Nuevo Vallarte

20 maart 2016 - Nuevo Vallarta, Mexico

In plaats van het gebrom van de airco worden we s`morgens gewekt door de tuinman die de bougainvilles voor onze deur in model knipt en daarbij een Mexicaans lied neuriet. Bij het zwembad staan hoge palmen waar gele vogels elkaar schreeuwend achternazitten. Zwaluwen vliegen over het zwembad en nemen al vliegend een slokje water. De lucht is weer stralend blauw met een enkel wolkje en het beloofd weer een prachtige dag te worden.(tot 27 gr.)

Tja het heet hier niet voor niets Paradise Village, het is een paradijselijke omgeving. Toen ik 25 jaar geleden op het reisbureau werkte en Ad en ik een studiereis maakten naar dit deel van Mexico en in Puerto Vallarte met een strandvakantie eindigden was dit deel van de Banderas Baai nog gewoon bush met onaangetaste stranden. Nu is er in de hele baai geen vierkante meter grond meer die niet opgekocht is door Amerikanen of projectontwikkelaars. Alles is volgebouwd met luxe hotels en appartementengebouwen. Paradise village was een van de eerste uitbreidingen en is erg mooi opgezet, je kunt zien dat hier Italiaanse en Canadese architecten aan het werk zijn geweest. Wij logeren in het appartementencomplex, maar er zijn ook 2 hotels aan het strand, een golfbaan, een mall met winkels en restaurants en een jachthaven. Als je naar het golfclubhuis wilt kun je met de gratis transferbus mee, je mag gratis naar het sport en saunacentrum en je mag gebruik maken van het privéstrand met stoelen en badhanddoeken. Wat kan een mens nog meer wensen.

Laatst maakten we een strandwandeling en zagen een groepje mensen staan kijken… bleek een grote schildpad te zijn die zijn eieren aan het ingraven was pal voor het hotel. Hij zat daar uren en trok zich van niemand iets aan.

En grote wens van Ad was al jaren om een keer te gaan zeevissen. Nu dat is hier geen probleem. Achter ons complex ligt een jachthaven en hier vertrok Ad met nog 5 mannen (Amerikanen en Canadezen, meer nationaliteiten zie je hier niet) met een jacht vol hengels en vissersbenodigdheden s’ morgens om 7.30 uur. Hij had een prachtige dag, ze voeren 40 km op volle zee en kwamen thuis met ieder een grote vis. We hebben 2 avonden heerlijk vis gegeten, donkerrood visvlees met een fijne smaak, leek op tonijn.

Je kunt hier allerlei excursies boeken (voor veel geld) maar wij gaan gewoon met soms een zeer slechte lokale bus naar Puerto Vallarte wandelen over de Malecon en daarna naar het strand waar je een Corona kunt drinken met je stoel in het zand en uren kunt kijken naar de pelikanen, meeuwen en sternen die als een pijl uit een boog het water induiken en vis vangen. De stad ligt prachtig aan de oceaan, maar verder is er niet veel aan. De mooie kerk is een van de weinige interessante bouwwerken, verder winkels en restaurants.

Wat hier zeer de moeite waard is is de “Jardin Botanical Puerte Vallarte”. We zijn er 2 keer geweest en het is er geweldig. De botanische tuin is pas 10 jaar geleden aangelegd, een heel eind buiten de stad op een prachtige plek aan de rivier tegen een helling vlakbij de oceaan. Er is een groot stuk regenwoud met loopbruggen en een pad naar de rivier met enorme stenen waar je kunt zwemmen in het heldere water. Ook is er gedacht aan het culinaire gedeelte want de inwendige mens krijgt honger van al dat klimmen. Er is een restaurant gebouwd annex winkel met uitzicht over de helling. Hier staan fruitschalen voor de tropische vogels die af en aan vliegen en die je zo prachtig kunt fotograferen (als ze een seconde stilzitten)

Al met al hebben we hier een heerlijke tijd gehad. Dinsdag a.s. vliegen we met een tussenstop in Mexico-city naar Merida in Yucatan waar we een hotel geboekt hebben voor 6 nachten. Hier willen we de Goede week en Pasen meebeleven, wat in Mexico heel speciaal moet zijn om mee te maken. Verder willen we een aantal uitstapjes maken naar Maya ruines, cenotes enz. We huren hier een auto en gaan een rondreis maken door Yucatan voor 3 weken. We gaan helemaal naar het zuiden en dat zijn nogal wat kilometers dus op naar het laatste avontuur……

1. Robert en Maria:
    21 maart 2016
    Prachtige natuur en bijzondere plek waar jullie zijn. Geniet ervan.
    Waar is de foto van Ad met de gevangen vis ?
    Fijn verblijf verder en goede reis !
  2. Tony Peters:
    21 maart 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie,Ik had gisteren als eerste ´n reactie geplaatst toen ik net terug was van ´n paar dagen Zeeland,maar zie hem nu niet staan hebben jullie die wel ontvangen?
    Niettemin bedankt weer voor het verhaal en de bijzonder mooie foto´s tot jullie vlgd verhaal. Groeten van Tony en Riet,..
  3. Jan en Marende:
    21 maart 2016
    Hoi Anne-Marie en Ad, Wat een mooie verhaal weer ondersteund met prachtig fotowerk.....
    Morgen alvast rustige vluchten toegewenst en een behouden aankomst in Merida. En veel plezier tijdens jullie volgend avontuur.Hier alles oké al wil het maar geen lente worden....Lieve groetjes van ons
  4. Ruut & Trees:
    22 maart 2016
    Jullie maken mij wel jaloers na het verhaal gelezen te hebben. Als jullie dit lezen zijn jullie alweer vertrokken naar Merida. Ben alweer benieuwd naar het Paasverhaal. Zal wel heel bijzonder zijn. Ruut is op skivakantie en ik ben druk bezig geweest met de fototentoonstelling afgelopen weekend en het maken van een presentatie hiervan. Vanmorgen was ik ermee klaar. Het was een hele klus maar ik kreeg groot applaus. Toch ook wel fijn en ik heb er weer een boel van geleerd. Ook jullie leren onderweg heel veel over steden,mensen,culturen en noem maar op. We hopen jullie snel te zien als jullie weer thuis zijn . Wat zullen jullie veel te vertellen hebben en wij luisteren er graag naar. Nog veel plezier . Groetjes Trees