Cabo de Gata en "el plastico"

30 november 2014 - Murcia, Spanje

We zijn nu al weer 2 maanden aan het rondreizen in Spanje en dan beginnen je dingen in een land op te vallen. Bijvoorbeeld het wegennet in Spanje. Waar je ook komt, en we hebben al overal gereden (ook in de bergen en het binnenland) de wegen zijn perfect,

Het lijkt wel of het allemaal nog maar net is opgeleverd zo nieuw zien de wegen en ook de vele rotondes eruit. We zien heel veel borden waar op staat dat een project voor 65%  is gefinancierd door de EU en het is dan niet heel duidelijk wat het project inhoudt.

Wij hebben het idee dat er hier heel wat slimme ambtenaren achter hun bureau projecten zitten te bedenken waar ze in Brussel de subsidiepot voor open kunnen trekken.

Van crisis is hier niet veel te merken, hooguit de bedelaars in de grote steden en de zigeuners bij de supermarkten. Toch is de werkeloosheid nog steeds erg hoog, vooral onder jongeren. Veel hoogopgeleide jongeren zijn naar Duitsland verhuisd voor een baan.

Wat ons ook opvalt is dat we hier nooit asielzoekers zien. We hadden verwacht veel moslims te zien (we zitten hier tenslotte niet ver van Noord Afrika, er zijn diverse ferryverbindingen met Marokko en Algerije) maar we zien praktisch nooit moslims en al helemaal geen negers. Erg groot verschil met Nederland.

De stad Almeria hebben we overgeslagen. Tot nu toe zagen alle steden en dorpen er in Spanje keurig verzorgd uit maar hier hadden we niet zo’n goed gevoel over. Er liepen wat vreemde kerels rond en om dan de camper ergens te parkeren met je hele hebben en houwen erin vonden we niet zo’n goed idee.

Vanaf Almeria werd de natuur kurkdroog. De bergen zijn begroeid met wat dorre bosjes en er groeien alleen nog cactussen en agaven. Er schijnt hier praktisch geen regen te vallen. Vreemd dat hier dan golfbanen worden aangelegd die toch veel besproeid moeten worden.

We hadden al gelezen dat in deze regio de tuinbouw een grote rol speelt maar dat het zo’n grote vorm aannam hadden we niet verwacht.

Kilometers en kilometers kassen van een soort gaas met een plastic dak waar komkommers, paprika’s en tomaten worden gekweekt. Je hebt geen idee waar het ophoudt, maar het moet een enorm gebied zijn. Het schijnt dat je vanuit de ruimte “el plastico” zo wordt het genoemd kunt zien liggen.

In het uiterste zuidoosten van Spanje ligt het nationale park ”Cabo de Gata”. Dit is een halfwoestijn die grenst aan zee met prachtige stranden en ruige kliffen. Ongelofelijk maar hier zagen we ook veel kassen. Er is een stuk van het park wat ontoegankelijk is en dat is maar goed ook want “El plastico” rukt steeds verder op.

Vanuit het zuiden rijden we nu noordwaarts.

We kampeerden 2 nachten pal aan zee. De Enjoy stond op 15 meter van zee (de Middellandse zee kent weinig eb en vloed, dus ongevaarlijk) dit was weer een gemeente die het goed vond dat hier gecamperd wordt. We stonden op het strand met een Duits, Engels en Schots stel en maakten mooie strandwandelingen.

De reden dat we ineens noordwaarts reden was dat we op 7 december in de haven van Barcelona verwacht werden voor een cruise met de Costa Celebration. Dit was een cadeau voor Ad’s verjaardag. De bedoeling was dat we de camper zouden stallen in de buurt van Valencia op een camping en met de trein naar Barcelona en terug maar helaas vorige week kregen we bericht van het reisbureau dat de Costa alle cruises met dit schip heeft geannuleerd.

Heel jammer natuurlijk want we hadden ons er erg op verheugd. Wat de reden is weet niemand. Wij wensen jullie allemaal een fijne Sinterklaas en we hopen dat ze ondertussen uitgesteggeld zijn over de kleur, oorbellen en de outfit van onze Zwarte Piet.

1. Renee & Clemens:
    30 november 2014
    Bijgaand de verklaring van de rederij;
    "In een korte verklaring geeft Costa Cruises aan dat het schip vanaf 22 november geen deel meer uitmaakt van haar vloot.
    Het gerucht gaat dat het schip is verkocht of verhuurd, maar er is nog geen rederij die met dit nieuws naar buiten is gekomen."
    Fijn reis nog verder!!
  2. Tony Peters:
    30 november 2014
    Hallo Ad & Anne-Marie, bedankt weer voor het leuke verhaal ik hou het deze keer kort we zitten midden in het Sinterklaas gebeuren dus nu druk met gedichten enz..Groeten en ´n fijne reis verder! Tony en Riet,..
  3. Lenny:
    Costa Cruises gaat niet verder met Costa Celebration
    DOOR MARCO, OP 20 NOVEMBER 2014
    celebrationtopCosta Cruises heeft via een statement laten weten dat de Costa Celebration (deze winter) geen deel (meer) zal uitmaken van haar vloot. Alle passagiers die een cruise hadden geboekt vanaf 22 november 2014 op het cruiseschip zullen worden omgeboekt op een van de andere 15 Costa-cruiseschepen. Het goedlopende programma voor de Celebration voor de volgende zomer zal worden overgenomen door een ander schip van Costa Cruises, naar verluidt de Costa neoClassica. Costa Cruises zal al dan niet via betrokken reisbureau’s, contact opnemen met de betrokken passagiers en hen een alternatieve cruise aanbieden. Er is tot op heden nog geen reden aangegeven voor de annulering. Mogelijk is de Costa Celebration verkocht aan een andere partij. Het schip verbleef de afgelopen periode in droogdok voor een uitgebreide transformatie van Grand Celebration (Ibero Cruceros) naar Costa Celebration.
    Bovenstaande heb ik kunnen vinden. Hoop dat jullie toch nog heeeeel veeeel genieten van jullie reis.
    Ad van harte gefeliciteerd en nog heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel gezonde jaren.
    Knuffel Lenny
  4. Maria Visser:
    1 december 2014
    Ad van harte gefeliciteerd met je verjaardag , en een fijne dag groetjes ☺️
  5. Jan en Marende:
    1 december 2014
    Ad, van harte en nog veel gezonde en gelukkige jaren samen. Weer een mooi verslag en jammer dat de cruise is gecanceld...maarja..er zijn nog heel veel andere dingen de moeite waard om te bezoeken. Nog veel plezier in de decembermaand. lieve groetjes van ons....
  6. Ruut en Trees:
    1 december 2014
    De digitale snelweg heeft weer prima gewerkt. Op deze manier hebben jullie het antwoord gekregen waarom de cruise geannuleerd is. Handig toch!!
    Maar wat nu. Hebben jullie al een alternatief aangeboden gekregen? Blijven jullie nu toch in Spanje of komen jullie eerder terug? We horen het wel weer. Hopelijk zijn niet alle Zwarte Pieten naar Nederland vertrokken en is er voor jullie een cadeautje achter gelaten. Veel plezier saampjes.
  7. Jan van der Velden:
    1 december 2014
    Ad van Harte Gefeliciteerd met je verjaadag, maak er een leuke dag van samen met Anne- Marie.
    Groetjes Jan en Joke
  8. Harrie en Riky:
    2 december 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Bedenk maar een nieuw cadeau voor Ad z'n verjaardag, lukt vast wel. gefeliciteerd en een fijne dag.liefs Harrie en Riky
  9. Maria Vennix:
    3 december 2014
    Ad gefeliciteerd met je verjaardag een zonnige dag gewenst.

Groeten Maria
  10. Renee & Clemens:
    4 december 2014
    Hoi AD, nog proficiat met je verjaardag! Tevens even een berichtje om jullie te laten weten dat ik weer een nieuwe baan heb gevonden! Ga volgende week beginnen bij Reisburo Arke. Groetjes en tot horens, Renee Clemens
  11. Loes:
    7 december 2014
    Ad, alsnog van harte gefeliciteerd. Hoop dat je een leuk alternatief bedenkt voor je cruise feestje.
    Gr. Loes