Kerst in Valencia

3 januari 2015 - Benidorm, Spanje

Hallo allemaal,

Wij wensen jullie vanuit Benidorm waar wij vandaag zijn aangekomen een heel gelukkig 2015 met vooral een goede gezondheid.

Wat gezondheid betreft, we zijn wat langer in Cartagena gebleven omdat AM een rugprobleem had en 2 afspraken had met een fysiotherapeut. Antonio heeft goed zijn best gedaan en ik loop weer redelijk vrolijk rond.

We reden noordwaarts naar Valencia waar wij graag met kerst wilden zijn. Altijd leuk om dan in een grotere stad te zijn. We hadden al veel positieve berichten over Valencia gehoord en inderdaad het is een prachtige stad. We zijn er 5 dagen geweest en er is heel veel te zien. (zeer geschikt voor een citytrip)

Het oude centrum met de prachtige modernistische gebouwen. Hier stond de grote kersstal en een ijsbaan voor de kids. We gingen naar de mis in de kathedraal op kerstdag (Spanje heeft maar 1 kerstdag) Hele oude kathedraal met een giralda (Moorse toren)

We waren bang dat alles gesloten zou zijn met kerst, maar veel restaurants en terrassen waren gewoon open. Met dit prachtige weer heb je niet bepaald een kerstgevoel.

De rivier de Turia in Valencia is omgeleid omdat deze regelmatig voor overstromingen zorgde. In de rivierbedding is nu een groene gordel aangelegd met wandel-en fietspaden (jammer dat we geen fietsen bij ons hebben)

Net buiten Valencia is Calatrava’s avantgardestad van de 21e eeuw. Dit stadsdeel wat eerst een smerig gedeelte van de oude haven was is nu een stad van kunst, muziek en een museum van wetenschap. Ook een IMAX-theater waar we naar een film over het universum keken.

Prachtige moderne architectuur. Hier kun je rustig een dag doorbrengen en een geweldige plek voor fotografen. Een eind buiten Valencia is het natuurgebied Albufera. Dit zijn rijstvelden waar veel vogels zitten en kun je een tochtje maken met een boot. Ging helaas niet door want het was slecht weer toen wij er waren.

Met oud en nieuw waren we in Javea. Mooie plaats aan zee. Prachtige camping met supermooi en verwarmd sanitair. Op de camping gebeurde niets met oudjaar. Iedereen ging om 17 uur in zijn camper, deur en verduisteringsgordijn dicht…….

De volgende morgen kwamen ze allemaal vrolijk naar buiten en wenste iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar. Er was niet veel vuurwerk. De Spanjaarden vieren oudjaar voornamelijk thuis of ze gaan uit eten in een restaurant waar een orkestje speelt.

Je merkt dat het drukker wordt op de campings. Tot nu toe zat er altijd wel een lege plek tussen 2 campers (plekken zijn hier niet bepaald groot) maar nu staan we weer in een rijtje.

Veel mensen komen blijkbaar na Nieuwjaar naar de Costa Blanca.

Het weer is nog steeds buitengewoon goed. Elke morgen als je de gordijntjes van de Enjoy opendoet en de staalblauwe lucht ziet…..geweldig.

Van de week hebben we een tocht gemaakt naar het binnenland, Xativa en Guadelest. We bezochten het enorme kasteel van Xativa wat zich helemaal uitstrekt over de bergen. s’Avonds was het verlicht en was het een prachtig gezicht vanaf de parking waar wij overnachtten. Ijskoude nacht, rond het vriespunt. Dan duurt het in de ochtend vrij lang voor het een beetje opwarmt. We reden door de bergen naar Guadelest, een supertoeristische plaats maar prachtig toen het begon te sneeuwen en met een ijskoude noordenwind hebben we de Enjoy geparkeerd en zijn lekker ons verlate kerstdiner gaan eten in een restaurant. Heerlijk menu voor 18 euro in een restaurant met 1 Michelinster incl. wijn en een brandende open haard.

Uitverkocht op een doodgewone maandagmiddag, ongelofelijk.

Nog 3 weekjes en dan zit dit gedeelte van de reis erop. We vliegen op 24 januari naar huis.

1. Jos:
    Haal Annemarie en Ad,

Nog de allerbeste wensen voor 2015 van ons allen!

En dat jullie nog veel mogen reizen!

Liefs,

Monique, Bart, Stan, Koen en Jos
  2. Trudy en Hans:
    3 januari 2015
    Hallo Ad en Annemarie,nog de beste wensen voor 2015.
    Wij hebben vandaag ons jaarlijkse familie dagje gehad,het was gezellig ,goed gegeten en gedronken.
    Groetjes Trudy en Hans.
  3. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,

Ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2015! Geniet er nog even van en tot gauw!
  4. Loes:
    4 januari 2015
    Ha Globe trotters,

Ook de beste wensen en tot gauw. Eeuuhh vliegen? Laten jullie de Enjoy achter of tanken jullie superdiesel???

Gr. Loes
  5. Ruut & Trees:
    4 januari 2015
    Wat is Spanje toch een prachtig land. Mooie oude steden, futuristische gebouwen en een betoverende natuur. 't Één nog mooier dan het andere (en bij lelijke flatgebouwen en verpauperde plekken even de andere kant opkijken..). De verhalen en beelden nodigen in ieder geval uit tot een bezoek aan Spanje!
    Na de stalling van de Enjoy en de vlucht terug naar NL spreken we af om weer helemaal bij te praten.
    Tot de volgende maal, Ruut & Trees
  6. Jan en Marende:
    5 januari 2015
    Ook voor jullie alle beste wensen met bovenal een goede gezondheid en bijzonder veel reisplezier. Weer een mooi verhaal. Geniet nog lekker van de laatste drie weken en vast een behouden thuiskomst toegewenst. Tot dan......lieve groetjes,
    Marende en Jan
  7. Harrie en Riky:
    5 januari 2015
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Fijn dat jullie een goede Kerst en Nieuwjaarsdag hebben gehad. Van Trudy heb je al gehoord dat we een fijne familiereceptie hebben gahd bij Maria Vennnix.
    Wij hebben het ook heerlijk gehad, maar ik ben wel blij dat het allemaal weer voorbij is.
    Wij wensen jullie een gezond 2015 en hopen jullie over een paar weken weer eens te zien. Groetjes Harrie en Riky