Pretoria

22 februari 2018 - Randfontein, Zuid-Afrika

De vlucht van Kaapstad naar Johannesburg duurt maar 2 uur, maar met vertraging waren we pas om 18 uur in Joburg. Met koffers halen en alle formaliteiten bij de huurautobalie schoot ons diner er bij in.

Wat waren we blij dat de medewerkster van het autoverhuurbedrijf er geen moeite mee had om ons een Renault Captur mee te geven. Prachtige ruime auto met een goede vering en dat is in Afrika erg prettig.

We logeerden 3 nachten bij Willie en Louise die in een prachtige gated community wonen in een buitenwijk van Pretoria. Het was wel wennen, deze kant van ZA is heel anders dan de Westcape. Hier wonen weinig blanken in vergelijking met Kaapstad en vallen wij als toeristen extra op. Bij de verkeerslichten (hier robot genoemd) staan vaak zwarten met allerlei koopwaar. Ook veel bedelaars of mensen die ongevraagd je voorruit beginnen te wassen in recordtempo tot het verkeerslicht op groen springt.

Pretoria is de hoofdstad en de regeringszetel van ZA. In het centrum zijn nog diverse gebouwen uit de Hollandse en Engelse tijd. Vooral het Melrose house is mooi, een Engelse villa die nog helemaal is ingericht. Maar als je de gruwelijke geschiedenis leest van de Engelsen die toen ze de Anglo-Boerwar gewonnen hadden alle farms van de boeren (Hollanders) in brand staken en de vrouwen en kinderen in concentratiekampen stopten schrik je toch wel even. Misschien als koningin Victoria niet zoveel expansiedriften had gehad evenals het zoeken naar goud en diamanten dan had de geschiedenis van ZA er waarschijnlijk heel anders uit gezien.

We bezochten in Pretoria ook het monument van de “Voortrekkers”. In een groot natuurpark ver buiten de stad staat op een berg een groot granieten monument ter nagedachtenis aan de Boeren die zo hebben geleden onder de oorlog en uiteindelijk of vermoord zijn of in kampen werden ondergebracht of vluchten naar Zimbabwe (het vroegere Rhodesie) om daar een nieuw leven op te bouwen.

Binnen is het monument ook indrukwekkend met o.a. een reeks verhalende beeldhouwwerken over het leven en de oorlogen van de Boeren. Ook wordt er speciaal aandacht geschonken aan de vrouwen van de Boeren die zo dapper meevochten en hun mannen steunden.

Kilometers verder staat het Unionbuilding, de regeringszetel van ZA. Hier staat een groot beeld van Nelson Mandela met zijn armen uitgespreid naar het volk van ZA. Afgelopen week is de nieuwe president Cyril Ramaphosa hier geïnaugureerd. De bevolking was opgetogen. Iedereen ziet dit als een nieuwe kans voor ZA na 2 corrupte presidenten na Nelson Mandela.

Als laatste portie cultuur voor we de natuur ingaan bezochten we de “Cradle of humankind” in Mulderdrift aan de westkant van Johannesburg. Bijzonder interessant museum waar we 10 jaar geleden ook zijn geweest over “mrs. Ples” de oudste vrouwelijke mensachtige die ooit gevonden is. Haar fossiel heeft miljoenen jaren in deze grot gelegen. Waarschijnlijk is zij in een gat gevallen en in de pikdonkere grot terechtgekomen en van honger gestorven. Zo zijn er veel fossielen hier gevonden van mensen die zo zijn omgekomen. Met een gids maakten we een tocht door de grot, compleet met helm kropen we door de donkere schachten. Hier is ooit door mijnbouw een tip van de sluier opgelicht en nu is duidelijk gemaakt dat de eerste mensen uit Afrika kwamen.

Onze kampeerspullen lagen al 5 jaar bij Jill en Jacques in Randfontein en het was erg leuk om hun weer te zien. We lieten de achterbank uit de auto bij hen achter zodat we een enorme ruimte kregen in de auto. Alle kampeerspullen passen er met gemak in. Nu gaan we eens kijken op de eerstvolgende camping of we nog weten hoe we de tent moeten opzetten……..

1. Nico en Maya:
    22 februari 2018
    Interessant wat jullie zien, en ontdekken! Zo komt de geschiedenis wel heel dichtbij. Voor jullie succes met kamperen en voor ZA ook een tijd van vooruitgang toegewenst. Maya en Nico
  2. Tony Peters:
    23 februari 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie,..jullie beleven weer mooie dingen, zeker de achterliggende geschiedenis van Z.A. is natuurlijk zeer interessant...en wat 'n geluk weer met de auto,
    nu maar weer hopen dat het kamperen gaat lukken maar daarover geen twijfel bij jullie.
    Wij wachten weer rustig het vlgd verhaal van jullie af en geniet lekker verder van jullie mooie reis....groeten van Tony en Riet,..
  3. Ruut en Trees:
    23 februari 2018
    Bedankt weer voor jullie verhaal. Ook toevallig dat jullie nu in een Renault Captur gaan rondreizen. Bij ons staat per 1 mrt ook een bijna nieuwe Captur voor de deur . Van april 2017. Het comfort van een hogere instap was bij ons wel voort noodzakelijk. We gaan dus afscheid nemen van ons 20 jarige Cliootje.
    We zijn nieuwsgierig naar de tentverhalen en/of de mot er niet in gehuist heeft .
    Veel plezier saampjes.
  4. Marende en Jan:
    23 februari 2018
    Weer mooi verhaal om mee te beleven.......heerlijk genieten jullie.....
    wij genieten hier van mooi winterweer...brrrrrrrr. koud....- 10o ...maar wel zon.......en Nederland in stress......want hoe krijg ik mijn schaatsen scherp.......

lieve groetjes van ons
  5. Anne van der Molen:
    Hallo Ad en Anne-Marie,

Dank voor het ontroerende verhaal over jullie S.A. reis. Het schijnt zo te zijn dat de Engelsen de concentratiekampen hebben uitgevonden. Maar nu wordt het weer tijd voor leuke uitstapjes. Hoop dan weer iets van jullie te horen en wellicht zijn er dan weer prachtige foto`s te bewonderen. Lieve groetjes van mij mede namens mijn vriendin Saskia.
  6. Martha:
    26 februari 2018
    Wat fantastische jullie weer te kunnen volgen en zo mee te genieten. Hopelijk lukt het jullie weer zonder al te veel moeite de tent op te zetten. Wij zijn net terug van een weekje Malloca heel fijn om de Kids weer te zien . Het gaat goed met mij dus maak je geen zorgen, ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal. Liefs en knuffel van mij, Martha.