Lesotho kingdom in the sky

3 maart 2018 - Lesotho, Zuid-Afrika

Wat een machtig mooi land, Lesotho; met recht genoemd “het kingdom in the sky”. Lesotho, een land in een land, omringd door Zuid Afrika. Wij kwamen aan via de grensovergang Vicksburg, weer een van die verlopen zwarte stadjes die ooit prachtig zijn geweest toen de blanken er nog woonden, nu is de weg zelfs onbegaanbaar door slecht onderhoud.

Over de brug kwamen we bij de douane en maakten in de chaos bijna dezelfde fout als 11 jaar geleden, eerst uit ZA en dan Lesotho in. Als je een stempeltje mist kan dat een hele toestand worden. De eerste indruk van Maputsos was chaotisch, autosloperijen en winkeltjes gemaakt van golfplaten. We zagen in de verte een enorme onweersbui aankomen en zochten een lodge om te overnachten. Binnen de kortste keren regende het keihard en stroomde het rode zand  van de onverharde paden alle kanten op. Maar na zo’n bui ziet het landschap er prachtig fris uit. Alles was groen. Al gauw bleek dat van kamperen hier geen sprake kon zijn dus we overnachtten in kleine hotels, die overigens brandschoon zijn. Tijdens ons vorige bezoek aan Lesotho in 2007 bezochten we het midden van het land en nu het bergachtige noorden, wat het mooist is.

Lesotho is duidelijk een ontwikkelingsland, maar we zien duidelijk veranderingen sinds 2007 en niet altijd ten goede. De Basutho’s woonden vroeger allemaal in rondavels gebouwd van stenen die je overal vindt met een rieten dak. Deze ronde huisjes passen prachtig in het landschap omdat het dezelfde kleur is als het landschap. Nu zie je dat mensen grijze betonnen bakstenen kopen en daar hun huisjes van bouwen. Hier hoef je geen bouwvergunning aan te vragen, iedereen bouwt maar waar hij wil dus structuur is er niet. Enkele Basutho’s hebben een auto die een grote zwarte wolk achterlaat. Jammer dat Afrika nog steeds gebruikt wordt als vuilnisbak voor Europa’s oude auto’s.

Als je wat verder het land inrijdt wordt het weer zoals het vroeger was, rondavels met een schuurtje erbij en een kraal voor het vee gemaakt van opgestapelde stenen.

Waterleiding is er niet, dus vrouwen lopen met zware emmers water op hun hoofd de berg op en af. Als je niet op gas kookt moet je takken zoeken en in bundels naar je huis dragen voor een vuurtje. De meeste mensen eten hier maispap wat erg eenzijdig is. Soms fruit zoals nu werden er overal langs de weg perziken aangeboden.

Mannen en jongens bekommeren zich om het vee. Koeien en schapen worden in grote kuddes door jongens bijeengedreven naar de groene weiden. Soms zie je een ossenkar met 2 of 4 ossen voor het zware werk. De mannen dragen een deken en een soort slappe muts, deze wollen dekens zijn zowel goed voor de warmte als tegen de kou. Is een mooi gezicht als ze op hun paard langskomen. Foto´s maken vinden ze prima als ze er maar wat voor terugkrijgen. Een stuk fruit of wat kleingeld. Hier kun je iemand nog eens blij maken met een appel of een perzik.

Een tocht door Lesotho is alsof je in een film zit. Je kunt constant rondkijken, er is zoveel te zien en te fotograferen.

In Afrika wordt water in de rivieren vaak tegengehouden door een dam zoals hier de Katsedam wat prachtige plaatjes oplevert van de groene bergen met het blauwe water waarin forellen worden gekweekt die erg goed smaken. We hebben heel wat kilometers afgelegd in de 5 dagen dat we in Lesotho waren. Enorme hoogtes tot de hoogste pub van Afrika op de top van de Sanipas van 3075 meter.

We hadden geluk, de weg naar de Sanipas toe is vorig jaar vernieuwd, dus je kunt over asfalt er helemaal in een gewone auto naartoe rijden. Wat een machtig mooi gezicht als je boven op het terras van de pub staat en de lange kronkelige weg van de Sanipas ziet die naar beneden gaat en uiteindelijk in Zuid Afrika uitkomt. Het was prachtig helder weer toen we aankwamen maar na de lunch was het bewolkt en zag je niets meer. Het weer op grote hoogtes kan erg snel veranderen. Aangezien wij geen 4x4 hebben kunnen wij de pas niet naar beneden rijden naar de Zuid Afrikaanse kant en moesten wij het hele eind weer terug wat geen straf is want ik kan geen genoeg krijgen van de prachtige bergen en de vriendelijke Basutho´s. Je zwaait de hele dag en iedereen zwaait terug.

Jammer om weer afscheid te moeten nemen van dit mooie land wat door de overvloedige regenval van de laatste maanden zo prachtig groen is. De mais ziet er goed uit, dus de oogst zal dit jaar wel goed zijn. Toch zien we auto´s rondrijden van de World Food Organisation dus blijkbaar zijn er toch problemen.

Het is al een hele tijd geleden dat we internet hadden en ook de telefoon doet het niet in Lesotho. Helaas in ZA is het ook erg moeilijk om ergens een goede internetverbinding te vinden, want anders kun je geen foto´s uploaden.

Hopelijk genieten jullie net zo van onze foto´s van Lesotho als wij hebben gedaan van dit land. Voor ons een van de mooiste authentieke landen waar we ooit zijn geweest.

Nu verder naar het Golden Gate national park, kunnen we weer kamperen. De tent is nog helemaal heel en alle spullen werken nog hopelijk blijft het zo.

1. Anneke Eekhof:
    3 maart 2018
    Wij vonden het daar ook geweldig
  2. Tony Peters:
    4 maart 2018
    Hoi Ad en Anne-Marie,..weer genoten van jullie verhaal...maar zeker van de weer zeer mooie foto's..er zitten echt geweldige exemplaren bij...en weer prachtige agave's gezien op de foto's geweldig!! Groeten van Tony en Riet,...
  3. Marende en Jan:
    5 maart 2018
    Wat een prachtige foto serie zeg......zo zie je nog eens wat....en mooi dat wij dat een beetje kunnen meebeleven met jullie.....Ga zo door.....lieve groetjes van ons
  4. Ruut en Trees:
    6 maart 2018
    Wat een ruimtes en wat een prachtige kleurrijke mensen. Jullie nemen ons ook op een mooie fotografische manier mee op reis. Heel erg leuk om te bekijken.
    Op naar het nieuwe verhaal. Veel plezier.
    Liefs Ruut en Trees
  5. Loes:
    6 maart 2018
    Prachtige foto's hoor. Zeker de ossenkar, rondeel met was en de jongen in de deken. Skôn.
  6. Nico en Maya:
    6 maart 2018
    Weer met veel verbeeldingskracht geschreven. Heerlijk dat jullie zo genieten! Groetjes Maya en Nico