Spanje in de lente

14 maart 2015 - Estepona, Spanje

Ryanair brengt je in 2,5 uur weer terug naar je camper en binnen de kortste keren ben je alweer vergeten dat je 6 weken thuis bent geweest, zo snel wen je weer aan het leven in de  Enjoy. Jammer dat we weer een souvenir overgehouden hebben van het stallen; 2 deukjes in het bestuurdersportier.

In Spanje is het al volop lente, heerlijke temperaturen en overal zie je bloesems in de bomen en gele mimosa.

We besloten door het binnenland van zuid Spanje te rijden en niet over de snelle tolweg langs de kust. Door de dorpen rijden in Spanje is een regelrechte ramp omdat er iedere 25 meter wel  een verkeersdrempel ligt. Nog nooit een land gezien met zoveel drempels als Spanje. (zal dan ook wel heel erg nodig zijn) Gelukkig is er ook altijd een alternatief voor de tolweg en aangezien deze wegen uitstekend zijn namen we die deze keer.

We kampeerden een nacht op het strand van Agulhas maar hier was de guardia civil wel erg vervelend. Als je de poten van de camper omlaag draait (wat wij altijd doen s’nachts) krijg je al een bon. Gelukkig kwam er iemand zeggen dat ze eraan kwamen want zo’n bon kost aardig wat.

Onderweg bezochten we de onbekende Andalusische stad Antequera. Was een hele klim naar boven maar dat werd beloond met een schitterend uitzicht en een heerlijk terras. Weer hadden we spijt dat we al een boterham hadden gegeten want het water loopt je uit de mond bij het zien van de lamshanks (lamsbout uit de oven) die de ober serveerde.

Omdat hier in de buurt geen camperplaatsen of campings zijn parkeerden we de Enjoy achter de B&B van een Nederlands echtpaar met hun zoon.

De volgende dag weer zo’n highlight: het nationale park “Torqal”. Dit is een karstgebergte waar je geweldig mooi kunt wandelen tussen alle grillige vormen. We hadden onze nordic walkingstokken meegenomen en die kwamen goed van pas. Het was erg druk op zondag want met dit mooie weer willen alle Spanjaarden naar buiten.

We reden richting Granada en aan de westkant zag je steeds de Sierra Nevada met de schitterende besneeuwde toppen. Ook op de camping hadden we dit uitzicht.

De nachten hier in de bergen waren ijskoud, dat gaat nog wel even duren voor het warmer wordt.

Granada hadden we al eens eerder bezocht. Dus geen Alhambra deze keer maar de binnenstad. Erg mooi was de Capillo Real; de koninklijke kapel waar Ferdinand en Isabelle zijn begraven met hun dochter en schoonzoon. Buitengewoon mooi, helaas fotograferen niet toegestaan. Granada is 600 jaar islamitisch geweest en hier hebben ooit 25 moskeen gestaan, er zijn nog veel overblijfselen uit deze periode o.a. de Arabische baden. Als je helemaal naar boven klimt kom je in Granada bij de R.K. St. Nicolaaskerk. Op dit kerkplein zitten al jaren hippies met hun honden die allerlei zelfgemaakte sieraden verkopen. Hier heb je een geweldig uitzicht op het Alhambra, het Moorse paleis met op de achtergrond de besneeuwde bergen.

Onderweg sliepen we op de camperplaats in Myas. Ongelofelijk zowat aan de autobaan stonden wel 100 campers in de uitlaatgassen en een hoop lawaai want ze waren ook nog aan de weg bezig. We staan er elke keer weer van te kijken dat campers op de gekste plaatsen gaan staan zonder voorzieningen als het maar voor niks is……. maar de Wok-Chinees om de hoek vaart er wel bij.

Tijd voor een paar dagen rust op een camping in Estepona. Helaas weer zo dicht bij een autobaan, maar het is de enige camping voor de oversteek met Wifi en stroom.

Ad heeft zijn Tom Tom thuis laten liggen waar hij de Marokkokaart al op had staan. Aangezien opsturen geen optie is (komt vaak niet aan) heeft hij maar een nieuwe gekocht.

De rest van de voorbereidingen voor Marokko bestonden uit een extra slot op de Enjoydeur en extra gasflessen.

Estepona is een heel mooie badplaats aan de Costa del sol. Het is de oudste badplaats van deze kust met een oud centrum met prachtige pleintjes en straatjes met witte huisjes. Elke straat is versierd met een andere kleur bloempot met geraniums die al volop bloeien wat een leuk gezicht is. Estepona heeft ook diverse strandtenten waar je wat kunt eten en drinken op het strand wat voor Spanje bijzonder is.

De volgende dag een ticket gekocht voor de ferry van Algeciras naar Tanger-med in Marokko. Het continent Afrika waar de Enjoy nog niet is geweest.

Wij zijn heel benieuwd…

1. Jan en Marende:
    15 maart 2015
    Weer een mooi reisverhaal om jullie reis mee te beleven. Jammer van de deukjes, maarja....Ook jammer dat Ad zijn tom-tom is vergeten...Wij wensen jullie heel veel plezier en veilige kilometers in Marokko. Stuur jullie nog een mail separaat....lieve groetjes, Marende en Jan
  2. Ruut en Trees:
    15 maart 2015
    De start is met deukjes begonnen maar we hopen dat dit jullie aanstaande avontuur niet kan bederven. Wij hebben geen Tom-Tom maar een Trees-Trees en is handig in Nederland laat staan in Marokko. Maar gelukkig kan nu de Enjoy ook in Marokko de weg vinden. Geniet van elkaar en van het avontuur. We kijken uit naar de foto's en de reisverhalen.
    Groetjes.