De Rocky Mountains

26 september 2013 - Vancouver, Canada

Een van de dingen die we heel graag wilden zien in Canada zijn de Rocky Mountains.

Vorige keer zijn we hier niet geweest want we konden met Claus auto niet de bergen in want hij had geen winterbanden.

We wisten dat we niet te lang moesten wachten met vertrekken want het weer kan daar ineens omslaan en dan gaat het sneeuwen en is het erg moeilijk om er te komen.

Het is een behoorlijke trip dus we planden 2 overnachtingen in Kelowna onderweg bij mensen van de club. Woonden prachtig in een nieuw huis tegen de bergen aangebouwd. Kelowna is een geliefd oord voor gepensioneerden vanwege het weer. Het is hier altijd heel lekker weer. Canadezen die hun hele leven in de provincies woonden met extreem koude winters komen hier lekker van het leven genieten. Er zijn hier veel fruittelers die met de oogst bezig waren van de pruimen en appels toen wij er waren en er zijn veel wijngaarden waarvan we er 2 bezochten. Nooit geweten dat Canada eigen wijnen produceert, maar tegen de warme hellingen van de heuvels aan het meer groeien de druivenstokken uitstekend. Kelowna heeft (ongelofelijk) 23 golfbanen waarvan er enkele prachtig uitzicht hebben over het meer waaraan Kelowna ligt. Deze clubs hebben meestal een goed restaurant wat open staat voor het publiek, dus wij eten er regelmatig. Groot voordeel is dat ze altijd in een heerlijk groene en stille omgeving liggen met een prachtig uitzicht en raar maar waar in zo’n groot land met zoveel natuur en ruimte liggen restaurants vaak aan de snelweg en van buiten eten en terrassen hebben ze hier nog nooit gehoord. Er zijn zulke prachtige plekken aan het water waar bij ons meteen een horecagelegenheid met terras zou worden geopend maar in Canada niet. Net als in Engeland en meer landen waar de Engelsen hebben gezeten zoals India geen terrassen, jammer.

We hadden 2 gezellige avonden met Linda en David in hun prachtige huis. Het weer was perfect en we konden van het uitzicht op het meer genieten vanaf hun balkon.

Weer 500 km verder reden we door een prachtig gebied, Vernon ook aan het meer, de Rogers pas door de Glacier Mountains naar Banff. Wij logeerden in een hotel in Canmore, Banff is onbetaalbaar.

De volgende dag reden we naar Lake Louise. Dit plaatsje staat op iedere reisgids van Canada en je denkt dat er heel wat gefotoshopt is aan deze kleuren maar nee het is er echt zo prachtig. Je staat met open mond te kijken naar de schitterende turkooizen kleur van het water. Deze meren krijgen deze aparte kleur blauw door slijpsel wat van de berg onder de  gletsjer in het water van de rivieren komt en zo de meren vult.

Aan het meer staat een enorm groot hotel (uiteraard met prijzen waar je van achterover slaat) Hier was zojuist een pas getrouwd Chinees echtpaar aangekomen wat zich liet fotograferen aan het meer. Romantischer kan haast niet.

Je kunt prachtige wandelingen maken om het meer heen en het weer werkte helemaal mee, het was 30 gr.

Door de Rocky Mountains heen loopt een 6 baans snelweg met adembenemende uitzichten over de bergen. Die ruimte en weidsheid is ongelofelijk.

De volgende dag reden we over de Icefield Parkway naar Jasper. Een route van ongeveer 300 km. Dit is het National Park en vanaf hier betaal je entree per persoon.

Dit is een van de mooiste wegen ter wereld (dat zegt men wel vaker maar dit is echt zo..)

Aan deze weg liggen links en rechts talloze meren en canyons die we allemaal bezochten. Het ene nog mooier dan de andere. Hier werkt natuurlijk het weer voor een groot gedeelte aan mee, als het prachtig zonnig is met een staalblauwe lucht is het plaatje compleet.

In Jasper konden we geen hotel vinden dus onze slaapplaats was 70 km verder.

Na het eten op de golfclub zagen we 2 kuddes elken, dit zijn een soort antilopen. Hele grote dieren waarvan de geweien van de mannetjes enorm zijn. De 2 mannetjes van de kuddes gingen de striijd aan met elkaar om de vrouwtjes. De geweien klapten hard tegen elkaar en het was een prachtig gezicht. We zien helaas weinig dieren in Canada. Vogels zie al helemaal niet op de kraai en de raaf na en een enkele keer schiet er een racoon door de tuin. In Jasper weer diverse meren en een canyon bezocht en toen werd het tijd om aan de terugweg te beginnen wat toch weer zo’n 900 km is.

Onderweg in Kamloops een overnachting bij Wes en Carole, een heel aardig stel waarvan Wes in een kopermijn werkt en zeer lange dagen werkte. Carole maakt fantastische omeletten voor het ontbijt en we hadden 2 gezellige dagen met hen.

Aangezien we nog steeds weinig dieren hadden gezien stelde Carole voor om naar het BC park te gaan, hier kun je in een soort dierentuin alle dieren zien die in British Columbia leven.

Was leuk, maar toen we langs de rivier reden zag Ad aan de overkant wat bewegen en zijn geoefend oog (dat leer je wel in Afrika) zag een moeder beer (zwarte, niet de grizzly) met 3 cubs. Ze liepen hard en wij volgden ze door steeds op de volgende parking te gaan staan.

Wat een mazzel, volgens Carole komt het niet veel voor dat je 3 jongen ziet.

Het landschap rond Kamloops is compleet anders dan de rest van BC. Dit is een halfwoestijn met bergen die begroeid zijn met bosjes en gele struikjes. Hier valt door het jaar heen weinig of geen regen. We volgden de beroemde Fraserriver die na verloop van tijd samen gaat met de Thompsonrivier. Dit is de rivier waar Simon Fraser vroeger zijn ontdekkingstocht volgde met een aantal Indianen. Als je die foto’s ziet; het grootste deel ging per boot over de rivier want de bossen waren ondoordringbaar. Sommige stukken van de Fraser gingen ook niet per boot dus ging hij op een soortstellages langs de rotswanden die de Indianen hadden gemaakt. Bij Hells Gate is de rivier op zijn smalst en is een gondel gemaakt waarmee je naar beneden de canyon kunt afdalen. Helaas na 16 uur is hier vaak alles al gesloten. Ook het seizoen stopt erg vroeg, begin september zijn sommige attracties hier al dicht.

Van hieruit was het niet ver meer naar Vancouver en kwamen we na een dag of 9 weer thuis van een schitterend avontuur door de Rockies.

We hebben ondertussen ruim 40 foto's van de Rockies op de site gezet zodat jullie ook kunnen meegenieten.

1. Loes:
    26 september 2013
    Mooi trippie weer. Je hebt het gat in de markt daar dus ontdekt... open daar "@&Annes" met terras en voila jullie kostje is gekocht. Altijd mooi weer, jullie zitten al een beetje in dezelfde doelgroep. Als jullie terug zijn zullen we weer eens gauw daten.
    Groetjes en Enjoy.
  2. Tony Peters:
    26 september 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, ´n heel mooi en voor ons zeer herkenbaar verhaal en herkenbare foto´s op de meeste plaatsen zijn wij ook geweest en sommige foto´s lijken wel de mijne bv.
    Morain Lake en Lake louise met het prachtige hotel ook wij hadden hier 28 graden,ook de Elkens hebben we gezien met hun prachtige geweien maar ik was te laat voor ´n foto helaas
    Als jullie terug zijn zullen we wat ervaringen uitwisselen aan de hand van de foto´s! nog ´n hele fijne reis wij staan nu op het punt naar Zeeland te gaan voor ´n weekend het is redelijk goed weer! Groeten van Tony en Riet,..
  3. Ruut en Trees:
    28 september 2013
    Hallo Anne-Marie en Ad. We zijn gisteren thuis gekomen van een heerlijk weekje Zeeland. Zon, weinig wind en dat komt in Zeeland niet zo vaak voor, veel gefietst, uiteraard mosselen gegeten ( alleen Trees ) en spannende thrillers gelezen via de e-reader. Kortom ontspannen en bruingebrand weer naar huis. Zojuist jullie reisverhaal gelezen. Wat een mooi avontuur. Ik moet bekennen dat ik wel een beetje jaloers ben. Zo'n natuur moet je eigenlijk eens in je leven gezien hebben. Wie weet komt het er eens van. Nu ga ik jullie foto's bekijken. We kijken weer uit naar jullie volgend avontuur.
    Groetjes en geniet ze.
  4. Henk vos:
    28 september 2013
    lijkt wel of ik weer meereis 2x waren we daar ongelooflijkmooi daar genieten maar jullie gr g&h
  5. Jan en Marende:
    30 september 2013
    wat een prachtige verhalen weer......helaas pas nu kunnen lezen.....maar gaat gelukkig weer de goede kant op...morgen( dinsdag) Sandy en Frank naar station brengen......veel plezier nog en doe voorzichtig.......lieve groetjes van ons.....Marende en Jan