De Shosholoza Meijl trein

6 maart 2013 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Een buitengewoon goed ontbijt in het guesthouse in een buitenwijk van Johannesburg.

Een breakfast bestaat uit een warm gedeelte: eieren naar wens met gebakken tomaat, bacon, champignons, worstje, rösti of aardappelpuree en toast koffie, thee en jus.

Het koude gedeelte is vers fruit, joghurt en cereals (musli)

Als je dit allemaal naar binnen gewerkt hebt kun je er wel weer even tegen.

Een taxi bracht ons naar het railwaystation van Johannesburg.

Hier was het een hele toestand om het loket te vinden om je ticket op te halen wat we op internet gereserveerd hadden. Iedereen begon aan je te trekken en wou je koffers dragen.

De rit van Johannesburg naar Port Elisabeth was 1100 km en duurde 20 uur en we betaalden voor 2 pers. 75 euro (excl. beddegoed en maaltijden)

De trein heeft een zitgedeelte en een sleeper. Wij hadden een 2 pers. couchette gereserveerd. Dit was maar een kleintje. 2 bedden boven elkaar en met al die bagage kon je je benen niet eens meer strekken.

Onze Zuid Afrikaanse buurman had een goed idee. Hij had een 4 pers. coupé en was maar alleen want zijn vrouw was ziek. Hij stelde voor om te ruilen.

Hij had deze reis al vaker gemaakt en hij ging toch meteen slapen. Super, we hadden ieder een eigen bank met prachtig uitzicht.

In de restauratiewagen werden we keurig voorzien van lunch en “diner” door een zwarte dame. Vanaf Johannesburg hebben we alleen maar zwarte mensen gezien.

Langs het spoor heel veel armoede. Nog steeds veel townships met Mandelahuisjes (huisjes van steen met water en stroom) de vroegere huisjes die ook nu nog wel gebruikt worden zijn van golfplaat en hebben geen ramen, wat zal het daar heet zijn.

Na de maaltijd veranderde onze couchette in een slaapkamer. De banken werden bedden. Voor 5 euro kreeg je beddegoed en 2 kussens.

Best goed geslapen in zo’n rammelende trein. Trein stond geregeld stil op een station en eenmaal remde ie zo hard dat ik bijna in Ad z’n bed belandde.

S’ morgens om 6 uur klopte de zwarte juffrouw op de deur met morningcoffee.

Wij gingen weer ontbijten in de restauratiewagen en ja je raadt het al weer eieren. Al met al een hele belevenis. Er was zelfs een douche met warm water in de trein.

Het uitzicht was die ochtend prachtig. De nevel trok op en we reden door een groen landschap met koeien.

We stapten uit op het mooie koloniale station van Port Elisabeth waar we 2 nachten bleven in een guesthouse om alle spullen voor het kamperen te verzamelen.

Dit ging gelukkig heel snel. Luchtbedden, stoelen, tafeltje, gastank, afwasbak, toiletspullen enz.

De auto werd een VW polo 1600 met 6000 km op de teller, spierwit en brandnew. We zijn benieuwd hoelang hij wit blijft. Het is altijd afwachten wat voor auto je krijgt. Je kunt wel een categorie reserveren maar dan is het nog afwachten wat je krijgt. Ad had liever weer de Toyota Avanza van vorige keer gehad maar ja die is wel erg duur geworden.

Voor onze nieuwe lezers; In 2007 zijn we 5 maanden in Zuid Afrika geweest, met de Toyota Avanza en onze eigen tent.

1. Lenny:
    6 maart 2013
    Als ik oud ben??? haha ga ik ook zo'n trip maken. Moet nu nog eerst mijn werk afmaken.
    Blijf genieten!!
    Knuffel
    Lenny
  2. Ruut en Trees:
    6 maart 2013
    Wat een leuk treinverhaal. Jammer dat je (Anne-Marie) niet in Ad's bed werd gelanceerd. Had toch weer een extra treinervaring opgeleverd. Wat een geluk dat jullie zo'n aardige medereiziger hadden en mochten ruilen van kamer. Ik kan me voorstellen dat het reizen met zoveel bagage toch wel een heel gedoe is. Maar nu kan de bagage de auto in. Op naar het nieuwe verhaal. Ben benieuwd. Ruut skiet er nog steeds aardig op los in de Oostenrijkse bergen en geniet volop.
    Groetjes,
    Trees
  3. Tony Peters:
    6 maart 2013
    Fantastisch verhaal ik lees alleen niets over het weer dus ga ik er maar vanuit dat jullie mooi weer hebben! wel echt 'n belevenis en dan voor die prijs,ik ga morgen met de trein naar Den Haag dat is 150 km en kost al net zo duur zonder slaapcoupe en eten waarom moet hier alles zo duur zijn,wij wachten rustig jullie nieuwe verhaal af en geniet van jullie reis!
    Groeten van Tony en Riet,..
  4. Jan en Marende:
    7 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, mooi verhaal....en als wij dit zo lezen wordt ik steeds nieuwsgieriger naar de foto's......De belevenissen volgen elkaar voor jullie in rap tempo op.....toch weer een trein/slaap etc ervaring rijker. Nu maar heerlijk camperen. Hier 2 dagen mooi geweest en volgende week weer strenge vorst en sneeuw op komst...Het houdt maar niet op.
    In de Pasakker alles rustig....lieve groetjes en blijf gewoon genieten......en doe voorzichtig..