Benidorm en Alicante

21 januari 2015 - Elche de la Sierra, Spanje

Zoveel (voor)oordelen over deze 2 overbekende plaatsen aan de Costa Blanca. Maar wij willen toch altijd een bestemming zelf ontdekken voor we gaan oordelen.

We hadden Benidorm al vaak vanaf de hoofdweg zien liggen. Hoge torenflats en op de achtergrond de Middellandse zee. We vonden een prima kampeerplek in een olijfboomgaard met uitzicht op een citroenplantage. De hele dag liep er een pony te bedelen om wortels en de waakhond (die alleen maar droog brood kreeg van zijn baas) lustte wel een stukje worst.

Hartstikke leuke plek, sommige mensen stonden hier al voor het 17e jaar en blijven wel 5 maanden. In een half uurtje loop je naar het strand. Prachtig schoon strand met een mooie boulevard waar je eindeloos kunt wandelen. Inderdaad heel veel oudere mensen, maar wat maakt dat uit. Dit is een van de weinige boulevards waar mensen die niet goed ter been zijn kunnen lopen met rollators e.d. Wel grappig zijn de dubbele scootmobiels waar de partner achterin kan zitten. Terrassen in overvloed en restaurantjes ook.

Er is hier een prijzenoorlog tussen de Chinese restaurants. Voor 5 euro een 3 gangen menu. Wij konden ons niet voorstellen dat dat zou smaken maar de mensen (vooral Nederlanders) hingen hier met de benen buiten dus wij hebben het ook maar eens geprobeerd en het was heerlijk. Niks op aan te merken. Ook uitstekende Indiaase, Italiaanse en uiteraard Spaanse restaurants bieden menu’s aan voor concurrerende prijzen.

Het oude Benidorm is een leuk stadje met een schitterend uitzicht over de stranden.

Misschien is het hier s’zomers minder leuk met al die bezopen Engelsen, maar s’winters (in het grannyseason) met mooi weer is het hier goed toeven.

Langs de kust van Benidorm naar Alicante loopt een tram. Hiermee kun je een mooie rit maken die vooral prachtig moet zijn als in februari de amandelbloesems gaan bloeien.

We bezochten Altea (waar veel Nederlanders wonen) met de tram en Villa Joyosa met z’n kleurrijke huizen. Hier deden we mee aan een rondleiding door de Valorchocoladefabriek en museum en proefden we zoveel soorten chocolade dat we geen avondmaaltijd meer nodig hadden.

In El Campello stonden we een week op een camperplaats tussen de “reuzecampers” van 9 tot 12 meter lang (met een Smart erbij en 2 electrische fietsen). Deze rijdende huizen zijn zo groot dat de bestuurders regelmatig ergens tegenaan knallen.

Hier hebben we heerlijk met de stokken op het strand gelopen en in de zon gezeten want het weer is al weken achtereen prachtig. Nu wordt het kouder. Er ligt al sneeuw op de bergen en we zagen vandaag op de Spaanse tv dat de kinderen in Andalusië sneeuwpoppen aan het maken zijn. Maar hier is het nog rond de 14 gr. met elke dag een staalblauwe lucht en zon. S’avonds en s’nachts is het koud maar dan zitten we lekker binnen met de kachel aan.

Ad schaakt op z’n tablet, ik vermaak me met de computer, foto’s, dagboek en de Telegraaf van de buurman en als we Wifi hebben kijken we nieuws en schrikken we van alle vreselijke berichten uit Parijs en Antwerpen.

Alicante is een aardige stad maar niet echt geweldig. Mooie boulevard, enorme vesting boven op de berg waar ook al heel wat bloed is gevloeid en een schitterend archeologisch museum. Daar zijn ze goed in de Spanjaarden, prachtige exposities maken.

Nu zijn we nog een paar dagen in de buurt van Torrevieja. Hier zijn mooie duinlandschappen met parapludennen en zoutmeren met flamingo’s. Heel jammer dat de Spanjaarden niet zo goed zijn in stadsplanning. Ze bouwen alles door elkaar, maakt allemaal niet uit en naast de zoutmeren met de flamingo’s worden de nieuwbouwwoningen uit de grond gestampt. Ook appartementen met uitzicht en balkon op de snelweg is meer regel dan uitzondering. Bijna iedereen woont hier in een appartement. Die worden dan ook massaal uit de grond gestampt.

Vandaag als laatste nog een keer terug naar Elche. Mooie echt Spaanse stad met een rijk verleden en mooie musea. Overal palmen in de stad en daarbuiten. Ook heel veel kwekerijen die allerlei soorten palmen en olijfbomen kweken.

Wat vonden wij nu van Spanje en overwinteren nu we er 4 maanden hebben rondgereisd?

Mooi land met enorm veel cultuur en natuur.

Nog steeds lastig dat na 13.00 uur alles sluit en pas weer opent om 17.00 uur.

In niet toeristische gebieden alleen warme maaltijden tijdens de lunch.

Campings zijn redelijk goed. Plekken smal, je staat erg op elkaar.

s’winters zijn de campings prettig als er zo weinig bomen staan maar zogauw het lente wordt zal het hier niet uit te houden zijn als er geen schaduw is.

Supermarkten in overvloed. Alles is hier te koop voor ongeveer dezelfde prijzen als in Nederland. Wijn en vlees zijn goedkoper.

Musea vaak gratis of goedkoop.

Benzine en diesel goedkoop.

Terrasjes en restaurants met dagmenu goedkoop.

Campings duur, voor en naseizoen met Acsi of andere kortingskaart goedkoper.

Spanjaarden zijn aardig en behulpzaam en waarderen het als je Spaans (probeert) te spreken.

Wildkamperen is toegestaan met campers als je alleen parkeert (dus slapen mag, maar niet stoelen buiten e.d.)

Het overwinteren is mij prima bevallen. Ad vindt het vaak te koud s’avonds.

Er zijn enkele campings die uitstekende verwarmde sanitaire voorzieningen hebben, maar die zijn op een hand te tellen.

Zaterdag wordt de Enjoy gestald op een bewaakt parkeerterrein en vliegen wij naar Eindhoven. Begin maart gaan we weer terug en vervolgen we onze reis. Het plan is oversteken naar Marokko en daar een rondreis maken. We hebben Marokko 10 jaar geleden met een groep gedaan. Het voorjaar moet prachtig zijn met bloesems en heel groen. (er is van de winter veel regen gevallen) Mocht Marokko niet veilig zijn dan blijven we in Spanje en Portugal. Semana Santa (de goede week voor Pasen) is heel interessant.

Tot ziens of hoors! Groetjes van ons.

1. Renee & Clemens:
    21 januari 2015
    Wat een leuk einde van een mooie reis! Geniet nog van de laatste (zonnige) dagen en wij wensen jullie alvast een ; WELKOM THUIS!!
  2. Tony Peters:
    21 januari 2015
    Wat hebben jullie ´n schitterende reis gehad met als herinnering de prachtige foto´s, wij hebben in ieder geval volop mee genoten van jullie avontuur en veel opgestoken van de cultuur en de mooiste plekken van Spanje,hiervoor bedankt! Wij wensen jullie ´n behouden thuiskomst en in Maart ´n geweldig vervolg van ´n nieuw avontuur,wij kijken weer uit naar de boeiende verhalen en de mooie foto´s groeten van Tony en Riet,..
  3. Jan en Marende:
    22 januari 2015
    Weer eden mooi verhaal van jullie belevenissen. Nog een paar dagen te gaan. Vast een goede en behouden thuisreis toegewenst. Zien elkaar snel. Lieve groetjes van ons.
  4. Ruut en Trees:
    22 januari 2015
    Je ziet maar weer, vooroordelen is verloren energie. Jullie hebben nu met eigen ogen kunnen zien hoe het er in Spanje aan toegaat. Nu weten we het tenminste zeker dat het 's winters oed toeven is in Spanje. Onze reis naar Spanje is ook geboekt. ( Valencia ). Jullie horen het allemaal wel als jullie weer thuis zijn. Ruut staat vanaf zaterdag op de skies in Oostenrijk. Welkom in het koude Nederland. We zien elkaar gauw.
    Groetjes.
  5. Loes:
    22 januari 2015
    Zo globetrotters, ik wens jullie een goede reis terug naar het koude kikkerlandje, met temperaturen 's nachts onder nul. Hier is het zeker geen "granny Season", maar ach vond het wel een grappige woordspeling van je, die houd ik erin. We spreken en zien elkaar gauw. Hasta a la Summeren.