Golden Gate en de Drakensbergen

11 maart 2018 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Aan de andere kant van Lesotho ligt het Golden Gate national park. Een prachtig  gebergte met rotsen die in lagen allerlei kleuren hebben van geel tot rood en bruin en steeds van kleur veranderen in ochtend of avondlicht. De enorme rotsen hebben namen zoals de paddenstoelvormige die mushroom heet.

Dit park wat van de SAN is (South African National Parks) heeft een hotel en een camping. Op deze camping zetten we de tent op, precies tegenover de keuken zodat we daar konden koken en afwassen. Andere jaren koken we weinig en eten we in restaurants, maar ik had me nu voorgenomen om zelf meer te gaan koken. We hebben ons elektrisch kookplaatje meegenomen en dat werkt perfect. Op elke camping hebben we stroom (hier krach genoemd) dus geen last meer van uitwaaiende gasvlammen.

In dit grote nationale park lopen grote kuddes wilde paarden rond en die kwamen dus op onze eerste nacht op de camping rondlopen. Op een gegeven moment maakt Ad mij wakker en vroeg zich af wat hij hoorde. Vreemd geluid zo’n grazend paard wat op 10 cm van jouw tent midden in de nacht de lekkerste grassprietjes vindt. Je staat wel raar te kijken als je de tent opendoet en omringd bent door een kudde paarden….

Op een hoge berg in het park staat een vogelhut met een glazen front. Beneden staan al borden dat je stil moet zijn als je richting de hide loopt. Deze hide is gebouwd om de met uitsterven bedreigde gieren te observeren. Voor de hide zijn kadavers neergelegd van een paard en een ander dier om de gieren te lokken. Gelukkig maar dat er glas voor de hide zit anders zou de stank niet te harden zijn in een land waar het meestal rond de 30 gr.is. Helaas gieren hebben we niet gezien, wel 2 jakhalzen die zich te goed deden aan de stukjes rot vlees.

Via een hoge bergpas reden we richting de Drakensbergen, een van de populairste toeristische gebieden van ZA. Bijzonder mooi gebied met bergen met namen als Amphitheater, Monks Cowl en Cathedral Cove. Amphiheater is een 8 km breed kaarsrecht bergmassief zoals de Tafelberg in Kaapstad. Dit gebied doet Europees aan, hier zijn weer volop restaurants, dure hotels, farmstalls en coffeeshops. Toen wij de Drakensbergen naderden veranderde het weer en zagen wij donkere wolken binnendrijven. We belden een backpackerslodge om te vragen of er nog plaats was. De laatste kamer toch maar genomen en dat was maar goed ook. s’Avonds gezellig gekookt in de gemeenschappelijke keuken samen met Engelsen en Duitsers.

De volgende dag bezochten we het Royal Natal national park met het Amphitheater. Hier kun je lange bergwandelingen maken naar de Tugolawatervallen, 5 u heen en terug. Beetje veel van het goede voor ons, zeker nu Ad aan de antibiotica is vanwege een enorme ontsteking in zijn lies die open is gegaan en waarvoor we een arts hebben geraadpleegd.

We zijn nu in een holidayresort in de Drakensbergen waar we op een vrij drukke camping staan. Zuid Afrikanen uit Durban aan de kust komen vaak over in het weekend om de vochtige hitte daar te ontvluchten.

Onweer komt hier regelmatig voor net als in Lesotho waar we bijna elke avond lichtflitsen zagen. Maar hier is het soms bar en boos. Je kunt er de klok op gelijk zetten, iedere avond om 18.45 u gaat het keihard onweren en regenen. Wij dachten in Nederland wel te weten wat regen is, nou dan moet je hier eens komen kijken. We zaten in het campingrestaurant de bui af te wachten waar geen eind aan leek te komen en ik vreesde al voor de komende nacht… zou het kleine tentje dit uithouden….Ad had al gevraagd of er nog bungalows vrij waren voor het geval dat…. Maar in het stikdonker reden we naar de tent want het licht was uitgevallen en dan is het hier stikdonker. Jawel hoor het tentje had zich kranig gedragen en het bed was zowaar droog, wel wat klam maar goed te beslapen. De volgende morgen zagen we pas wat een chaos al dat water teweeg had gebracht, maar de hemel is weer blauw en de zon droogt alles in een paar uur op.

Wij gingen weereens naar een sundaylunchbuffet in een mooi chic hotel met uitzicht op Monks Cowl. Goeie gewoonte die sundaylunch.

1. Tony Peters:
    11 maart 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie,heel mooi verhaal weer en zo te lezen beleven jullie weer de leukste maar ook spannendste momenten dus blijven genieten..
    Groeten vanuit Helmond...alles goed hier...
  2. Els:
    11 maart 2018
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen.
    Een feest van herkenning incl. de donkere luchten.
    Jullie boffen om overal zo de tijd te hebben om te genieten van deze prachtige natuur.
    Nog heel veel mooie belevenissen toegewenst!
    Groeten Maarten en Els
  3. Nico en Maya:
    11 maart 2018
    Mooie afwisseling veel genieten en spannende momenten komen in je verhaal goed uit de verf! Groetjes Maya en Nico
  4. Nico en Maya:
    11 maart 2018
    special voor Ad: toi toi me tje lies. dat lijkt ons geen pretje!
    groetjes maya en Nico
  5. Dottie Starr:
    11 maart 2018
    We admire your sense of adventure!! You always have exciting stories to share. We hope Ad is feeling better and that your tent stays dry :)
  6. Jan Notten:
    11 maart 2018
    Complimenten voor de prachtige en jaloersmakende foto's!
  7. Katita:
    11 maart 2018
    Always great to hear your stories. Just sorry that Ad isn’t feeling tops! Trust that improves with antibiotics. We are just home last night after 6 months away....15 hour flight fr Hong King direct to Toronto. For me...it was a 5-movie flight on Cathay Pacific...great airline! Cheers Katita and Geoff
  8. Petra:
    12 maart 2018
    Mooi verhaal Ad en Anne Marie! Zo maak je nog eens wat mee. Fijne tijd nog! Ik ben inmiddels weer thuis en heb een supertijd gehad in Gambia.
  9. Loes:
    12 maart 2018
    Beterschap Ad. Hebben jullie toch nog een beetje het idee van een waterbed kunnen ervaren in Z.A. Mooi verhaaltje weer. Groetjes,
  10. Marende en Jan:
    13 maart 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een prachtig geschreven verhaal en leuke foto's om het beeldend te volgen.....Campinguitrusting ziet er nog prima uit na al die jaren hoor.....
    Gaat het met Ad allemaal goed ? Hier alles onder controle hoor...lieve groetjes van ons,
  11. Ruut en Trees:
    13 maart 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Wat valt er voor ons nog toe te voegen aan al die leuke reacties.
    Het spreekwoord : "na regen komt zonneschijn " is wel van toepassing. Ad, beterschap met je ontsteking. Wij hebben zondags altijd een speciaal zondagsontbijt. Jullie doen dat nu een paar uurtjes later met een sundayslunch. Allebei heerlijk. Geniet ze nog en op naar het volgende avontuur. Groetjes Ruut en Trees