De Noorse westkaap en het Geirangerfjord

21 juni 2018 - Geirangerfjord, Noorwegen

Na 24 uur aanhoudende zware regen hadden we er genoeg van. Alles wordt vochtig en ons humeur wordt er niet beter van. De regens bleven in dit berggebied hangen dus besloten we naar de kust te rijden waar het droger zou zijn. Die dag was daar nog weinig van te merken, toen we van de zoveelste veerboot afreden moest Ad met 2 handen zijn stuur vasthouden om de Enjoy op de weg te houden zo hard waaide het. We vonden een plekje in de haven tussen 2 zeecontainers in om ons wat beschutting te bieden en zowaar toen we de volgende morgen de zonneschermen openden was het weer een stuk rustiger. We slapen hier altijd met alle schermpjes dicht omdat het hier de hele nacht licht blijft.

Ad had een mooie route uitgezocht die naar het meest westelijke punt van Noorwegen ging. Over supersmalle wegen waar je hoopt geen tegenliggers tegen te komen reden we de steile berg op naar het hoogste punt en met de Enjoy in de turbo ging dat lukken. Het uitzicht over de omringende bergen en eilanden was magnifiek alleen was het er zo koud dat je snel weer in de wagen kroop. Verderop zagen we een bord staan wat naar een kerkje verwees en we volgden het; dat was een goed idee. Het weggetje langs een riviertje kwam uit bij een kapel met een prachtig oud kerkhof waarvan alle graven naar zee wezen. We waren weer bij onze vertrouwde Noordzee en maakten een mooie strandwandeling. Leuk om weer mensen te zien en kinderen die speelden op het strand. Soms lijkt het wel of je hier alleen op de wereld bent. Meestal zit hier iedereen binnen en we hebben ook het idee dat veel huizen onbewoond zijn of als vakantiehuis worden gebruikt.

Regelmatig denken we bij de mooie tochten die we rijden dat het landschap wel erg lijkt op dat van een andere reis; Canada met de vele sparren, Ierland met de ruige rotsen en schapen, Nieuw Zeeland met de fjorden, dan weer Oostenrijk, Zwitserland of Vermont in Amerika met ook veel rode houten huisjes.

Na het uitstapje naar de kust weer terug naar het binnenland, naar een van de meest toeristische en allermooiste fjord van Noorwegen, het Geirangerfjord. Maar eerst de Trollstigen een hele hoge berg met tientallen haarspeldbochten. Prachtig om te rijden maar het regende weer pijpenstelen. Boven ligt een modern stalen bezoekerscentrum en hier zaten motorrijders en Aziatische toeristen te schuilen voor de regen bij de open haard. Ik trotseerde de regen om even op het uitkijkpunt te gaan staan maar dat was niet zo’n goed idee want prompt waaide mijn zonnekap van mijn camera de wilde rivier in. Dan maar geen zonnekap, zo vaak zien we de zon hier toch niet.

Die nacht maar overnacht op een camping met de kachel aan want het kwik daalde tot 6 graden. De volgende morgen was het weer een stuk beter en reden we weer naar boven de berg op om de watervallen te bekijken die daar met al het smelt- en regenwater naar beneden komen. In het Geirangerfjord lagen verschillende cruiseschepen die zo de grootte aangeven van het majestueuze fjord, het lijken dan maar kleine scheepjes. We genoten van de prachtige landschappen met sneeuw en ijs en de gletsjermeren met het blauwgroene water. Een nieuwe attractie is hier een weg die naar 1500 m hoogte leidt waar een groot plateau is gemaakt waar je in de diepte het fjord kunt zien liggen en de haarspeldbochten die je hebt gereden goed kunt zien. Wauw dat is echt ver weg. Hier is het erg koud en zie je de verse sneeuw op de toppen van de berg liggen die de afgelopen nacht is gevallen.

Nu staan we op een prachtige camping aan een gletsjermeer met uitzicht op 2 gletsjers. Bussen en campers rijden af en aan naar de gletsjer, maar vandaag regent het weer dus gebruiken we deze dag om aan de site te werken en de was te doen.

Ik vergeet helemaal het mooie eiland Runde aan de westkust waar we een boottocht maakten met een vogelkenner in een klein bootje. Hij voer door het wilde water om de rotsen heen. We zagen tientallen puffins dobberen op het water en in de rotsen nestelden Jan van genten en vele andere zeevogels. We zagen de puffins niet zo mooi als toen op het vogeleiland in Schotland maar het was een aparte belevenis.

We hebben weer wat filmpjes en foto's toegevoegd om jullie te laten zien hoe mooi het hier is.

1. Marende en Jan:
    23 juni 2018
    Dank voor jullie mooie verhaal ondersteund met prachtige foto's en film. Wat een geweldig natuur geweld......
    Jammer van het weer maar het zal zeker beter worden.
    Lekker genieten......wij gaan hier volgende week weer naar een nieuwe hittegolf met temperaturen van boven de 25o........Prima toch voor Jan en Ted om te starten in Someren. Lieve groetjes van ons
  2. Ruut en Trees:
    25 juni 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad. Eindelijk zijn we toegekomen aan het lezen van jullie reisverslagen. We liepen er 3 achter. Vorige week zijn we de hele week in Zeeland geweest en daarvoor druk bezig met moeder/schoonmoeder zoals bekend. Weer fantastische verhalen van jullie gelezen. We zijn nu weer helemaal bij en blijven jullie volgen.Veel liefs van ons