Plan gewijzigd, we blijven in Chili

17 april 2020 - Maitencillo, Chili

Na alle voor- en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen en met vrienden te hebben overlegd hier en in Nederland hebben we toch besloten om niet terug naar Nederland te komen. Aangezien ons huis is verhuurd tot eind augustus plus het 2 weken in quarantaine moeten en de lange vlucht waar je ook weer van alles kunt oplopen heeft ons doen besluiten om hier te blijven en af te wachten.

In dit gebied zijn amper Coronagevallen bekend en in de uitgestorven badplaats Maitencillo moet je moeite doen om iemand tegen te komen dus het voelt hier voor ons veiliger dan in Nederland.

Omdat ik genoeg begon te krijgen van de zandcamping en Yair die alsmaar bezig was met het opstoken van gras uit zijn tuin, toch maar eens naar Leo gelopen van de supermarkt. Leo bleek hier onroerend goed te bezitten of is de beheerder dat weten we niet maar hij zei in ieder geval niet meteen nee. Hij had een paar sleutels bij zich en liep met ons mee naar een oranje betonnen appartementencomplex met 12 appartementen.

Tja wat zal ik er van zeggen….Piepklein oud keukentje, woonkamer met een bed erin en 2 slaapkamers met een douche en toilet. Maar met een enorm groot hoekbalkon met links uitzicht op zee en rechts de laguna met de vele vogels waar we altijd wandelen. Met Leo een prima prijs overeen gekomen want alles is hier poepduur, 100 euro per nacht is heel gewoon. Hij zou het bed uit de woonkamer halen en de barbecue opruimen en het app. schoon opleveren.

Met Pasen was het dorp weer afgesloten en stonden er weer roadblocks. Mensen uit Santiago die hier 2e huizen hebben werden geweerd dus wij gingen maandag maar eerst lopend naar Leo om de sleutel op te halen. Gelukkig waren de roadblocks weg en konden we met de Enjoy naar beneden rijden. Er is een parking voor het app. gebouw dus de Enjoy staat pal voor de deur. Nou begrijpen Zuid Amerikanen niet wat wij schoon vinden dus eerst maar eens aan de poets. Er staan geen gemakkelijke stoelen in het app. dus dan maar onze tuinstoelen. Slapen doen we nog steeds in ons eigen bed in de Enjoy want dat bevalt ons toch het beste en dat is in ieder geval schoon. De afgelopen dagen was het prachtig weer en hebben we volop genoten van de zon op het grote balkon en het kijken naar de vogels.

We vervelen ons geen minuut. Ad maakt zich druk over de wifi en de elektronische zaken en ik poets en was en kook en lees een boek van 800 bladzijden en de digitale Volkskrant. We mogen wandelen en naar de supermarkt en we hebben een wasserette gevonden die voor ons de was doet, waar ik erg blij mee ben. Maar het belangrijkste is dat we nu een rustige vaste plek hebben. Er is niemand in het complex, alleen een schilder dus we nemen aan dat we hier nog wel even kunnen blijven.

Gisteren was ik jarig en was het erg leuk om zoveel felicitaties uit ons vaderland te krijgen! De supermarkt heeft nog steeds van alles en ik scoorde zowaar 2 appelvlaaitjes en s’avonds aten we zalm met gebakken aardappels en broccoli, ananas na dus geen verkeerde verjaardagsmaaltijd.

Vanmorgen stonden we op met een dikke zeemist. Soms lost die op maar vaak blijft het hangen. Hopelijk breekt de zon vanmiddag nog door want dan warmt het flatje lekker op voor de avond want we hebben geen verwarming. Wel een elektrisch kacheltje uit de camper maar als het straks echt koud wordt…..maar dat zien we dan wel weer. We zitten op de hoogte van Agadir Marokko dus de kou blijft hopelijk nog wel even weg. Zo jullie zijn weer op de hoogte. Wij zijn altijd bereikbaar per mail, whats app en bellen met whats app gaat ook goed dus we houden contact.

Sterkte met het thuiszitten en hopelijk komt er gauw een vaccin tegen deze vreselijke ziekte.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ruut en Trees:
    17 april 2020
    Ik denk dat het een pechvogel is 😁 Rust is heel wat waard! En wat comfort ook, zeker nu het toch wel voor geruime tijd zal zijn (ruimte, douche, wifi, groot balkon, e.d.). De omgeving ziet er op het eerste gezicht ook niet verkeerd uit, dus moet je het daar wel een tijdje uit kunnen houden. Zolang je maar niet 'gekooid' wordt zoals in verschillende landen in Europa het geval is.
    Hier is het eigenlijk ook best uit te houden. Alles wat je nodig hebt is te koop. We kunnen wandelen en fietsen. We mijden plekken waar het druk zou kunnen zijn en ook de smalle fietspaden; doen de boodschappen 's morgens vroeg en hebben meer dan voldoende te doen. Ergens is het ook een stuk goedkoper. Geen bioscoop, museum of theater. Geen zwembad of sportschool. Geen dierentuin of pretpark maar bovenal -dat is het voornaamste wat we nu missen- onderweg bij het fietsen ergen aanleggen want ook alle restaurants en dergelijke zijn gesloten. Misschien dat daar na 28 april wat ruimte komt, rekening houdend met 1½ mtr. afstand. We zien het wel.
    Hoop dat er nog veel meer te ontdekken valt daar waar jullie nu zitten (misschien ook iets met de fiets mogelijk of iets interessants met een bootje?) zodat jullie je niet vervelen. Mochten jullie leesvoer nodig hebben en jullie verbinding is goed: laat maar weten.
    Groetjes, Ruut & Trees
  2. Albert & Nicole:
    17 april 2020
    Anne-Marie, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaren gewenst! Groetjes van Albert & Nicole.
  3. Tony Peters:
    17 april 2020
    Hallo Ad en Anne-Marie...Ik denk wel dat dit de beste keuze is met de minste risico's ,
    hier is het op dit moment wel wat aan het afvlakken..maar we moeten ons nog steeds aan hele strenge regels houden en maar afwachten of er na 28 april wat versoepeling komt.Wij mogen ook niet naar onze camping in Zeeland alleen overdag om onderhoud te plegen aan de tuin of caravan,maar wij hebben nog gelegenheid genoeg om naar zeeland te gaan..op dit moment is onze gezondheid het belangrijkste en dat gaat tot nu toe allemaal goed...wij wensen jullie toch nog 'n fijne tijd in Chili en blijf gezond...Groeten van Tony en Riet,...
  4. Marende en Jan:
    18 april 2020
    Hoi Anne-Marie en Ad, zijn en blijven natuurlijk op de hoogte nav onze telefonische contacten. Hopelijk blijft het bij jullie zoals het is en blijft het weer aangenaam. Blijven in contact... lieve groetjes,
  5. Tony Peters:
    18 april 2020
    Hallo Anne-Marie...als nog hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag....Groetjes van Tony en Riet,..
  6. Petra:
    18 april 2020
    Hoi Ad en Anne Marie, fijn dat jullie nu toch een plekje gevonden hebben zolang jullie niet verder kunnen reizen. Het ziet er niet verkeerd uit daar. Geniet even van de rust. Misschien worden de maatregelen snel versoepeld en kunnen jullie weer verder trekken.
    Groetjes van Petra
  7. Loes:
    18 april 2020
    Wij hebben ook regelmatig contact en ik denk ook dat dit de beste optie is met de minste risico's en tja waar moet je hier heen? Wij zijn beiden gewoon aan het werk en zoals Ruut en Trees hierboven al schreven "het is eigenlijk goedkoop". Geen restaurants, theaters en bioscopen die hier open zijn. Wij vermaken ons ook goed en omdat onze agenda nu noodgedwongen leeg is komen we toe aan klussen waar we anders geen tijd voor hebben; maar voor mij hoeft dit ook geen maanden meer te duren. Ik kan me voorstellen dat er nu genoeg mensen aan den lijve "het dagboek van Anne Frank" beleven, maar dat was nog erger, die mochten geen geluid maken.
    Blijf lekker in jullie flatje en maak er het beste van, dat doen wij hier ook allemaal.
    Groetjes en stay safe.
  8. Marieke Verzijlbergh:
    23 april 2020
    Hoi Ad en Anne-Marie, was fijn om van jullie te horen, herkenbare verhalen met alle twijfels en onzekerheden van deze situatie. Blij dat jullie een veilige en rustige plek hebben. Wij vliegen waarschijnlijk woensdag naar Nederland maar met mixed feelings. Hopelijk kunnen we binnenkort onze reizen hervatten! We houden jullie op de hoogte.