Europese tradities in New Orleans

20 maart 2014 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Wat een heerlijke bruisende stad New Orleans. Deze stad leeft en hier is altijd van alles te doen. Op elk moment van de dag is er wel ergens muziek.

Wat ook zo leuk is dat de Europese emigranten hun tradities uit hun vaderland hebben meegenomen en deze hebben heel vaak te maken met de RK kerk. Er zijn hier feestdagen voor heiligen waar wij nog nooit van hebben gehoord. B.v. afgelopen zaterdag vierden de Ieren hun St. Patricksday. De Mardi graskostuums zijn nog maar net in de kast opgeborgen of de heren trekken hun chique rokkostuum aan met hun groene versierselen en de dames een of ander gek jurkje (met vooral veel bloot) als het maar felgroen is is het goed.

We gingen naar de mis in de St. Patrickkerk, een prachtige voormalig Duitse RK kerk met gebrandschilderde ramen met Duitse namen eronder van de gulle gevers.

Hierna was weer een parade met de wagens waar van alles naar het publiek werd gegooid, deze keer ook groente o.a. witte kolen en wortelen.

Zondagmorgen gingen we met Leslie naar de kerk van St. Jude (vraag  me niet welke heilige dat nu weer is…) Prachtige gospelmis met een koor van zwarte dames. Ongelofelijk hoe hier de pastor preekt. Hij staat midden tussen de mensen en komt met een preek uit zijn hoofd die de mensen aanspreekt en bemoedigt. De mensen hebben hier de laatste jaren veel meegemaakt met Katrina e.d. en zo’n pastor geeft de mensen hoop. Wat een verschil  met onze pastors thuis.

Heel jammer dat het weer zo ongelofelijk slecht is de laatste dagen. Vandaag werden bakken met regen voorspeld en helaas de Indianen Mardi gras waar wij ons op verheugd hadden werd doorgeschoven naar volgende week als wij weer weg zijn.

Maar hier kwam weer iets heel erg leuks voor in de plaats. De volgende feestdag die gevierd werd was de H.St. Jozef (ja inderdaad van de H. Maria) Hij is de patroon van de timmermannen en in Sicilië wordt dit ieder jaar groots gevierd. De Italiaanse emigranten in het French Quarter maken hier ook een geweldig feest van. In de RK kerken wordt een altaar gebouwd waar een goudkleurig kleed over wordt gelegd en dit altaar wordt geheel opgetuigd en aangekleed met allerlei etenswaren, speciaal gebakken broden, flessen wijn, potten olijven, kaas, vis, zoetigheden enz.

Leslie had een altaar gebouwd in haar kerk met vriendinnen en wij gingen kijken. Zag er prachtig uit, is dagen werk geweest. Het voedsel wordt later gebruikt om de daklozen te eten te geven en de armen. Het speciale brood wordt gezegend door de bisschop en stukjes worden bewaard in de diepvries. In de hurricanetijd wordt zo’n stuk brood voor de deur gelegd om onheil te voorkomen……..Bij Katrina heeft het niet zo goed gewerkt.

S’avonds vroeg Chuck, onze gastheer of wij mee wilden naar een St. Joseffeest in de buurt. Helaas hadden wij al gegeten….. Ongelofelijk wat we daar meemaakten. De hele straat was afgezet en alleen genodigden mochten doorlopen. Er was een huis (ook in het French Quarter) waar een Siciliaanse familie woont met Italiaanse vlaggen versierd en op het balkon stond een zanggroep die liederen zong van Andrea Bocelli, wat een sfeer.

Het was gelukkig een warme dag want als het had geregend was alles bedorven.

Er was zowel binnen als buiten een St. Jozefaltaar gebouwd. Wat gezegend werd door de lokale priester waarna de genodigden uit de buurt en dat waren er nogal wat uitgenodigd werden om het buffet te openen. Au bain marieschalen vol met de heerlijkste Italiaanse gerechten gecombineerd met allerlei soorten wijn, vis uit de streek, zelfgebakken koekjes in allerlei soorten en maten. Ongelofelijk zoiets hebben we nog nooit gezien. Was geweldig om dit mee te mogen maken.

Dat is het leuke van huizenruil en vooral als de mensen thuis zijn zoals Chuck en Leslie dan nemen ze je mee als er een feest is. Fantastisch zoiets maak je als toerist niet vaak mee.

Wat ook leuk was was het aquarium en de film over Katrina in het Imaxtheater. Verder hebben we een mooie boottocht gemaakt over de bayou. In feite is New Orleans pal in een moeras gebouwd met French Quarter als hoogste punt. Veel alligators, schildpadden en vogels gezien. Na 2 weken hebben we nog steeds niet alles maar wel bijna alles van de stad gezien en gaan we onze route vervolgen noordwaarts richting Natchez.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    20 maart 2014
    Hoi Ad en Annemarie,
    Leuk om jullie berichten steeds te lezen. Jullie zien heel wat van de wereld op deze manier.
    Gezien ik in Gambia zat en mijn kans om internet te gebruiken minimaal is heb ik niet eerder kunnen reageren. Ben sinds maandagavond weer in Nederland. Het weer was vandaag prachtig. De lente zit weer in de lucht en een goede overgang voor mij natuurlijk. Ben gisteren alweer gestart met werken en ben daar komende dagen weer druk mee.
    Fijne tijd nog daar! Wanneer komen jullie terug?
  2. Tony en Riet:
    20 maart 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie, Hartelijk dank weer voor jullie prachtige verhaal,we hebben er weer van genoten en wensen jullie ´n hele plezierige tijd, tot jullie volgende story!
    Groeten van Tony en Riet,..
  3. Jan en Marende:
    21 maart 2014
    Wat een mooi verhaal weer en in combinatie met de foto's heb je ook gelijk een beeld erbij. Dat maak je inderdaad niet mee als je geen mensen kent . Hartstikke leuk. Kijken weer uit naar het volgende verhaal. Lieve groetjes van ons...
  4. Ruut en Trees:
    21 maart 2014
    Wat een aparte belevenissen met al die Heiligen. Ook in onze straat is jaarlijks iets aparts. Wij wonen schuin tegenover een beeld van de Heilige Theresia. Sinds een paar jaar wordt er door de schoolkinderen van de Theresiaschool bij haar gezongen en rozen neergelegd.( Rozen omdat toen zij in het klooster op 24 jarige leeftijd aan tuberculose stierf haar kamer helemaal naar rozen rook ) . Wij wonen in de Theresiawijk, we hebben een Thersiaschool, Theresiaplein, Thersia verzorgingstehuis en een Theresiastraat. Dus wij moeten hier wel goed wonen in de Eindhovense wijk Strijp. Mijn roepnaam Trees is afgeleid van Theresia.
    Maar we moeten héél eerlijk zijn, tegen zo'n heiligenfeesten zoals jullie die meemaken kunnen wij niet op.
    Nog héél veel plezier en we kijken uit naar jullie volgend avontuur.
    Groetjes Ruut en Trees
  5. Harrie en Riky:
    23 maart 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Wat leuk om alles met deze mensen te doen. Als toerist maak je dit inderdaad niet mee. Misschien dat jullie nog eens reisleiders kunnen worden. Geniet nog maar even van alles wat op jullie pad komt. Lieve Groeten Riky