Oliesheiks en sultans

4 maart 2013 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vanuit Someren vertrokken we met 75 kg bagage naar Dusseldorf voor de

vlucht naar Dubai. Ongeveer de hele kampeeruitrusting ging mee incl. de kleine

koelkast die we in ZA (Zuid Afrika) de vorige keer gekocht hebben.

We vlogen met Air Emirates geheel in stijl (beeldschone stewardessen) naar Dubai.

Voor we vertrokken werden de vleugels van het vliegtuig schoon gespoten, want er zat ijs op. Het was bitterkoud die dag. Veel vertragingen, maar wij vlogen op tijd.

Air Emirates is niet flauw met de bagage, we mochten pp 30 kg ruimbagage meenemen,

Verder fantastische service, heerlijke maaltijden en talloze drankjes.

Dat is effe wat anders dan Ryan Air.

6 uur later kwamen we midden in de nacht aan op het prachtige vliegveld van Dubai, overal marmer, hier wordt niet op een cent gekeken.

We mochten pas s’middags inchecken op de Costa Classica, dus dat werd een hangdag.

Het was het oudste schip waar we ooit mee gevaren hebben, niet luxe maar het eten was prima en we hadden 2 gezellige Nederlandse stellen aan tafel van onze leeftijd waar we veel mee gelachen hebben.

De volgende morgen zette de kapitein koers naar het sultanaat Oman, naar de haven Muscat. Mooie plaats waar niet veel meer over is van de oude stad.

Het koninklijk paleis van de sultan was prachtig en ligt aan een groot plein met mooie tuinen.

In deze chique wijk zijn ook de ambassades en ministeries gevestigd.

Rond de lunchpauze zie je hier hele groepen heren in het wit op straat wandelen.

Muscat heeft goede wegen en een mooie boulevard waar je kon wandelen langs de Perzische golf.

Er worden hier hele luxe bouwmaterialen gebruikt voor trottoirs en koepels waar je uit de zon kunt zitten. Het is hier ook heel schoon, niemand gooit iets op de grond.

Hele vriendelijke mensen, vrouwen in het zwart en vaak gesluierd, mannen in een helderwitte Djeballa met hoofddoek.

Khasab ook een plaats in Oman aan de Perzische golf, van hieruit kon je een boottocht maken naar de Omaanse fjorden. Met een stel uit Wenen charterden we een oude houten dhow (boot) met 2 Indiërs aan het roer en heerlijk in de kussens hangend bekeken we de fjorden. Volgens het programma zouden er dolfijnen zitten en jawel hoor we zagen moeders met kalfjes en nog een heel stel dolfijnen in de baai. Was een prachtige dag.

Abu Dhabi viel een beetje tegen. Er was een heritagecentrum waarvandaan je een mooi uitzicht had op de skyline van de stad, maar het is de hele week al een beetje heiig zodat de foto’s niet best zijn. Het Emirates Palace hotel was prachtig, wat een weelde.

Ongelofelijk wat hier allemaal gebouwd is in de laatste 50 jaar.

Je kunt je niet meer voorstellen dat dit eigenlijk alleen maar zand was.

Zelfs complete tuinen zijn hier aangelegd met gras en eenjarigen, als je ze maar water geeft groeit het blijkbaar ook in woestijnzand.

Dubai was ook een hele ervaring. Het is er nu winter (hoogseizoen)en volgens de taxichauffeurs warm voor de tijd van het jaar 30 graden.

We bezochten de oude stad langs de waterweg van Dubai; de Creek.

Op deze Creek werd druk gevaren met kleine bootjes om over te steken en vrachtboten.

Langs de kade lagen allerlei restaurantboten.

Een wijk in de oude stad was prachtig gerestaureerd, alleen heel jammer dat het vrijdag was,

Dan is nl. heel veel gesloten in Islamitische landen. Ook de metro ging pas om 14.00 uur open.

De soukh was ook erg mooi met een houten dak. De koopwaar komt op hetzelfde neer als in soukhs in Turkije, Syrië enz.

Groot voordeel van een cruiseschip is dat je tussen de middag even kunt gaan lunchen en uitrusten. De rest van de middag bezochten we met de metro de Dubai Mall.

Je weet niet wat je ziet. De metro is superluxe en als je uitstapt loop je over een skywalk (uiteraard airco) naar de mall. Je loopt dwars over de drukke snelwegen die je beneden je ziet en je wordt omringd door alle hoge skyscrapers waar Dubai zo beroemd om is.

Ik heb eigenlijk een hekel aan malls, maar deze is uniek.

Er is een enorm aquarium van 2 verdiepingen hoog en buiten is een brug over water waar s’avonds een prachtig waterspektakel plaatsvindt compleet met Arabische muziek.

Alles is hier pracht en praal. Je ziet de vrouwen van de oliesjeiks verveelt rondkijken,

Ja wat zullen we nu weer eens kopen….

Het woord crisis kennen ze hier volgens ons niet, alleen wat nu als over 30 jaar de olie op is…

Leuk om Dubai een keer gezien te hebben.

De volgende dag vertrokken we weer met Air Emirates naar Johannesburg Zuid Afrika voor een vlucht van 8 uur. Kwamen s’avonds laat aan en overnachten in een heerlijke bed and breakfast.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tony Peters:
    4 maart 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, wat ´n fantastisch mooi verhaal van jullie luxe belevenissen maar wel erg leuk om ´n keer mee te maken en nu dan in Afrika, wij zijn erg benieuwd naar jullie volgende ervaringen,wij komen net uit de Dientuin met Nikki het is hier nu prachtig weer 12 graden dus wij waanden ons ook ´n beetje in Afrika! geniet van jullie vakantie en heel veel groeten van Tony en Riet,..
  2. Gonny Kessels:
    4 maart 2013
    Leuk om het tehoren .Is toch een andere cultuur wel intersant om dit mee temaken.Heel fijne vakantie ,en geniet ervan .Vandaag voor het eerst de zon en lekker om even buiten te zijn. Ik hoop dat we nu een fijne zomer krijgen .
    Hartelijke groeten Gonny
  3. Renee & Clemens:
    4 maart 2013
    Hoi Annemarie en Ad, leuk om weer iets van jullie te horen en neteen ook zo'n mooi reisverhaal. Ik weet het...het is daar een compleet andere luxe wereld en het kan gewoon niet op daar.
    Leuk dat julli ervan genoten hebben en nu op naar prachtig Afrika voor nog meer mooie verhalen. Tot gauw horens en de hartelijke groeten uit zonnig Eindhoven, R & C
  4. Robert en Maria:
    4 maart 2013
    Hoe doen ze de vissen voeren in een 2 verdieping aquarium ? Je kunt dat potje visvoer wat ik vroeger voor mijn goudvis had staan toch niet van boven af geven ?
    De Costa classica lijkt mij toch een beetje een authentiek cruiseschip als dat de oudste boot is waar jullie op gezeten hebben. Goh wat een leuke reis, krijgen een mooie indruk van de in olie dollars zwemmende Arabieren en hun hobby's.

Prachtig om dolfijnen te zien.

Benieuwd hoe jullie avonturen in Afrika worden.

Groeten vanuit zonnig Nederland, eindelijk 10 graden.

Robert en María
  5. Jan van der Velden:
    Hallo Ad en Ann-Marie

Als we het zo lezen dan lijkt het ons zeer aangenaam.geniet er van.van het mooie Afrika en tot de volgende mailen.
    Groetjes.
  6. Piet en Netty:
    Hoi Anne-Marie en Ad,

Het was inderdaad erg gezellig aan tafel op de Costa Concordia! Leuk om zo de reis nog eens terug te lezen, was een bijzondere ervaring! Veel plezier verder in Zuid-Afrika!!

groetjes, Piet en Netty
  7. Jan en Marende:
    5 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een start gemaakt met het lezen van jullie belevenissen. Hartstikke mooi en toch wel iets om een beetje, op gepaste wijze, jaloers op te zijn. En dan die temperaturen.....30 gr. brrrrrrrr.......hier vandaag eindelijk rond de 15o voor een paar dagen, dan weer de vorst in......Kijken weer uit naar jullie volgend verhaal over en in Zuid-Afrika......kijk goed uit en geniet......lieve groetjes van ons.
  8. Ruut en Trees:
    5 maart 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad. Jullie reisavontuur is weer begonnen.Het oliesheiks- en sultansverhaal spoort zeer zeker aan om jullie avonturen te volgen. Op naar Afrika.
    Het is toch wel erg luxe hoor om effe van het drukke centrum in Dubai terug te gaan naar je cruiseship om te lunchen en een tukje te doen!! Maar het is jullie gegund hoor. Ruut zit hoog in de Oostenrijkse bergen en maakt heel wat ski-kilometers.Heeft het ook enorm naar zijn zin. Net als jullie.
  9. Trudy en Hans:
    6 maart 2013
    Nog een hele fijne vakantie.