De steilste treinreis en fietstocht ter wereld......

29 juni 2018 - Oslo, Noorwegen

Eindelijk het weer werd beter, het was nog niet echt geweldig maar het was in ieder geval droog dus we besloten naar de Briksdalsbreengletsjer te gaan kijken. Met een wagentje kon je het grootste stuk naar boven rijden en de rest lopen. Was een erg mooi ritje met overal watervallen en een snel stromende rivier. Bordjes gaven aan hoe groot de gletsjer vroeger was.

Van hieruit reden we naar Flam, misschien wel de meest toeristische plaats van Noorwegen. Het is niet eens een dorp, alleen een haven waar jaarlijks 150 cruiseschepen aanmeren en een station voor de Flambahn, de trein die een van de beroemdste en steilste ritten ter wereld maakt. Op het stationnetje staan honderden toeristen, voornamelijk cruisepassagiers en Aziaten (spleetogen zoals wij ze oneerbiedig noemen) om dit ritje wat een uur duurt mee te maken. Wij besloten om heen met de trein te gaan en terug met onze eigen fiets die net als in Nederland in een andere wagon meemocht. De uitzichten uit de trein waren magnifiek, enorme watervallen die nu op zijn mooist zijn door het vele smeltwater en groene valleien met grazende koeien en leuke boerderijtjes. Alleen vervelend dat de meeste mensen niet met hun ogen kijken naar al dat moois maar met hun telefoon constant foto’s maken. De fiets werd uit de wagon gehaald en de terug weg kon beginnen. Eerst moesten we lopend met de fiets met ingeknepen remmen de hoge berg afdalen want dit was veel te steil om te fietsen en lag vol losse stenen. Onderweg een lekkere pastasalade gegeten en na een uurtje werd het fietspad beter en konden we in 3 uur de prachtige rit fietsen.

Een andere tocht was de Aurlandsfjellet. Je rijdt hoog door de bergen met overal sneeuw en gletsjermeren, dan kom je uit bij een viewingplatform waar je als het helder is een machtig uitzicht hebt over het fjord.

Wat ook heel bijzonder is in Noorwegen zijn de staafkerken, dit zijn kleine grenenhouten kerkjes die soms al uit de 12e eeuw stammen. Van binnen zijn ze meestal eenvoudig maar daardoor juist zo mooi.

We zijn nu weer in het zuiden aangeland en staan nu op een camperplek midden in de natuur in een skigebied op 300 m van de metro van Oslo, de hoofdstad van Noorwegen die we morgen gaan bekijken. Ja Robert we gaan ook naar het Grand cafe van je broer!

Hierna steken we de grens over naar Zweden en gaan we nog een weekje de kust bekijken. Via Gotenborg varen we naar Frederikshaven in Denemarken. Het plan is om in Noord Duitsland nog een dagje Lubeck en een dagje Hamburg te doen en dan half juli huiswaarts te keren.

1. Tony Peters:
    29 juni 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie, wat 'n mooi verhaal weer en dan die foto's geweldig.. alles bij elkaar lijkt het er op dat jullie 'n hele bijzondere reis meemaken in Noorwegen...en dan nog Denemarken en Zweden echt 'n geweldige ervaring lijkt me dit...het kan zijn dat ik nu niet iedere keer reageer...wij vertrekken 7 juli weer naar zeeland tot 1 september ik kan in zeeland wel alle e-mails bekijken maar in de vakantie reageer ik meestal niet..jullie nog 'n hele fijne reis verder...groeten van Tony en Riet,...
  2. Ruut en Trees:
    30 juni 2018
    Dit is nu zo'n uitstapje dat hoog op mijn verlanglijstje staat. Geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien.
    Groetjes en snel tot ziens.
    Ruut en Trees
  3. Marende en Jan:
    30 juni 2018
    wat een bijzondere trip weer en mooi verhaal.
    lekker blijven genieten.
    lieve groetjes van ons
  4. Petra:
    30 juni 2018
    Prachtige foto´s weer! Fijne reis nog terug in de richting van Nederland!
  5. Loes:
    2 juli 2018
    Er is wel het een en ander veranderd sinds wij bij de Flåmbaan waren. Dat karretje is nieuw. Was halverwege de treinreis die dame nog aan het zingen? Dát was op zich wel mooi maar een rare gewaarwording als de trein stopt bij een waterval en er uit megaboxen geluid van een zangeres komt die opeens als een soort nimf van achter de waterval verschijnt 😎. Veel plezier nog.
  6. Nico en Maya:
    28 augustus 2018
    Hé, hé eindelijk een reactie van ons. Het kwam er maar niet van door diverse omstandigheden. Genoten van jullie reisverslagen. Vooral het zappen langs de foto's was voor ons een reis langs herinneringen. Bedankt.