Vast in Maitencillo

4 april 2020 - Maitencillo, Chili

Eerst het vorige verhaal lezen a.u.b. (2 verhalen deze keer)

Eerst het vorige verhaal lezen aub

Na het vorige reisverhaal veranderde ons reizende leven helemaal. We wilden graag naar het droge noorden waar we dachten dat het langer warm zou blijven want de winter komt eraan. We reden vol goede moed Ruta 5, de tollroad op maar na 10 km werden we al naar de kant gebonjourd. Geen resident van het noorden dan uit de rij en aan de kant. Gelukkig sprak een van de medewerksters Engels en legde ze uit dat we op geen enkele manier naar het noorden mochten, het noorden werd compleet afgesloten. Alleen vrachtvervoer en residents mochten door.

Dan maar terug naar Los Molles waar we 2 nachten op een prachtige plek gestaan hadden aan de wilde oceaan. We maakten lange wandelingen over het strand en genoten van de zeevogels. Toen we het dorpje uitreden kwamen we een Amerikaanse mevrouw tegen en haar Chileense man. Zij runnen een hostel in Los Molles en waren op zoek naar ons en vroegen hoe het met ons ging. We vertelden dat we een beetje wanhopig werden van het elke dag kampeerplekken vinden en vaak weggestuurd te worden. We mochten douchen in hun hostel en ondertussen zocht zij op internet. Zij wist blijkbaar goed de weg op Facebook want zij had binnen de kortste keren iemand gevonden in Maitencillo. Het hostel was niet eenvoudig te vinden want we hadden alleen een naam. Gelukkig nam de eigenaar met ons contact op en konden we de steile bergweg op naar zijn huis.

Het bleek een Chileen te zijn die met zijn vriendin en zoontje een huis hadden gehuurd met een grote tuin. Tuin is wel een erg groot woord want het is alleen maar zand met wat gedroogd gras. Dit was voor mij wel even een emotioneel moment, na al die vrijheid en prachtige ritten die we gemaakt hebben leek dit even op een gevangenis en zijn er wat traantjes weggepinkt.

De eerste week hadden we amper contact met de eigenaar want ze waren bang voor ons. Na een paar dagen mochten we dan eindelijk hun gastendouche en toilet gebruiken en je hebt geen idee hoe een warme douche voelt na zoveel washandjes.

Na een paar dagen vonden we een leuk appartement voor een redelijke prijs in een plaatsje hier in de buurt via Air BB. We reserveerden en betaalden en gingen alvast de “grote” boodschappen doen voor de volgende dag. Groot was de teleurstelling toen we een telefoontje kregen van de eigenaar dat het feest niet doorging. De burgemeester van het plaatsje had aangekondigd dat er geen non-residents meer in Papillo mochten en ook geen eigenaren van een 2e huis, die moesten in hun eerste residentie blijven (om mensen uit de stad Santiago tegen te houden)

Heel jammer maar nu moesten we weer terug naar de “camping”. Inmiddels zijn we wel gewend aan het leven op één plaats. Maitencillo is een leuke plaats en we maken elke dag 2 lange wandelingen de berg op en af. Een naar de supermarkt die nog steeds goed gevuld is en een naar de lagune met watervogels en naar het strand. Er is geen kip op straat. Mensen zijn erg bang hier en luisteren goed naar de overheid. Je kunt wel merken dat hier vroeger een dictator aan de macht is geweest.

Maar ondanks dat we hier goed en veilig zitten en het nog steeds mooi weer is hebben we ons vandaag op de lijst laten zetten voor een repatriëringsvlucht naar Nederland. De ambassade helpt nu nog mensen die naar NL willen en over een paar weken is het misschien niet meer mogelijk om te vertrekken.

De ambassade zal na het weekend wel contact opnemen. Probleem is alleen dat we geen “thuis” hebben in NL. Ons huis is verhuurd tot eind augustus dus moeten we voor een paar maanden iets anders zoeken dus als er nog iemand woonruimte weet horen we het graag.

Geniet van het mooie weer dit weekend en houdt afstand. Wie weet tot ziens.

1. Renee:
    4 april 2020
    Jeetje wat een omwenteling in jullie mooie reis. Maar wel verstandig om nu het nog kan naar NL te komen. Ik hoop dat BUZA jullie snel helpt en hoop jullie gauw in goede gezondheid te zien! Liefs, Renee
  2. Marende en Jan:
    4 april 2020
    Hoi Anne-Marie en Ad, was al helemaal bij na ons telefoongesprek. Hopelijk worden jullie snel geholpen en zijn jullie weer snel terug in Nederland. Tot later....en hopelijk..... vast een goede terugreis.....
  3. Ruut en Trees:
    4 april 2020
    Een goede beslissing om terug naar NL te komen! Jullie bewegingsvrijheid in dat enorm uitgestrekte en dunbevolkte land is veel en veel beperkter dan hier. Quarantaines op veel plaatsen, evenals avondklok, volledig afgesloten regio's, et cetera. En mogelijk wordt dat nog erger. Hoewel ook hier bijna alles dicht is, zijn alle essentiële voorzieningen toegankelijk en kun je je bijna overal vrijelijk bewegen zolang je maar 1½ mtr. afstand houdt. Wat het wel lastig maakt dat jullie huis nu niet toegankelijk is. Het zoeken naar onderdak is in het Nederlands veel eenvoudiger dan in een angstvallig gesloten land.
    Hoop dat jullie terugreis en het onderbrengen van de Enjoy goed verloopt. Zal nog een hoop geregel zijn. Sterkte!
    Groeten Ruut & Trees
  4. Tony Peters:
    4 april 2020
    Hallo Ad en Anne-Marie,, jammer dat jullie mooie vakantie zo moet eindigen maar het lijkt ons ook de beste oplossing om te proberen terug te gaan naar Nederland...nu het misschien nog kan..want dingen veranderen nu iedere dag...we hopen dat jullie alles goed kunnen regelen en wensen jullie 'n behouden terugkomst naar Nederland...waar de problemen ook nog lang niet opgelost zijn....goeie reis terug...groeten van Tony en Riet,...
  5. Jos:
    4 april 2020
    Sterkte. Wat een abrupt en vervelend einde van jullie reis. Succes met het vinden van tijdelijke woonruimte. Alle vakantieparken staan leeg......

Groeten,

Monique & Jos
  6. Loes:
    5 april 2020
    Ik denk dat het verstandig is om terug te keren nu het nog kan, al is het inderdaad enorm zuur. Ik hoor het wel en ook als ik wat moet doen. Goede terugreis en succes met het onderbrengen van de Enjoy tot betere tijden.