New Orleans, let the good times roll.......

15 maart 2014 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Na Mardi gras verbleven we 2 nachten in Baton Rouge, de hoofdstad van de staat Louisiana.

Hierna terug naar New Orleans, maar nu voor 2 weken.

Het was een zoekplaatje om het huis te vinden van Chuck en Leslie want de tom-tom gaf 2 straten aan met dezelfde naam. Gelukkig na enige tijd viel het kwartje, we waren niet in het French Quarter en daar moesten we wel zijn. 5 km verder reden we het Quarter binnen.

Ongelofelijk wat een sfeer….Het huis was nog steeds moeilijk te vinden want er ontbrak een van de 3 huisnummers. Deze huizen zijn soms gebouwd met hun achterkant aan de straatkant. Ze hebben dan een courtyard (binnentuintje) en hebben geen contact met de straat.

De geschiedenis van dit huis is heel interessant. Hun huis behoorde aan een vrije negerin (slavin die vrijgekocht is) gebouwd in 1780. Na Katrina (French Quarter is niet overstroomd geweest, want dit ligt op het hoogste punt van New Orleans) waren er nog 2 huisjes te koop die grenzen aan hun huis en kochten Chuck en Leslie deze ook. Zijn prachtig gerestaureerd met alle modern comfort en worden nu verhuurd cq. geruild.

Als je hier de poort uitloopt zit je midden maar dan ook midden in het centrum. Overal hoor je jazzmuziek, rijden er koetsen door de straten met toeristen, lopen er groepen toeristen met een gids rond die vertellen over de geschiedenis van al deze prachtige panden.

De naam French Quarter klopt eigenlijk niet. De Fransen (uit het Franse, oostelijke Canada) waren degenen die het eerst deze wijk bouwden, maar deze huizen waren van hout en gingen regelmatig in vlammen op. Toen de Spanjaarden kwamen gingen ze het anders doen en bouwden ze voortaan met baksteen. Vandaar dat zowat alle huizen het overleefd hebben. Deze huizen hebben vaak gietijzeren balkons en met bloembakken en versieringen van Mardi gras is het een sfeervol geheel.

Van oudsher is Louisiana katholiek en dat betekent dat er hier veel kerken zijn en een klooster. Je hebt hier helemaal niet het gevoel dat je in de VS bent, eerder Spanje, Frankrijk of Italië. Achter de st. Louiskathedraal ligt het Jacksonsquare, een heel gezellig plein met banken en een prachtig park erachter. Op dit plein is het vooral in het weekend en met mooi weer heel gezellig. Er spelen jazzbands, overal hangen schilderijen voor de verkoop aan de hekken en zijn er schilders aan het werk. Verder zijn er acrobaten, handlezers en dames die je de toekomst voorspellen met tarotkaarten.

Afgelopen zondag gingen wij naar de mis van 11.00 uur in de kathedraal en na 5 minuten was de mis afgelopen…..bleek de zomertijd te zijn ingegaan…….tja als niemand je dat vertelt.

Hierna voeren we op de Mississippi (waar het French Quarter aan grenst) op met een rondvaartstoomboot met een schoepenrad. We voeren tot het slagveld waar de oorlog van 1812 werd beslecht en weer terug.

Ook het Garden District in New Orleans is prachtig. Schitterende huizen in o.a. Griekse revivalstijl zijn een lust voor het oog. Prachtige wandeling met als eindpunt het Lafayettekerkhof. Over de begrafeniscultuur volgt later meer.

s’Avonds vinden we het hier minder gezellig. Bourbonstreet, een paar straten verder is een groot Stratumseind met veel lichtreclame en muziek. Hier gaat de jeugd vooral voor de alcohol als je ze ziet zwalken over de trottoirs. Er zijn ook leuke jazzcafe’s, maar wij vinden het ook prima na een hele dag op stap geweest te zijn om met een glaasje wijn na het eten een film te bekijken op Netflix via het tablet, er hangt hier een reuze tv, dus da’s genieten.

1. Jan en Marende:
    15 maart 2014
    Hoi Anne-Marie en Ad, Na deze cultuur/geschiedenis les hebben jullie ook op de Mississippi gevaren . Herinnering kwam weer boven want ook ik heb dit beleefd. Schitterend toch...Komende 2 weken dus geen verhuizingen maar een vast punt om terug te keren s'avonds. Hier alles hetzelfde. Blijf genieten en kijken weer uit naar het volgende verhaal. Lieve groetjes,
  2. Renee & Clemens:
    15 maart 2014
    En vergeet niet het aquarium te bezoeken. Was toen (1994) zeer de moeite waard!! Nog een fijne tijd wensen wij jullie toe....
  3. Ruud eekhof:
    Hoi Ad en Anne-Marie,

Leuk om te lezen hoe het jullie in Louisiana vergaat. Interessant te lezen over het slagveld en de "war of 1812"...De Burgeroorlog was in 1865 dus dit was iets anders uit de wordingsgeschiedenis daar. Zeker met de Indianen of Canadezen.
    Nou ja, geniet van Orleans en alles daar.
    Ruud en Anneke
  4. Ruut en Trees:
    16 maart 2014
    Als jullie nu eerst de toekomst hadden laten voorspellen dan hadden jullie geweten dat de zomertijd zou ingaan en daardoor de zegening van de pastoor niet misgelopen hebben. Als het nu moet goed gaat !!
    Schitterend verhaal. We kijken weer uit naar het volgende.
  5. Tony en Riet:
    16 maart 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,wij hebben weer genoten van jullie avontuurlijke reis en ervaringen en kijken weer uit naar jullie volgende verhaal,blijf er lekker van genieten!
    Groeten van Tony en Riet,..
  6. Robert en Maria:
    17 maart 2014
    Beste Ad en Annemarie,
    Lijkt me ook prachtige omgeving, te bezoeken waard. En zeker als je van jazz houdt. En huckleberry finn gezien ?
    Groeten,

Robert en Maria
  7. Loes:
    17 maart 2014
    Tja na dit verhaal weer een bestemming erbij op ons "been there done that lijstje". Enjoy. Gr. Loes