Van natuur naar cultuur

16 oktober 2014 - Salamanca, Spanje

De “Picos de Europa” in Noord Spanje zijn prachtig. We kampeerden op een mooie terrassencamping in Potes in het oosten van het gebergte. Potes is de belangrijkste plaats hier en druk met wandelaars en kampeerders die hier hun inkopen doen en een “menu del dia”eten.

Na de regen waar de motorrijders met hun tentje flink van baalden (alles was nat) werd het helder en zagen wij de bergtoppen weer prachtig in de zon.

We maakten een tocht naar “Funte De”, Hier gaat een kabelbaan naar 1900 meter en heb je een rotsplateau met kraters en een spectaculair uitzicht over de toppen van de Picos. Voor € 16,- ga je met de kabelbaan retour, maar je kunt ook alleen omhoog en terug lopen. Deze afdaling duurt 4,5 uur en is meer iets voor gevorderden.

We reden verder zuidwaarts door een prachtige pas waar 2 Engelse fietsers de bergen trotseerden en kwamen uit in Leon.

Wij stonden tussen ruim 15 andere campers op de camperplaats van Leon, wat als voordeel heeft dat je zo het centrum inloopt. Wij hebben alleen niet zo’n grote watervoorraad als andere campers dus als het water op dreigt te raken moeten we ergens gaan vullen of naar een camping.

Het belangrijkste monument in Leon is de kathedraal die in 50 jaar werd gebouwd, wat ongelofelijk is voor die tijd (rond 1500). Wat een vakmensen waren er toen. Slotenmakers, houtbewerkers, schilders. Als je alleen al de deuren bekijkt die na 500 jaar nog steeds werken en het siersmeedwerk hoeveel uren hier vroeger iemand aan gewerkt heeft en wij er nu nog steeds naar kunnen kijken…..

Het was een goeie dag om de kathedraal een hele middag te bekijken want het regende de hele dag. Was ook behoorlijk koud, dus we kunnen de winterjas best gebruiken.

Wat ook heel bijzonder was in Leon was het “Hostal de San Marcos”. Dit middeleeuws gebouw in de Spaanse renaissancestijl heeft een bewogen geschiedenis. Het werd gebouwd in de 12 eeuw om pelgrims onderweg naar Santiago onderdak te bieden, maar het is ook een ziekenhuis geweest en een concentratiekamp in de burgeroorlog. Nu is het verbouwd en is het een parador. Een parador is een Spaans staatshotel meestal 4* met een goed restaurant en altijd in bijzondere gebouwen, vaak kastelen. Er zijn paradores in heel Spanje en ook in Portugal.

Van Leon naar Zamora in de provincie Castilie-Leon.

Het groene landschap van het noorden en de bergen hebben plaats gemaakt voor een vlak saai landschap waar weinig groeit en bloeit.

Hier vind je veel kloosters in romaanse stijl waarvan er veel gerestaureerd zijn en stammen uit de 10e en 11e eeuw. Zamora heel verrassende stad met boven op de berg de oude monumentale stad met z’n kathedraal en verdere door het hele stadje heen wel 30 romaanse kerken. Prachtig in al hun eenvoud.

Leuk om hier op de camperplaats te staan in een rustig parkje waar kinderen spelen, mensen de fitnesstoestellen gebruiken en hun hond uitlaten. We hebben tot nu toe altijd gezelschap op de camperplaatsen. Alleen staan doen we liever niet, dat slaapt zo onrustig.

Nu staan we alweer een paar dagen op een camping in Salamanca. Het is koud en nat geweest met vannacht zulke rukwinden dat de Enjoy stond te schudden. Vandaag was het droog en gelukkig weer een blauwe lucht. Die bewolkte dagen geven niet zo’n mooie foto’s.

Salamanca is een studentenstad. Hier is een grote universiteit uit 1500 met een schitterende bibliotheek. Ook het Playa Major, een groot vierkant plein met restaurants en winkels onder bogen is prachtig. Er is hier zoveel te zien dat we zeker 3 dagen nodig hebben om alles te bekijken. Het probleem is alleen dat alles op verschillende tijden open is b.v. 2 uur in de ochtend en dan pas weer om 17 uur.

We hebben een lijst gekregen van de tourist information waar alle openingstijden opstaan, dan kun je een planning maken.

We zagen op het weerbericht dat jullie een warm weekend krijgen, geniet ervan!

1. Jan en Marende:
    17 oktober 2014
    weer een mooi verhaal zodat wij jullie tocht kunnen mee beleven. In Someren alles onder controle metg inderdaad een warm weekeinde voor de boeg. Maar lekker buiten genieten zo lang het nog kan. Lieve groetjes van ons.....
  2. Robert en Maria:
    18 oktober 2014
    Prachtige indrukken weer van jullie reis met de Enjoy.
    Hier wordt het tropisch warm , de vogels fluiten plotseling weer alsof de lente eraan staat te komen.
    Geniet van jullie reis.
    Robert en Maria
  3. Tony Peters:
    18 oktober 2014
    Hallo Ad en Anne-Marie,bedankt voor jullie interessante verhaal met mooie gebouwen en vakmanschap uit de 1500 jaren,ik vind dit ook altijd geweldig wat ze in die tijd presteerden zonder de moderne gereedschappen die wij nu ter beschikking hebben!
    Wij verblijven nu met de hele familie in Zeeland en het lijkt wel lente morgen misschien wel 24 graden we wachten maar af!
    Geniet lekker verder en tot jullie volgende verhaal! groeten van Tony en Riet,..
  4. Ruut & Trees:
    18 oktober 2014
    Goed dat jullie net in 'cultuur' zijn aangeland nu het weer 't af laat weten. Klinkt ook weer erg interessant en ... foto's bij lelijk weer hebben ook zo hun charme (c.q. kunnen 't hebben).
    Ons cruise-je zit er weer op. Voor herhaling vatbaar in een andere vorm nu we weten dat we zeebenen hebben. Zeer veel indrukken in korte tijd, York is een interessante plaats.
    Groetjes en tot een volgende maal, Ruut & Trees
  5. Trudy en Hans:
    18 oktober 2014
    Mooie stad salamanca, ook wij zijn daar ooit eens geweest.
  6. Martha:
    3 november 2014
    Geniet van jullie verhalen en foto`s. Hier alles ok.
    Groetjes, en geniet nog meer van jullie reis.
    Martha