van Barcelona naar Madeira (deel 1)

24 november 2015 - Port Canaveral, Verenigde Staten

Je staat er tegenwoordig niet meer van te kijken dat je in 2 uurtjes naar de andere kant van Europa vliegt maar eigenlijk is het heel bijzonder. Vooral als je buurman je naar Eindhoven airport brengt is het een fluitje van een cent.

In Barcelona hadden we een centraal gelegen hotel geboekt en dat hebben we geweten. Tot s’morgens 5 uur liepen er Spanjaarden schreeuwend op straat die onze nachtrust verstoorden. Maandag onze eerste dag van de 4 viel letterlijk in het water toen het hoosde. s’Maandags zijn er geen musea open dus moet je je vermaken in het warenhuis El corte ingles of de prachtige kathedraal.

De volgende dagen was het weer prima dus gingen we met een gids van Hosteltours op pad door het oude Romeinse hart van Barcelona. Dit wandelconcept kenden we uit de VS. Een student(e) gaat met een groep op pad en vertelt je achtergronden en interessante wetenswaardigheden over de omgeving. Aan het eind van de tocht geef je hen een bedrag voor wat je de wandeling waard vond. Dit systeem werkt perfect en ik denk dat zo’n gids zo meer krijgt als wanneer ze een vast bedrag zouden vragen. Voor ons ook leuk want zo kom je in aanraking met toeristen uit de hele wereld. De volgende dag deden we de Gaudiwandeling. Vanuit het oude centrum liepen we langs vele panden die door Gaudi zijn ontworpen uiteindelijk naar de Sagrada Familia die alweer een heel eind verder voltooid was dan de laatste keer dat we in Barcelona waren.

Op 1 november reed een taxichauffeur ons naar de haven van Barcelona. Daar lag het schip dan: de Norwegian Spirit. Dit is onze 10e cruise en de 3e met de Norwegian cruiseline. Dit is een van de oudste schepen van deze rederij, 17 jaar en dat is voor een cruiseschip een behoorlijke leeftijd. Als je aankomt bij het schip wordt je bagage gelabeld en voorzien van je hutnummer en ga je inchecken. Een lange rij van incheckpersoneel maakt je cruisecard aan, een soort betaalkaart waar je de hele reis mee “afrekent” op het schip. Je creditcardgegevens worden genoteerd in het systeem van de cruisemaatschappij en je hebt verder geen geld meer nodig. Alles wordt later verrekend met je creditcard.

Het is altijd weer een verrassing als je de deur van je hut opent. Ziet er altijd keurig uit. Wij nemen altijd een binnenhut (zonder ramen) want je bent heel weinig op je kamer en het kost een aantal honderden euro’s meer om een raam of patrijspoort te hebben of een balkonhut. De hut is ongeveer 14 vierkante meter en is ingericht met een 2 pers. bed, bureautje, kastruimte en een douche met toilet en wastafelkast. Genoeg ruimte voor 2 personen. Koffers gaan na het uitpakken onder het bed en klaar is Kees.

Al vanaf de eerste minuut voel je je een prinses op zo’n schip. Het meestal Filipijns of Indonesisch personeel is bijzonder aardig en ze doen enorm hun best om het je naar de zin te maken. Je cabine wordt s’morgens schoongemaakt, bedden opgemaakt en voorzien van schone handdoeken. S’avonds doen ze het nog eens dunnetjes over als iedereen gaat eten.

Er zijn diverse restaurants aan boord met een enorm assortiment. Het zelfservicebuffet waar wij ontbijten en lunchen en het grote restaurant waar je keurig wordt bediend en een keuze kunt maken uit de uitgebreide kaart met gerechten uit de hele wereld. Alles is inbegrepen tot en met de koffie en thee. Wat je zelf betaalt is eventueel wijn of andere dranken en een vastgesteld bedrag aan fooien per persoon per dag. Verder zijn er nog diverse specialiteitenrestaurants aan boord waarvoor een behoorlijke toeslag geldt.

Deze transatlantische cruise duurt in totaal 17 dagen waarvan we 5 dagen een eiland bezoeken. De rest zijn zeedagen waarbij niets moet en alles mag. Elke avond ligt het programma voor de volgende dag al voor je klaar op je bed en kun je kijken of er iets bij is wat je interesseert. Na een laat ontbijt gaan we vaak naar een lezing, deze keer was er een serie lezingen over beleggingen. Verder zijn er vaak taalcursussen, kunstveilingen, Trivia en allerlei quizzen. Ook sporten is mogelijk. Elk schip heeft een fitnesscentrum met een sauna. (gratis) Schoonheids- en kappersbehandelingen, pedicure, manicure e.d. zijn mogelijk tegen behoorlijke prijzen. De rest van de dag zijn wij altijd buiten te vinden waar je een plekje zoekt in zon of schaduw. Lekker eens een boek lezen waar je normaal niet aan toe komt. Heerlijk, over het weer hebben we absoluut niet te klagen want de zon schijnt elke dag en hoe verder we weg varen hoe warmer het wordt en hoe minder schepen we zien onderweg.

s’avonds is er in het theater elke avond een voorstelling met acrobaten, zang, dansgroepen, hypnotiseur enz.

1. Robert en Maria:
    25 november 2015
    Geweldig beschreven hoe het jullie vergaat op de cruise. Tjsonge al de 10e cruise. Jullie zitten meer op de boot dan in de camper. Maar hier wordt je wel enorm verzorgd, geniet ervan !!

Robert en Maria
  2. Jan en Marende:
    25 november 2015
    een hele mooie start van jullie komende reismaanden. Geniet ervan en uiteraard lezen wij mee door middel van jullie mooie verhalen.
  3. Renee & Clemens:
    25 november 2015
    Dank je wel voor je telefoontje! Jammer dat wij niet thuis waren. We zijn heerlijk een dagje weg geweest op mijn verjaardag. Leuk om te lezen dat de cruise weer zo goed is bevallen! Geniet nog heerlijk verder,Renee & Clemens
  4. Tony Peters:
    26 november 2015
    Hallo Ad en Anne-Marie,hartelijk dank weer voor jullie prachtige verhaal! wij genieten mooi met jullie mee,met ons en familie alles goed en wensen jullie ´n hele fijne reis en vakantie!
    groeten van Tony en Riet,..