Minerale bronnen, overwinteren en FKK

9 december 2014 - Cartagena, Spanje

Namens Ad allemaal hartelijk bedankt voor jullie felicitaties!

Ad heeft een leuke verjaardag gehad. We lazen in de campinggids over een camping in een baai aan het strand hier in de provincie Murcia bij “el Portus” met een verwarmd zwembad en welness. Nou dat leek ons wel wat. Bleek een FKK camping te zijn (ja naturistencamping) en volgens de receptioniste deden ze daar niet moeilijk over in de winter toen ik een poster zag hangen met verboden voor bikini’s……..Het is hier soms niet bepaald warm en dan loop ik s’morgens toch liever in mijn badjas naar de douche ipv in mijn nakie.

Nou hebben naturisten het blijkbaar niet zo gauw koud want de zon scheen nog maar amper en de eerste blote mensen kwamen al uit hun campers en caravans. s’Middags vonden wij het ook wel warm genoeg dus deden wij ook mee.

s’Avonds aten we zwaardvis in het campingrestaurant. Hier kun je al eten vanaf 19.00 uur dus dat is een stuk prettiger dan zo laat eten in de rest van Spanje.

Wat wij thuis onder welness verstaan begrijpen ze hier niet helemaal, een verwarmd zwembadje vinden ze al heel wat.

Laatst waren we in Fortuna waar minerale bronnen zijn. Er werd slecht weer voorspeld dus leek het ons wel een goed idee om naar een camping te gaan met een thermaalbad. Fortuna ligt in “the middle of knowwhere” dus we verwachtten weinig mensen. Niet dus, we mochten blij zijn dat we nog een plaatsje kregen. Bomvolle camping, praktisch allemaal Duitsers die in badjassen rondliepen van het bad naar de camper.

Ongelofelijk wat voor campers hier rondrijden. Dat overwinteren is toch wel een apart gebeuren. Gisteren stonden we op een camping met misschien wel 1000 mensen, geen megastallen maar megacampings hebben ze hier. Op een plekje van 80 m2 staan een camper die er nauwelijks op past met een tuinstelletje. Je kunt je nauwelijks meer bewegen en hier staan deze mensen dan 5 maanden per jaar. Ook zien we campers met een trailer met auto erop, fietsen, brommers en scooters. Je komt hier van alles tegen. Ook hebben ze vaak een aanhangwagen (zou weleens willen wegen wat daarin zit)

We zijn nu al een paar dagen in Cartagena. Hele mooie stad met een hoop geschiedenis.

Hier hebben de Visgoten, Phoeniciers, Romeinen en Moren hun sporen nagelaten.

Nog niet zo lang geleden is hier een Romeins theater uitgegraven. Is een heel karwei geweest. Boven op het theater bouwden de volgende mensen gewoon weer hun huizen en gebruikten de tempels van de Romeinen als bouwmateriaal. Ook heeft deze stad veel modernistische gebouwen (a la Gaudi) prachtige gevels. Er is hier zoveel dat ze niet toekomen aan alles restaureren. Ze laten vaak de gevel staan van het mooie gebouw met het siersmeedwerk. Dit wordt gestut en ingepakt zodat tegen de tijd dat er een koper wordt gevonden er weer een nieuw huis aan de gevel kan worden gebouwd.

Op het moment zijn we allebei snipverkouden. Overdag is het weer heerlijk. Meestal een graag of 18 in de zon met een prachtige wolkenloze hemel. Alleen de wind is vaak ijskoud en dan pak je dus makkelijk een klets.

De dagen zijn hier ook langer als in Nederland. Om 8 uur is het licht en om 9 uur schijnt de zon meestal al aardig en kan de Enjoy opwarmen. Dat is wel nodig want s’nachts is het vaak niet warmer dan 8 graden. Aan zee koelt het minder snel af s’nachts. s’Avonds om 18 uur is het hier donker.

Op het moment zien we veel campers terugkomen uit Marokko. Mensen (vooral Duitsers) zijn heel enthousiast over deze nieuwe camperbestemming.

Hebben jullie al plannen voor kerst? Zijn de kerstmenu’s al bedacht en de Allerhande van Albert al geraadpleegd? We zijn benieuwd.

1. Ruut en Trees:
    9 december 2014
    De Spaanse wellnesses kunnen nog veel leren van de zeer luxe Geldropse SpaSense waar we vandaag geweest zijn. Het was een ontspannend dagje.
    Wij gaan dit weekend een chipolatapudding maken. Op 1ste kerstdag verzorgen wij het nagerecht bij het Daalders-Kerst-dinner. Zijn benieuwd of de pudding zal gaan smaken.
    Tot 'n volgende keer.
  2. Robert en Maria:
    10 december 2014
    Prachtig avontuur weer. Verkouden, wie gaat er nu in de winter , in december naar een naaktstrand. Het lijkt een beetje op de Finnen die een stuk ijs uitsnijden in het meer en dan duiken gaan nemen bij minus 10 graden.
    Jullie worden steeds meer oermensen. Kom maar eens weer hier eten als jullie terug zijn , dan leren we jullie weer hoe met mes en vork te eten.
    Groeten,

Robert en Maria
  3. Jan en Marende:
    10 december 2014
    Hallo lieve Anne-Marie en Ad, weer een leuk leesverhaal hoor....en die verkoudheid......ja eigen schuld dikke bult......moet je je kleren maar aanhouden..... In Someren echt herfst/winter....met koud en nat weet..... onze buren gaan 19 december weer vertrekken....dus.....terugkeren kan.....Maar blijf nog maar lekker een beetje in de warmte....is toch veel aangenamer......
  4. Loes:
    14 december 2014
    Ik sluit me aan bij Robert & Maria. Lijkt me wel apart om je verjaardag in je nakie te vieren. Afijn, je hebt zo niet veel schone kleren nodig.
  5. Loes:
    14 december 2014
    Ik zal de Allerhandes voor je bewaren en ook de Boodschappen.