Inshallah......

1 april 2015 - Gorges du Todra, Marokko

Even 3 verhalen tegelijk want internet is een ramp op het moment. Hebben jullie even wat te doen!

Tinerhir een moderne Marokkaanse stad waar vroeger de karavanen met dromedarissen aankwamen om hun waren te verhandelen, Nu doen wij er boodschappen voor de komende dagen. Groenten in de souk. joghurt, melk en water in een klein winkeltje en koffiebroodjes bij de bakker.

De route gaat verder naar de "Todrakloof", de beroemde kloof van Marokko. We vonden een prachtige kleine camping aan het heldere riviertje in de oase. We parkeerden tussen een paar palmen voor de schaduw die we nu hard nodig hebben want het loopt al tegen de 28 gr. De volgende morgen nadat we de was gedaan hebben werd het tijd voor een wandeling door de palmerie. De rivier oversteken over een boomstam bleek een koud kunstje. Lopen door de palmerie iets moeilijker want er was geen pad. Maar wat is het hier prachtig. Het heldere water wordt gebruikt door de vrouwen die er hun was indoen. Oude mannen staan te hakken op hun veldje om wat te planten. ezels staan geduldig te wachten tot hun bazin het arme beest zo vol geladen heeft met groen dat ie bijna niks meer kan zien. s'Nachts slapen we weer met open ramen en hoor je de rivier stromen en de vogels nog zingen, die weten van geen ophouden.

De Todrakloof is prachtig. In het gebergte is een gorge (kloof) waar een riviertje stroomt. Je kunt het hele traject rijden tot je van de toeristentoestanden in the middle of knowwhere uitkomt waar we zelfs niet door kinderen worden lastiggevallen die weer om een bonbon, stylo of wat dan ook komen zeuren. Stilte, dat valt ook hier niet mee om te vinden.

Je valt van de ene verbazing in de andere. Kasbas en dorpjes met een moskee tegen de roze bergen en daaromheen de palmen en knalgroene veldjes. Wij hebben de perfecte tijd uitgezocht om Marokko te bezoeken. Ook hebben we geluk dat het zo groen is. Het heeft van de winter veel geregend dus alles heeft voldoende water gehad en dat is niet elk voorjaar zo.

Vorige keer sliepen we in een hotelletje wat pal aan de rivier in de gorge ligt. Het leek wel 3 keer groter dan de vorige keer. Ook hier voorruitgang...

Tja dat geluid in de voorwielen met remmen. In Turkije hebben ze er een dot vet aangesmeerd en dat hielp. Maar dat was in 2009 dus reden we achter de monteur aan naar zijn garage. Hij had ons een visitekaartje van zijn garage gegeven voor het geval we een probleem hadden.

We stopten voor de garage die weer ergens was waar wij hem nooit zouden hebben gevonden. We legden de monteur het probleem uit en hij legde een plastic zeil op de bestuurderstoel en ging het eens proberen. Ja hij wist het en hij ging zeer voortvarend te werk. Samen met 4 collega's en een loopjongen gingen de wielen er in ijltempo af. Lagers moesten eruit want dat was het probleem volgens hem. Remschijven waren ook versleten dus die moesten ook vervangen worden. Probleem was alleen dat de schroeven zo vast zaten dat de buurman met een gasbrander aan kwam zetten en na 2 uur was de zaak los. De hoofdmonteur was met zijn oude autootje ondertussen onderdelen gaan halen.

Ondertussen kregen wij behoorlijk trek want het was allang lunchtijd. Ik begon aan een rond brood te plukken, wat we s'morgens vers bij de bakker haalden maar dat was niet de bedoeling. De loopjongen fietste snel naar de bakker en kwam terug met een tas broden en een fles cola. Ondertussen zette hij een snelkookpan op een gaspit. Stoelen rond het vieze tafeltje. De overige 2 jongens gebruikten een oud verfblik om op te zitten. De inhoud van de pan bleek een vegetarische tajine te zijn die overgedaan werd in een schaal en waar we gezellig met z'n allen met brood uit aten. De monteur zag dat ik niet zo handig was om met mijn vingers te eten en voorzag mij van stukjes brood met groenten erop. Met z'n pikzwarte oliehanden, maar over zoveel gastvrijheid ga je natuurlijk niet zeuren. Ook niet over de thee met zoveel suiker dat je vullingen bijna uit je kiezen komen en ook niet als de loopjongen de theeglaasjes wast bij het kraantje van het toilet.

Als je vraagt of ze een idee hebben hoelang het gaat duren......inshallah....... als God het wil vandaag en anders morgen..... Geduld Hollander. Ga lekker zitten en wacht van 11 tot 17 uur. Maak je niet druk, drink 10 glaasjes mierzoete thee en klets wat in het Frans met iedereen die hier nieuwsgierig komt binnenlopen.

Om 17 uur was de Enjoy weer reisvaardig en na betaling van de volgens Ad redelijke factuur gingen we op weg naar de andere gorge, de "Gorge de dades".

Geen zin meer om te koken. We kampeerden bij een hotel met uitzicht op de rode rotsen en aten in het hotel een zalige "omelette berbere" in een tajine met een salade. Bijzonder lekker!

1. Jan en Marende:
    2 april 2015
    de verhalen zijn een lust om te lezen hoor.....alles weer op orde dus kunnen jullie weer verder onbezorgd reizen. Is je oog weer een beetje toonbaar Anne-Marie ? Ook daar zien we de foto's wel van nemen wij aan ??? liefs van ons
  2. Ruut & Trees:
    2 april 2015
    Ook dit is weer een prachtig verhaal. Jullie hebben inmiddels veel palmen gezien, past goed in deze palm-pasen-tijd. Hier krijg je geen lunch in de garage terwijl je auto gerepareerd wordt. Misschien 'n idee voor de garages hier maar ik vrees het ergste. Op naar het volgende verhaal.
  3. Jan van der Velden:
    Hoi Ad en Anne-Marie
    Zo te horen gaat het weer heel goed met jullie, al die mooie verhalen,leuk om te lezen, wij wensen jullie ook fijner paasdagen‼
  4. Robert en Maria:
    4 april 2015
    Lente uit Marokko !

Je beschrijft het prachtig Annemarie. Lijkt me super dat lentegevoel, wat we hier nog steeds niet krijgen van de natuur.
    Gelukkig dat de Enjoy weer kan rijden.
    Maar er zijn gelukkig genoeg ezels en dromedarissen in de buurt waar jullie nu zijn, mocht de enjoy niet meer verder willen.

Fijne reis !

Robert en Maria
  5. Harrie en Riky:
    7 april 2015
    Ja je maakt wat mee als wereldreizigers. Maar gelukkig is alles weer ten goede gekeerd en is de Enjoy ook weer reisvaardig. Ik hoop voor een lange tijd. Hopelijk hebben jullie een fijne Pasen gehad. Wij zijn afgelopen week een paar dagen naar de kust in België geweest. Het was stormachtig weer, maar wij hebben genoten en dat is het belangrijkste,