Quebec en Ile d'Orleans

25 september 2016 - Quebec, Canada

Het was een hele reis om naar het vliegveld van Montreal te komen met het openbaar vervoer maar tot onze verassing zei de medewerkster van de autoverhuurbalie dat er een klein SUVje voor ons klaar stond. Het SUVje bleek een nieuwe Nissan Roque te zijn. Ongelofelijk al weer zo’n mooie auto terwijl we betaalden voor de kleinste. (dus de gouden regel in de VS en Canada is boek altijd de kleinste wagen die op de site staat want je krijgt altijd een upgrade, want ze hebben geen kleine wagens)

We reden niet over de highway maar over de oude koningsweg naar Quebec: “de Roi de chemin”. Deze weg loopt langs de Lawrenceriver en buigt regelmatig af naar schattige oude dorpjes met dito huizen en kerken.

We hadden een kamer gereserveerd via Air BNB in een buitenwijk van Quebec. Hele aardige man woonde alleen in een groot huis en wij mochten alles gebruiken. Doe of je thuis bent zei hij, superleuk.

Quebec is een prachtige Franse stad en ligt op Cap Diamant. De bovenstad met op een strategisch punt het militaire fort en het prachtige hotel Chateau Frontenac Fairmont dat op elke foto van Quebec te zien is. Hier is ook het Terasse Dufferin, een promenade langs het water met bankjes en artiesten die hun kunsten vertonen waar je heerlijk kunt zitten kijken. Quebec heeft niet zo’n groot centrum en alles is gemakkelijk te lopen. Alle oude panden zijn prima onderhouden en als je de smalle straatjes inwandelt van de benedenstad waar de schilderwerken worden verkocht van de artiesten waan je je in Parijs.

Vanuit Quebec maakten we een dagtocht naar het oosten. De eerste stop was het bedevaartsoord Sainte Anne de Beaupre waar een enorme basiliek is gebouwd met een benedenkerk. Dit is het heiligdom waar de moeder van Maria wordt vereerd de heilige St. Anna. Hier komen elk jaar 800.000 bedevaartgangers.

Tegenover Quebec ligt het eiland Ile d’Orleans waar je over een brug naartoe rijdt. Dit eiland is nog precies zoals de eerste bewoners het 200 jaar geleden bouwden. Kerken met zilveren torenspitsen en huisjes van hout met gekleurde daken. Overal winkeltjes met prullaria waar Canadezen gek op zijn. Veel wijngaarden want er is hier een microklimaat. Ook veel fruitbomen, de appeloogst was net aan de gang en je zag overal mensen met een mandje appels plukken.

Hier in deze streek wordt alleen Frans gesproken. Ze noemen het Frans, maar we waren al gewaarschuwd dat ze ons school Frans niet zouden verstaan en wij hun ook niet. Het leek meer op Chinees…..

Terug naar Montreal waar we nog een dag met de auto naar het Laurentidegebergte reden. De bomen beginnen al te verkleuren maar het is nog steeds warm.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tony Peters:
    25 september 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie, Hartelijk dank weer voor jullie interessante verhaal over Québec, en wat ´n mooie foto´s weer, vooral van die muurschildering en oude bibliotheek waren prachtig. Ik ben net weer terug uit Zeeland, samen met m´n zwager Jo ben ik ´n aantal dagen naar Zeeland geweest, het weer is hier nog prachtig iedere dag nog zo´n 25 graden ,het breekt alle warmte records van deze eeuw maar we genieten er van! Jullie nog ´n hele fantastische reis verder! groeten van Tony en Riet,..
  2. Martha:
    25 september 2016
    Hoi lieve Annemarie en Ad
    weer een mooi verhaal ik rij een beetje met jullie mee, wat zijn jullie toch bofkonten steeds maar mooiere auto's maar het is jullie gegund.
    Geniet nog lekker en heel veel groetjes. Martha.
  3. Marende en Jan:
    26 september 2016
    Weer mooi verhaal ondersteund met mooie foto's.. , wij beleven het weer een beetje mee.
    Op naar het volgende verhaal en blijven genieten.

lieve groetjes van ons
  4. Petra van den Heuvel:
    Hoi Ad en Annemarie,
    Wat fijn dat jullie weer zo genieten van jullie reis!
    Hier is alles oké. Alhagie gaat vrijdag weer naar huis.

Groetjes en nog een fijne tijd daar!
  5. Loes:
    26 september 2016
    Mooie foto's. Vooral de gekleurde huisjes. Ook daar nog mooi weer. Hier gaat alles zijn gangetje. Afwachten maar tot het weer omslaat, maar van mij mag het nog wel even zo blijven met een regenbuitje in de nacht. Enjoy maar weer.