Addo Elephantpark

13 maart 2013 - Tsitsikamma National Park, Zuid-Afrika

Was effe wennen. Slapen in een tent op een luchtbed is toch anders dan in een trein, cruiseschip of hotel. Je bent zoveel dichter bij de natuur, je hoort krekels, vogels en alle andere geluiden veel indringender dan binnen 4 muren.

We vonden een backpacker met camping met de naam Aardvark vlakbij Addo elephantpark.

Een backpacker is een guesthouse voornamelijk voor jongeren waar je gebruik mag maken van de keuken met alles erop en eraan en er is een huiskamer. Hier was een groot grasterrein bij met een uitstekend restaurant waar organisch werd gekookt met groenten uit eigen tuin.

We kochten weer een Wildcard zodat we toegang hebben tot alle nationale parken van ZA die bij de SANparks horen. Met de parken moet je geluk hebben en op de eerste dag hadden we dat ook. We reden eerst naar Harpoor, dit is een drink en badderplek voor olifanten en als het droog weer is komen de kuddes hier drinken en badderen.

Hele kuddes misschien wel 100 in totaal stonden in groepjes te wachten op hun beurt. Wat een schitterend gezicht. Verder waren er de eeuwige wartols met jongen, diverse antilopen en prachtige vogels. De volgende dag gingen we terug en zagen we buffels maar weinig olifanten. Dus zo zie je maar.

De volgende dag naar het Kragga Kamma gamepark. Dit is een schitterend park van een particulier waar je de dieren heel goed van dichtbij kunt observeren.

s’Avonds weer terug naar Port Elisabeth. Camping de Willows aan de magnifieke kust van de Indische oceaan. Wat een golven, gigantisch die stuk slaan op de rotsen.

We durfden het eigenlijk niet zo goed aan om te kamperen bij zee (zijn vorige reis op de Kaap weggewaaid) maar er was een beschutte plek dus we waagden het erop. Alles ging goed alleen Ad zijn luchtbed liep leeg dus dat was me het nachtje wel. Stoelen zijn ook al kapot. Maar gelukkig nam de winkel waar we ze gekocht hebben de stoelen terug en hebben we weer andere gekocht, ben benieuwd hoelang deze het uithouden.

Er zat een Duits echtpaar op de camping op kistjes te balen. Ze hadden hun oude bus verscheept naar ZA en er was ingebroken onderweg, stoelen en beddegoed was weg.

In Port Elisabeth is een prachtige boardwalk gemaakt door de duinen en langs de zee van oud plastic denken we.(zoals de paaltjes die ze bij ons hebben) wel 1 km lang. Het waaide enorm hard en je wordt compleet gezandstraald door zee, zon en wind. Je moet je hier goed insmeren want je houdt geen huid over. We hebben enorm geluk met het weer. Het is iedere dag zolang we hier zijn al dik 30 graden. s’morgens heel vroeg lijkt het bewolkt maar om 8 uur is het al stralend. We hebben onze biologische klok al verschoven naar het Afrikaans tijdritme. Afrikanen staan om 6 uur op en zo gauw het donker wordt hoor je niemand meer op straat. Rond 21.30 liggen we dan ook al op een oor en dat bevalt goed.

Het ontbijt op camping de Willows was wel lachen gisteren. We waren even vergeten hoe vervelend de apen kunnen zijn. Er zat een hele apenfamilie vanaf het dak van de douches ons te bespieden en zo gauw ze brood zien kun je er van opaan dat ze het jatten.

Dus alle deuren dicht van de auto en alles wat maar interessant is voor een aap opruimen. Ze hadden hier gelukkig wel aapvrije afvalbakken anders slepen ze de rotzooi de hele camping over. Die beesten zijn zo snel en slim dat is ongelofelijk.

Ad heeft een katapult gekocht voor als het te gek wordt met die beesten. Je kunt hier van alles kopen wat bij ons verboden is, zelfs pepperspray ligt hier op de toonbank van de bouwmarkt maar dat zullen we maar niet doen.

Helaas nog steeds geen foto's geupload, wordt aan gewerkt zo gauw we een echt goede verbinding hebben!

1. Tony Peters:
    13 maart 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, leuk verhaal weer, zo in de natuur kamperen lijkt me geweldig mits je luchtbed heel blijft natuurlijk maar die geluiden is toch prachtig fantastisch dat jullie het zo treffen met het weer, dat kunnen wij hier niet zeggen vorige week was het lente en nu weer sneeuw en strenge vorst -10 graden s´nachts maar vandaag wel weer volop zon overdag,jammer van de foto´s maar we wachten gewoon nog even af! Groeten en geniet er van Tony en Riet,..
  2. Harrie en Riky:
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Jullie houden het wel spannend he, van een luxe cruiseboot naar een armzalig tentje. Het is maar waar je voor kiest, maar je hebt wel van alles meegemaakt.
    Hier gaat alles redelijk goed dus lees ik jullie verhaal met plezier. Groetjes Harrie en Riky
  3. Piet en Netty:
    Hoi Ad en Anne-Marie,

Leuk weer een verhaal van jullie te lezen! Klinkt erg mooi allemaal. Zo'n lek luchtbed is inderdaad minder, maar ja dat is het risico met een tentje. Ik ben een album van de cruise aan het maken, dus zit volop in de mooie herinneringen! Fijne reis verder!
  4. Loes:
    13 maart 2013
    Zo globetrotters, het is weer een mooi trippie. Geniet maar van het mooie weer. Hier heeft gisteren een dik pak sneeuw het zuiden van het land compleet lamgelegd. Een enkeltje Helmond - Eindhoven (De Hurk) kostte mij bijna 2 uur....
    Enjoy en tot horens. Gr. Loes
  5. Robert en Maria:
    Schitterend Annemarie en Ad,
    De naam wartol moet ik gaan opzoeken lijkt mij een dolgedraaid beest en hoeveel bananen heeft Ad al met de katapult richting de apen afgeschoten ? Dan komen ze zeker niet meer terug.

Fijne reis verder, hier vannacht -13 graden geweest en het is dan bijna lente. we zitten hier nog verplicht aan de erwtensoep.

Groeten ,

Van Maria en Robert
  6. Ruut en Trees:
    14 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Opnieuw een prachtig verhaal. Weten jullie dat als een olifant zijn slurf omhoog heeft staan dat dat geluk brengt. Jullie hebben nu héél veel olifanten gezien, dus jullie avontuurlijke reis moet nu wel super goed gaan. Ruut is inmiddels thuis van Oostenrijk. Hij heeft het prima naar zijn zin gehad. Hij is bruin gekleurd van de winterzon en ik steek er als een bleekscheet behoorlijk bij af. Groetjes van bruine beer Ruut en witte berin Trees
  7. Jan en Marende:
    14 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, wat een mooi verhaal weer...en kijken nu ECHT uit naar jullie foto's.......en dan die 30o.....maar niet meer vermelden tot het hier lente is. Vandaag weer sneeuw en vanochtend lange files vanwege gevaar op de weg. Wanneer houdt het hier op ???? dus geniet maar lekker...verder alles rustig in de Pasakker.