Pensacola, Mobile en omgeving

23 februari 2014 - Pensacola, Florida, Verenigde Staten

Wat een heerlijke plek om te wonen, heel anders zo aan zee. Pelikanen vliegen voorbij en soms zien we een groep tuimelaars (dolfijnen) in zee.

Door de grote ramen zie je constant de zee en het weer veranderen en weersveranderingen hebben we de laatste week wel gehad.

Vannacht weer een enorm onweer. Thuis begint onweer meestal eind van de middag of vroeg in de avond, maar hier begint het midden in de nacht met flinke knallen en een hoop vuurwerk dwars door de gordijnen heen. We kwamen hier met relatief koel weer, hierna kregen we diverse prachtige heldere zonnige dagen met een graad of 21 en er waren dagen bij met dichte mist die langzaam optrok en de dag toch nog mooi werd. Ben bang dat dat vandaag niet gaat lukken, het blijft regenen en is zwaarbewolkt.

Wat weer betreft hebben ze hier hun portie de afgelopen jaren wel gehad. In september 2004 is deze kust door orkaan Ivan gedeeltelijk verwoest. Als je die foto’s ziet in het fotoboek hier op tafel……… ongelofelijk, wat een enorme verwoesting zo’n orkaan teweeg brengt. Dit betonnen appartementencomplex is heelhuids door de orkaan gekomen, maar het gebouw hiernaast heeft eruit gezien als de toren van Pisa en is afgebroken.

Zullen de mensen niet erg hebben gevonden in deze flat want nu hebben ze uitzicht op het natuurgebied. Verder heeft orkaan Katrina in 2005 hier ook huisgehouden. Wij dachten altijd dat de schade beperkt bleef tot New Orleans en omstreken , maar ook hier heeft hij (350 km oostelijker) langsgeraasd.

Verder is hier ook nog een enorm ongeluk gebeurd in 2010 toen een boorplatform explodeerde bij een proefboring en er 5 miljoen vaten olie uit de bron in zee stroomden.

Gisteren hebben we een prachtige tocht gemaakt naar het westen. Overal zie je enorme betonnen appartementengebouwen die wel tegen een stootje kunnen. De mooie houten strandhuizen staan er ook nog wel maar zijn toch in de minderheid.

Via een aantal landtongen gingen we met de pont naar Mobile, een oude stad aan de andere kant van het water. Dit is geen Florida meer, maar de staat Alabama. Wel grappig alle staten in de VS hebben hun eigen taxen, dus ook de brandstofprijzen zijn anders. In Alabama is de benzine goedkoper dan in Florida. (1 gallon =3.8 liter kost omgerekend Euro 0,60 per liter)

Prachtige stad Mobile. Iedereen denkt altijd dat Amerika geen geschiedenis of oude gebouwen heeft, maar Mobile heeft schitterende oude Antebellum (huizen van voor de oorlog) Alleen aan de kust en in het centrum zie je lege plekken waar eens een mooi huis heeft gestaan wat weggevaagd is door de orkanen en niet meer opgebouwd wordt. We bezochten 2 huizen die nu een museum zijn. Prachtige interieurs met origineel meubilair en ook leuke antieke voorwerpen die wij nooit eerder zagen.

Ook Pensacola (eigenlijk de oudste stad van Amerika) is interessant met zijn historisch district waar nog een compleet dorp is gerestaureerd zoals het vroeger was.

Op een avond zijn we naar een voorstelling geweest in het “Little theater” in Pensacola. Toevallig was er die avond een artfestival, dus de sfeer was gezellig. Het valt ons wel op dat waar je ook bent, zelfs in het theater eten en drinken verkrijgbaar is. Onder de voorstelling zit iedereen gewoon te schransen en te drinken. Wat het eten betreft, ik ben er nog niet kapot van. Je zou denken met al die verse vis moet dat toch lukken maar alles wordt hier gepaneerd en in de olie gegooid. Ook garnalen en mosselen worden zo bedekt met een laag broodkruim wat een hoop olie absorbeert. Een salade is altijd ijsbergsla met tomaat, dus wij verwende mensen koken gewoon zelf. Wat wel erg lekker is is de Gumbosoep, dit is een echte zuidelijke specialiteit. Heerlijke dikke soep met vis , garnalen, vlees en okra (groente). Na zo’n bord soep kun je er wel even tegen.

1. Robert en Maria:
    23 februari 2014
    Nou ben meteen gaan kijken of er geen orkaan op komst is naar jullie toe, want het lijkt me een levensgevaarlijke plek daar waar jullie nu zijn ! Maar goed dat jullie appartement van steen is. Hebben jullie zwemvesten in het appartement ?
    Is de 0,60 euro nu in Alabama of in Florida ? Maakt niet zoveel uit, we kunnen hier zulke prijzen toch niet vinden.
    Jullie moeten een keer naar de Whole Foods winkel gaan daar, daar ben ik vroeger ook enkele malen geweest, kun je heerlijke zaken om te eten kopen.

Hou ons op de hoogte van jullie avonturen.

Robert en Maria
  2. Tony Peters:
    23 februari 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie, wat´n fantastisch verhaal of je ´n boek leest,zoals we kunnen lezen maken jullie weer ´n prachtige tijd mee en zien en beleven jullie weer ´n hoop mooie dingen! geniet er lekker van hier is alles alweer in carnaval stemming maar wij doen er dit jaar niet aan mee we gaan lekker naar Zeeland met carnaval,het weer is hier ver boven normaal goed en warm vandaag 13 graden en volop zon!
    Groeten en tot jullie volgende verhaal! Tony en Riet,..
  3. Ruud eekhof:
    24 februari 2014
    Gelet hoe ze daar de vis opdienen : dan maar zelf koken en genieten ! Geniet van de mooie natuur waar mogelijk. Veel plezier. Anneke en Ruud
  4. Loes:
    24 februari 2014
    Weer een leuk verhaal. Doen jullie wel inspiratie op voor als we weer komen eten bij jullie. Geniet ze nog. Mail volgt.

Gr. Loes
  5. Ruut & Trees:
    25 februari 2014
    Hi Anne-Marie en Ad,

Het USA-avontuur is zich aan het afrollen. De verhalen zijn duidelijk, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden: de foto's spreken voor zich!

Groeten, Ruut & Trees
  6. Dottie Starr:
    21 maart 2014
    Enjoyed seeing your pictures and reading your stories about New Orleans! Sorry the weather wasn't nicer but you two always make the best of a less than perfect situation :) Rick and I must go to the Mardi Gras sometime!