De nevelwouden van Monteverde

1 maart 2019 - Monteverde, Costa Rica

Op de laatste dag in Atenas reden we naar San Jose de hoofdstad van Costa Rica om alvast een kaartje te reserveren voor de bus naar Panama. Geen probleem dat is alvast gelukt. Die dag was het markt in de stad en dat is altijd leuk. Veel soorten groenten en fruit zijn hier supervers verkrijgbaar. Je huurt een winkelwagentje en rijdt langs de kramen. Als je je boodschappen naar de auto hebt gebracht breng je het karretje weer terug. Scheelt een hoop gesjouw. Het is niet alleen veel verser op de markt maar ook een stuk goedkoper en gezelliger.

Na een bezoek aan Chinatown en lunch met Ramen (soort noodlesoep) bezochten we het Jademuseum. Groot museum in een lelijk nieuw gebouw maar de collectie pre-Columbiaanse kunst was heel bijzonder. Veel sieraden van jade en urnen en ander beschilderd aardewerk. Allemaal gevonden in graven en allemaal heel.

Voor de rondreis door Costa Rica die nu gaat beginnen werd ons een 4x4 auto geadviseerd. Leek mij eigenlijk een verkooppraatje, want deze zijn een stuk duurder dan gewone auto’s maar toen we de volgende ochtend onderweg waren naar Monteverde werd het al snel duidelijk dat we die route met een normale auto niet hadden kunnen doen. Tot nu toe waren de wegen redelijk tot goed maar hoe verder we noordwaarts reden hoe slechter de wegen werden. Geen gravel of modder maar grote stenen en dan ook nog omhoog rijden. Dus de 4x4 is zijn geld wel waard. Benzine is hier heel goedkoop maar de afstanden in CR zijn niet zo groot want het land is niet veel groter dan Nederland.

Monteverde is een nevelwoud, een groot beschermd regenwoud in het noorden van CR. Dit gebied is zo speciaal omdat de Quakers (een groep protestanten uit de VS hier in de 19e eeuw naartoe vluchtten om zo de dienstplicht te ontlopen in de Korean war) Deze mensen zochten hun toevlucht in de koele bergen van Monteverde en hebben altijd het regenwoud beschermd. Het regenwoud ligt tegen een berghelling waar de wolken tegenaan hangen en waar constant nevel (flinke motregen) uitvalt.

Het is het mooiste regenwoud wat wij ooit hebben gezien, werkelijk uniek en dat weten meer mensen want al is de weg er naartoe zowat onbegaanbaar het is erg druk in het dorp. In het hotel waar wij logeerden kregen wij een kamer een stuk buiten het hotel een soort cabana van hout en s’nachts leek het even of we weer terug waren in de tent in ZA zo ging de wind te keer en sloeg de regen tegen de ramen. Schijnt allemaal vrij normaal te zijn.

De volgende morgen na het ontbijt liepen we gehuld in plastic poncho een prachtige route door een privé regenwoud en de volgende dag deden we de 8 hangbruggen die het regenwoud op allerlei hoogtes overspannen zodat je op elke brug op een andere hoogte staat en zo vanaf de hoogste boomtop het woud onder je ziet met grote varens op stam (dezelfde als in Nieuw Zeeland) bomen begroeid met mos en bromelia’s, orchideeën en nog veel meer planten die hier in het wild groeien en wij ze kunnen kopen bij de tuincentra. Het was een van de mooiste tochten die wij ooit hebben gemaakt. Je kunt hier ook ziplinen over het woud, maar dat is zo snel volgeboekt dat gaat deze keer niet meer lukken.

Als laatste activiteit in Monteverde de frogpool, hier staan allerlei herbaria (glazen kasten met planten) waarin kikkers worden gehouden die uit CR komen. Ze zijn piepklein, vaak minder dan 2 cm groot en zitten verstopt in bromelia’s e.d. ze zijn uiterst giftig. We deden een rondje met een gids en als die ze niet had aangewezen hadden we ze nooit gevonden. Ook de beroemde groene kikker die je op elke afbeelding van CR ziet was van de partij. De avondtoer was interessant omdat de kikkers dan wakker zijn want overdag slapen ze.

Vreemd weer hebben ze hier in CR, in Atenas hadden we 2 weken stralend weer met een tropische 34 gr en hier in de bergen is het iedere avond als de zon ondergaat klokslag 18 uur donker en begint de wind weer aan te wakkeren tot stormkracht.

Het eten is hier prima, ontbijt met roerei, toast en diverse soorten vers fruit. Tico’s eten zelf casado een bord met bonen, rijst, vlees, groenten en salade ook lekker en goedkoop in een van de soda’s (plaatselijke eettentjes) In toeristische streken zijn ook pizzeria’s en Amerikaanse ketens. Overal is vers fruitsap verkrijgbaar en het fijne van CR is dat je water uit de kraan kunt drinken en dat bespaart weer een hoop plastic.

Terwijl wij aan de andere kant van de wereld zitten kregen wij bericht van het thuisfront dat het slecht gaat met Ad’s zus en mijn schoonzus. Wij zijn in gedachten bij hen en wensen hun veel sterkte.

1. Dottie Starr:
    1 maart 2019
    I have enjoyed reading about Costs Rica. You are always so descriptive. And, your photos are beautiful. Happy and safe travels!
  2. Tony Peters:
    1 maart 2019
    Hallo Ad en Anne-Marie..,.Prachtig verhaal weer en wederom hele mooie foto's zo kunnen wij ook mooi meegenieten van jullie reis...Hier bij ons alles goed prima weer we zijn al boven de 20 graden gekomen in Eindhoven...nu carnaval maar waarschijnlijk houden we het niet droog met de optocht....groeten wen sterkte met je zus...van Tony en Riet,...
  3. Jos Govers:
    2 maart 2019
    Wat een schitterende foto's weer en een supermooie reis weer, heel veel plezier samen en blijf genieten van al dit moois. Gr Tineke
  4. Marende en Jan:
    3 maart 2019
    Wat een mooi verhaal weer ondersteund door de prachtige foto's.... wat een plaatjes....
    Blijf genieten van hetgeen jullie daar overkomt.
    Heel naar te lezen dat het slecht gaat met jullie ( schoon) -zus.. Sterkte .... lieve groetjes van ons
  5. Martha:
    3 maart 2019
    Weer een fantastische verhaal en mooie foto's ben toch wel een beetje jaloers maar fijn dat ik zo kan mee genieten. Hier alles prima we gaan volgende week een weekje naar Johnny is ook fijn. Heel erg vervelend dat het niet goed gaat met jullie (schoon) -zus..sterke. .
    Groetjes van mij en blijft genieten. ..Martha. .
  6. Els Klein:
    8 maart 2019
    We lezen weer met plezier jullie reisverslagen.
    Wel vraag ik me af of al deze geweldige nieuwe indrukken in CR kort na de vorige reis nog kunnen doordringen?
    Jullie zijn hierin wel getraind natuurlijk. Wij gaan nu de reizen door elkaar halen merken we. Heel veel plezier Groeten Maarten en Els