Groet uit Maitencillo

4 mei 2020 - Maitencillo, Chili

Alweer 5 weken zitten we vast in Maitencillo. Stuck noemen de overlanders dit, maar het valt voor ons allemaal nogal mee. We hebben een uitstekende keus gemaakt. Maitencillo is een heel rustige badplaats in de winter en het flatje ook al is het simpel is prima. Er valt ondanks alle Coronabeperkingen nog genoeg te genieten hier.

We hebben een grote koelkast en een 4 pits gasfornuis met een oven. We hebben een ovenschotel gekocht en maken nu weer eens ovenschotels en tosti’s en dat is heeeel lekker na een half jaar alleen maar koken met 2 pannen.

We hebben in het flatje een tv hoek gemaakt met onze tuinstoelen met plaids en kussentjes is het best gezellig. Overdag staan de stoelen op het balkon en genieten we van de zon die de laatste week heel veel schijnt.

We maken nog steeds elke dag een strandwandeling. Vorige week kwamen we steeds groepjes militairen tegen met een groot geweer op hun rug die ons vertelden dat we niet meer op het strand mochten……Gelukkig komen ze hier maar zelden en heeft het ook weinig zin om die paar mensen van het strand te jagen.

Sinds we in de flat wonen kunnen we ook weereens wat verder de andere kant op wandelen. Mijn favoriete wandeling is naar de pelikanenkolonie bij de visafslag. Op zaterdagmorgen is het een mooi gezicht om de kano’s binnen te zien varen met jonge mannen die hun buit binnenbrengen. Grote vissen vangen ze zomaar met een hengel. Ongelofelijk dat ze dat voor elkaar krijgen. Bij de visboer kun je een vis aanwijzen die hij dan met zijn stalen handschoenen aan perfect voor je schoonmaakt en fileert. Verser kun je het niet krijgen. Er is hier ook een grote vismarkt met tientallen kraampjes maar die zijn nu allemaal dicht. Als de visboer door de vis heen is gaat de emmer met visafval in zee en komen er zoveel meeuwen en pelikanen op af dat het een ware vechtpartij wordt. Aan de overkant van de straat zit een klein winkeltje die heerlijke zelfgemaakte empanada’s verkoopt dus die nemen we ook weer een paar mee voor de lunch.

Het leuke is dat de mensen ons na 5 weken allemaal kennen en we merken wel dat het op prijs wordt gesteld dat we zoveel mogelijk bij de plaatselijke middenstand kopen. Gelukkig is alles nog volop te krijgen. Voor ons wel maar we lezen op internet dat het niet met iedereen goed gaat. Er zijn veel overlanders die het moeilijk hebben. Veel backpackers die met heel weinig geld van huis zijn gegaan hebben er niet op gerekend dat ze vast zouden komen zitten in het dure Chili en hebben grote problemen om rond te komen. Mensen proberen van alles om een gratis plek te vinden maar door de avondklok moet iedereen om 22 uur binnen zijn en wordt je weggestuurd als je ergens wilt kamperen. Ook mensen die onderweg werken om wat geld te verdienen lukt het niet meer. We kennen iemand die websites bouwt maar alle klanten zeggen hun opdracht af en als dan ook je huurders thuis uit hun huis vertrekken heb je echt een probleem om hier de winter door te komen.

Veel overlanders die wij kennen zijn terug naar Nederland maar er zijn er nog steeds in het koude Patagonië. De meeste van hen proberen naar het noorden te rijden waar het een stuk warmer is en ook geen regentijd want dit is een woestijngebied, maar je komt heel moeilijk door de sanitaire stops heen, alleen met de juiste papieren.

Van de week zijn we een eindje wezen rijden met de Enjoy. We hebben eigenlijk nog maar weinig van de omgeving gezien. We reden een eind de kustweg noordwaarts en nu blijkt dat dit een streek is voor de superrijken. Enorme villa’s met prachtige uitzichten op zee staan zover je kijken kunt. Alles staat leeg want dit zijn allemaal 2e huizen. De verschillen  hier in Chili tussen arm en rijk zijn enorm. Er is hier geen middenklasse en we begrijpen nog steeds niet hoe mensen hier met een klein pensioentje het hoofd boven water houden.

We lazen in Chilitoday dat de nationale parken weer langzamerhand opengaan en dat ze eind mei allemaal open moeten zijn. Verder moeten de shoppingmalls ook weer open gaan. Vreemd want het hoogste aantal Coronadoden was van de week en er zijn nog veel plaatsen die in quarantaine zijn.

We zien het wel. Wij zijn heel tevreden met de keuze die we gemaakt hebben om niet terug naar Nederland te komen. We vermaken ons wel. Als de wifi meewerkt kunnen we NPO kijken, maar meestal lukt het niet. Sinds deze week hebben we Netflix en dat is superleuk want we hebben natuurlijk al een halfjaar geen tv meer gekeken. Zolang de zon schijnt is het warm genoeg in het flatje en als het echt koud wordt zien we wel of we naar het noorden mogen. Er zal toch wel ooit een eind aan komen…..Zou geweldig zijn als we nog een paar maanden zouden kunnen

1. Katita:
    4 mei 2020
    You are certainly making the best of everything. The fish sounds lovely. We are still in self isolation in Canada but each province is starting to open something this week. For us in Ontario it’s plant nurseries, a spring has just come, but you still have to order and they will bring it to the entrance for you, the golf courses and marinas are allowed to start getting ready but can’t open yet. The kids are still at home at least till May 31 but their school year ends the end of June and most talk is they wil not go back. Seems as of today we have ‘broken the curve so hopefully!! Take care and stay safe. Cheers. Katita and Geoff
  2. Marende en Jan:
    5 mei 2020
    Hoi Anne-Marie en Ad, Weer mooi verhaal om te lezen zodat wij weer helemaal up to date zijn. Het was weer fijn om elkaar weer even te hebben gesproken afgelopen dagen en het is fijn te horen en te lezen dat jullie het goed maken, ondanks de corona-tijd. Hier verder alles oké. Blijf gezond en doe voorzichtig . . . . . . .
  3. Tony Peters:
    5 mei 2020
    Hallo Ad en Anne-Marie...mooi verhaal weer en fijn dat het met jullie goed gaat..en dat jullie ‘n goede keuze hebben gemaakt om te blijven is wel duidelijk..hier wordt het stilletjes aan wat beter..we mogen weer overnachten op de camping dus zijn we nu in Zeeland waar het heel rustig is en veel minder besmettingen als in Brabant..geniet van jullie reis en hopelijk wordt ook bij jullie weer snel alles normaal..maar gezondheid staat voorop..groetjes van Tony en Riet..
  4. Ruut en Trees:
    5 mei 2020
    Hoi Anne-Marie en Ad. Gisteren jullie telefoontje gemist. Waarschijnlijk waren we in de keuken bezig en hebben de telefoon niet gehoord. Fijn om te lezen dat jullie het goed hebben en niets tekort komen in het appartement. Ga zo door en we zijn weer benieuwd naar jullie volgend verhaal.
    Groetjes, Ruut en Trees
  5. Joke Cor:
    5 mei 2020
    Fijn te horen dat jullie het goed maken'
    Hier alles oke
  6. Els:
    14 juli 2020
    Jullie hebben een uitzonderlijke situatie maar aan de foto’s te zien is het wel een bijzondere omgeving om te stranden!
    En wat een prachtige foto’s!
    Nog even geduld en dan is het geschiedenis.