Kingston en Montreal

19 september 2016 - Montreal, Canada

Vanuit Fort Erie reden we weer terug richting Toronto over de snelweg. Even verderop begint de scenic route langs the  Lawrenceriver door een landschappelijk niet erg interessant gebied maar met leuke kleine typisch Engelse stadjes. Kingston was de eindbestemming van vandaag. Een ouder echtpaar van de club woont hier net buiten de stad in een groot huis met dito tuin, wat ze allemaal nog zelf onderhouden. s’Avonds met hun uit eten geweest in een echte Engelse pub, hierna lieten ze ons met de auto de stad zien.

De volgende dag bezochten we zelf de stad met o.a. het oude stadhuis en een gerestaureerd fort op een heuvel waar je een mooi uitzicht hebt over al het water wat Kingston omringd.

300 km oostelijk ligt Montreal. Als je deze richting op rijdt zie je al gauw dat het Engelssprekend gebied langzaam overloopt in het Frans. De jonge mensen zijn allemaal tweetalig, zij spreken beide talen vloeiend maar de oudere inwoners spreken alleen Frans.

We ontmoeten Jacques en Louise in hun gezellige huis in Laval een voorstad 30 km van Montreal downtown die voor ons een lekker stukje vlees op de barbecue grilden. Wij verblijven 20 dagen in hun huis en zij gaan naar hun 2e huis. Veel Canadezen hebben een 2e huis aan een meer of in de natuur.

We hebben bij deze ruil geen auto. Montreal heeft een uitgebreid metro netwerk en een goed bussysteem dus we besloten om voorlopig geen auto te huren. De afstand viel tegen 38 km is toch wel een heel eind als je dat iedere dag doet. Half uur in de bus, half uur metro, wachten en lopen naar de bushalte is toch 3 uur per dag.

Montreal is een aardige stad met een oud centrum. Volgens onze ANWB-reisgids is dit een van de interessantse steden van de wereld maar dat vinden wij nogal overdreven. De gotische kathedraal de Notre Dame is prachtig en het is een aardige wandeling door het oude centrum. Montreal is eigenlijk een eiland, maar daar heb je geen erg in.

Omdat Montreal ijskoude winters heeft (-20 gr.) en hete zomers hebben ze hier een heel ondergronds netwerk gebouwd van winkels, restaurants, e.d. zo kun je hier ook winkelen als de temperatuur bovengronds te warm of te koud is.

We bezochten het Museum of Fine Arts, de enorme botanische tuin en de oude haven. Verder het oratorium, een prachtige kerk gewijd aan St. Joseph en nu het grootste bedevaartsoord van heel Noord Amerika. Mont Royal is de “berg”van Montreal en tevens de groene long van de stad. Hier zijn grote kerkhoven en wandelgebieden en een terras met een geweldig uitzicht over Montreal.

Af en toe een dagje "thuis" is hier ook geen straf met dit mooie weer kun je hier lekker in de tuin zitten. Je ziet de eekhoorns over de electriciteitsdraden lopen die hier bovengronds zijn. Erg lelijk al die palen met die draden in je achtertuin. Ik ben blij dat wij dat in Nederland niet hebben.

Morgen voor de laatste keer met 2 bussen en de metro naar het vliegveld. Hier halen we weer een huurauto op en gaan we 4 nachten in een Air BB in Quebec.

Wordt vervolgd.

1. Tony Peters:
    19 september 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie, Bedankt weer voor jullie mooie en interessante verhaal! het is altijd genieten als we het lezen, en natuurlijk wederom die prachtige foto´s Geniet er van!
    Met ons en familie alles goed!
  2. Martha:
    19 september 2016
    Hoi lieve Annemarie en Ad.
    weer een mooi verhaal ik geniet er van en vooral voor jullie weer nieuwe indrukken het gaat jullie goed blijft dat volhouden.
    Hier gaat het redelijk.
    Heel veel groetjes Martha.