillende zwembaden (buiten en overdekt) fitnessruimtes, een zaal waar optredens worden gehouden enz. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het hier doen van kaarten tot tennis en van bowlen tot breien. Ook een eigen fotografieclub met prachtige apparatuur en een bibliotheek. De enige voorwaarde om hier te wonen is dat je 55+ moet zijn. Gelukkig voldoen wij aan de voorwaarden, want streng zijn ze hier…..er is een boek met gedragsregels. Het begint met de boetes voor te hard rijden, maar je mag ook niet te lang de garagedeur open laten staan en op het molesteren van een krokodil in de lagunes staat een hoge boete.

Ja want tussen de huizen in liggen lagunes met krokodillen en mooie vogels. Hier en daar zijn nog kleine stukjes van de oorspronkelijke begroeiing zoals het hier vroeger overal was.

Maar aangezien dit park zo groot is als een heel dorp hebben ze hier een heel handig vervoermiddel nl. de golfcart. In onze garage staat naast 2 auto’s zo’n geinig golfkarretje.

John leerde ons erin rijden en sindsdien ben ik de bestuurder van dit karretje en Ad van de auto. Je kunt er heel wat kilometers mee rijden voor de accu leeg is. s’morgens gaan we met het karretje naar het zwembad, tassen achterin en s’avonds na het eten gaan we nog een eindje rijden, dan zijn er geen golfers meer op de golfbaan en is het heel leuk om over de golfbaan te rijden tussen de watervallen en onder het tunneltje door.

We hebben een paar dagen met John en JoAnn doorgebracht en dat was heel gezellig. Ze hadden speciaal voor ons een borrel georganiseerd om kennis te maken met de buren en hun vrienden hier op het park.

Het weer is nu eindelijk eens stabiel rond de 26 gr. van de week regende het zo hard dat de planten haast uit de grond spoelden maar nu is het heerlijk weer.

Het is hier ongelofelijk stil. Rijden bijna geen auto’s en de vogels fluiten hier zo hard dat we s’morgens om 5 uur het raam van de slaapkamer dichtdoen omdat we anders niet meer kunnen slapen.

Het is een prachtige omgeving alleen alles is ver weg. Supermarkt 20 min. rijden.

Wij wonen hier nog net in South Carolina en de prachtige stad Savannah ligt in Georgia.

We zijn al diverse keren in Savannah geweest. Deze stad die ongeschonden uit de burgeroorlog kwam is nog mooier als ik gedacht had. Dit is de stad van het boek van Margareth Mitchell “Gone with the Wind”. Prachtige huizen die allemaal gerestaureerd zijn rondom pleinen. Deze stad is net een schaakbord allemaal pleinen en vierkanten wegen.

Overal rijden koetsen met toeristen en oude trams. Geweldig het is hier nog precies zoals 200 jaar geleden terwijl hier toch erg veel gebeurd is; van spaanse griep tot malaria, van aardbevingen en talrijke orkanen om nog maar niet te spreken over stadsbranden en oorlogen. Een romanticus kan zijn hart hier ophalen. Ook wat muziek en films betreft alles jaren 50-60.

Vandaag zijn we naar een antiek en kunstmarkt geweest in Beaufort. Deze markt werd gehouden in een nieuwe wijk. Nog nooit zo’n prachtige wijk gezien. Dit was een bosperceel met de mooie wel 250 jaar oude eiken die vol hangen met Spanish mos. Hier tussen zijn huizen gebouwd in dezelfde klassieke stijl als in Savannah. Magnifique met uitzicht op de marsh zoals ze dit landschap noemen. Het is een waterrijk gebied wat steeds overstroomt en wat een heel belangrijk gebied is voor krabben en andere zeediertjes.

Als we richting kust rijden komen we in Hilton Head een schiereiland en een dure toeristenbestemming. Wij zijn steeds de enige Europeese toeristen. Je ziet hier regelmatig snowbirds uit Canada die hier de kou ontvluchten uit hun eigen land maar Europa heeft dit prachtige gebied, het zuidwesten van Amerika nog niet ontdekt. Als je zegt dat je uit Nederland komt vinden ze dat heel speciaal en iedereen heeft wel weer een kennis of familielid met een Nederlandse achtergrond.

Toch heel raar dat niet meer mensen deze schitterende streek bezoeken. Het was ook heel moeilijk om thuis een reisgids te vinden van dit gebied, maar wij kunnen het van harte aanbevelen. New Orleans, Natchez, Savannah en volgende week gaan we 3 nachten naar Charleston, de laatste stad aan de kust van South Carolina.

1. Tony en Riet:
    14 april 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie,Hartelijk dank weer voor jullie mooie verhaal,het is ´n echte VIP reis als ik dit lees kunnen jullie het met alles niet beter treffen dan nu! hier gaat alles z´n gewone gangetje maar zien er naar uit komend weekend met Pasen weer lekker naar Zeeland te gaan met z´n alle we hopen dus stiekem op ´n beetje mooi weer! Geniet er lekker van groeten van Tony en Riet,..
  2. Harrie en Riky:
    Hoi Anne-Marie en Ad
    Ik heb jullie verhaal nog niet gelezen. maar ik reageer alvast om jullie te feliciteren met je verjaardag Anne-Marie. Ons Ad mag ook mee feestvieren, vandaar dat ik hem bij de eerste regel al genoemd heb. Maak er maar een mooie dag van en en geniet van jullie reis, dan geniet ik een beetje mee via jullie verhalen. Liefs van Harrie en Riky
  3. Renee & Clemens:
    16 april 2014
    Er is er één jarig.........!!
    HIEP HIEP........!!
    Lieve Anne Marie, van harte proficiat en geniet van deze speciale dag!!
  4. Trudy en Hans:
    16 april 2014
    Hallo Ad en Anne - Marie.
    Volgens jullie verhalen genieten jullie weer van deze reis.
    Maar vandaag willen wij Anne-Marie feliciteren met haar verjaardag en wensen jullie een hele fijne dag.
    Groetjes Trudy en Hans.
  5. Jan van der Velden:
    20 april 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie
    Fijn dat jullie het daar zo fijn hebben, en er zoveel moois te zien is, het ziet er allemaal heel mooi uit, ik had jou een felicitatie kaart gestuurd maar ik weet niet of je hem gehad hebt?