van Brabant naar zuid-west Frankrijk

22 september 2014 - Biarritz, Frankrijk

Alweer een tijdje geleden dat we een reisverhaal hebben geschreven.

We hebben een heerlijke zomer in Nederland doorgebracht en hebben er een nieuwe hobby bijgekregen nl. oppassen op huizen.

In juni pasten we op een poedel in Lanaken Limburg, in juli op 2 konijnen in Kockengen in het Groene Hart. Augustus op 2 poezen in Uithoorn, tussendoor nog 2 ruilen met Amsterdam en Huizen, dus we hebben Nederland weer opnieuw leren kennen. Onze museumkaart heeft zijn geld wel opgebracht en we hebben heel wat afgefietst.

In ons huis waren 2 stellen uit Florida en Alabama en ook zij hebben zich uitstekend vermaakt.

Nu zitten we in een appartement in Biarritz in Zuid Frankrijk aan de Atlantische oceaan. Leuk goed ingericht appartement waarvan de eigenaar met spoed iemand nodig had om de planten te verzorgen. Huishoudster was ziek en de Amerikaanse eigenares had verder niemand beschikbaar die kon komen.

Dus de Enjoy stond toch al ongeveer startklaar, dus na 2 dagen pakken, poetsen enz. reden we in 3 dagen naar Biarritz.

Prachtige stad in dit Frans Baskische land. Heel groen, veel mooie mediterrane dennen, mooie huizen in typische Baskische architectuur.

Biarritz was vroeger de badplaats voor de rijken en wordt de koningin onder de Franse badplaatsen genoemd en dat is nog goed te zien aan het casino, het musee de la mer in Art Decostijl en het prachtige pompeuze hotel du Palais wat Napoleon III als paleis liet bouwen voor zijn vrouw keizerin Eugenie.

De elegante voorname sfeer is bewaard gebleven door de promenades, mooie tuinen en aparte bomen. De voornaamste trekpleister is de rotsachtige kust wat de uitlopers zijn van de Pyreneeën en waar de mooie kiezelstranden liggen. Helaas zijn de stranden niet zo geschikt om te Nordic walken, dat hebben we al uitgeprobeerd.

Het strand is brandschoon en buiten de stad kun je overal gratis parkeren, ruimte genoeg.

Toiletten en douches je hoeft hier nergens voor te betalen.

Er wordt hier volop gesurft, met een beetje wind heb je hier enorme golven, maar nu is het heerlijk rustig weer en een graadje of 24. Fijn even wat minder heet want de afgelopen tijd was het ruim 30 gr.

Het openbaar vervoer is geweldig, mooie moderne bussen. Van het appartementencomplex naar de stad is 15 min. met de bus. Kaartje kost 2 euro pp en blijft 24 uur geldig. Dus met het kaartje van gisteren konden we vandaag nog naar Bayonne, de provinciehoofdstad.

Mooie echt Franse stad met een middeleeuws centrum aan een rivier.

We blijven tot 30 september in Biarritz. Dan gaan we met de Enjoy de Franse grens over naar Spanje naar San Sebastian Noord Spaans Baskenland.

Mijn vroegere baas (ja de tandarts) ging al vele jaren geleden naar deze streek en was er altijd heel enthousiast over.

De bedoeling is dat wij pas terugkeren na 1 jan. Henk en Gerda, mensen die we kennen uit Zuid Afrika passen tot die tijd op ons huis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tony Peters:
    22 september 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie,
    Leuk om weer ´ns wat van jullie te horen en tevens hoe jullie de zomer in eigen land hebben doorgebracht! Geen gek idee wat jullie doen met het oppassen,met ons en onze familie is ook alles goed we zijn 7 weken aaneengesloten in onze caravan in Zeeland geweest,en nu zijn onze vrienden uit Canada voor 41/2 week in Europa ze zijn al ´n week bij ons geweest en hebben heel veel met hun gedaan o.a. wereld havendagen in Rotterdam bezocht en ´n bezoek aan de Efteling,ze zijn momenteel ´n rondreis aan het maken door Griekenland maar a.s. donderdag halen wij ze weer op van Schiphol en dan blijven ze nog ´n paar dagen bij ons en dan naar familie in Kerkrade die hun dan weer terug brengen naar Schiphol, We hebben plannen om volgend jaar of in 2016 naar Canada Oost te gaan reizen van Halifax naar Toronto 15 dagen en daarna nog ´n week naar onze vrienden in Winnipeg!
    1 en 2 november sta ik in Zeist op ´n vakantie beurs voor het Canadese reisbureau waar wij mee naar Canada zijn geweest om hun reizen te promoten! Wij wensen jullie ´n fantastische tijd in Frankrijk en Spanje groeten van Tony en Riet,..
  2. Petra:
    22 september 2014
    Hoi Ad en Annemarie,

Leuk dat je nog even belde voordat jullie vertrokken. Geniet er lekker van daar in Zuid Frankrijk!
  3. Robert en Maria:
    23 september 2014
    Mooi dat de Enjoy weer rijdt en jullie genieten van Europa.
    Fijne reis. Jullie hoeven in ieder geval geen eigen huisdier meer te nemen als je op poedel of kat past.
    Misschien leuk om de Enjoy om te bouwen tot mobiel asiel voor honden en katten, voor een stukje bijverdienste.
    We zijn dit jaar niet echt weg geweest. De tuin is nu klaar , maar dat zien jullie pas volgend jaar dan.
    Groeten,

Robert en Maria
  4. Jan en Marende:
    23 september 2014
    Mooie verhaal weer en gewoon doorgaan met genieten.
    Heel veel plezier weer en fijn verblijf en goede reis straks.
    lieve groetjes van ons.
  5. Harrie en Riky:
    24 september 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Hebben jullie nog wel een huis nodig in Nederland????
    Toch kan ik jullie geen ongelijk geven, dat je profiteert zo land het kan. Wij blijven lekker thuis, want Harrie is een inloop douche aan het maken, dus hij is weer lekker aan het klussen, maar wij denken daar straks veel plezier van te hebben.
    Jullie zijn wel lang weg, waardoor het contact met de familie, [ koffie drinken] wel een beetje mist, maar wij blijven contact houden. Wij wensen jullie een mooie reis en wachten op het volgende reisverhaal. Heel veel lieve groeten van Harrie en Riky
  6. Ruut en Trees:
    27 september 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie.
    Fijn om weer van jullie te "horen". Late reactie van mij maar ik ben op zussenmidweek geweest. Héél veel plezier gehad. Volgend jaar gaan we voor het 10e jaar. Dus dat wordt speciaal. Is de tandartsbaas van Anne-Marie toch nog ergens goed voor geweest. Dankzij zijn info over dit gebied kunnen jullie hier nu mooi genieten. Die dit dus maar volop. We kijken weer uit naar het volgend verhaal.
    Groetjes