C'est le Maroc.......

9 april 2015 - Tafraoute, Marokko

Langs de oever van de Draarivier reden we van Agdz naar Zagora. In Agdz hadden we 3 heerlijke dagen gekampeerd maar we vertrokken omdat er het weekend diverse Marokkaanse bands kwamen optreden. Aangezien deze muziek niet door iedereen wordt gewaardeerd liep de camping ineens leeg. We vertrokken op vrijdag en na de boodschappen in de souk ging de moskee uit. Een hele stroom mannen van alle leeftijden verliet de moskee na het vrijdaggebed. Hier in het zuiden zijn de mensen heel religieus. Dat idee hadden wij in het noorden minder. Ook hebben we diverse malen met jonge mannen gesproken die zeiden wel te geloven maar op hun eigen manier. Precies zoals het bij ons ook gaat.

Met de levensmiddelen gaat het minder. Hier in het zuiden wordt natuurlijk veel minder verbouwd door de hitte en blijft alles ook minder lang goed. De grote supermarktketen Marjana heeft hier geen vestigingen dus moeten we ons behelpen met de kleine winkeltjes.

Op de route naar Zagora stond een bord : "Route touristique", dat leek ons wel wat. De brug over de rivier de Draa ging goed en de zandweg was vrij hard. Ging een hele tijd goed door dorpjes met ksars (lemen dorpjes) palmtuinen, voetbalveldjes van zand enz. Uit alle hoeken kwam weer jeugd al zwaaiend aanrennen met de bekende vragen naar bonbon, stylo en dirham. Na een uurtje rijden weer door een riviertje met kiezels. Toen leek de weg muller te worden (de Enjoy heeft een hekel aan mul zand en de chauffeur heeft een hekel aan de hele auto uitladen om de zandplaten te pakken als we vastrijden) Ad ging kijken hoe de weg er verder bijlag en kwam terug met een groep lachende jongens die aan het zwemmen waren in de rivier. Eentje sprak perfect Engels en vertelde dat de rivier normaal droog staat maar na de vele regen van de winter staat er nu water in dus helaas het hele eind weer terug. Tja dan moet de lunch maar even wachten, want als je zomaar ergens parkeert word je overvallen door een zwerm kinderen.

Zagora is de warmste stad van Marokko zegt men. Het is al meer dan een week over de 30 gr. en ook hier was het weer snikheet. We vonden weer een fijne camping en parkeerden de Enjoy onder de palmen. Luifel uit, stoelen en tafels naar buiten en pas weer naar binnen als het bedtijd is.

We hadden het geluk dat er links en rechts van de camping een groot hotel stond en aan de andere kant een nieuw gebouwde kasbah. De kasbah was een 5 *hotel met een dito restaurant. Nou zijn de menu's in de restaurants bijna overal hetzelfde maar dit restaurant had tajine met rundvlees en vijgen en eentje met rundvlees pruimen en amandelen. Heerlijk gegeten buiten in een prachtige tuin met tafels om het zwembad. Het hotel was schitterend ingericht met mooi Marokkaans antiek. Het personeel liet ons trots de kamers zien en het certicaat van Tripadvisor met 5*.

Alcohol kun je alleen krijgen in de duurdere restaurants en hotels, kleine winkels mogen het niet verkopen, dat is verboden.

Op deze camping zie je steeds minder grote campers maar steeds meer 4x4 terreinauto's met daktenten. We zitten nu niet meer zo heel ver van de Sahara en deze auto's gaan dan in colonne met een gids en een monteur door de zandduinen scheuren.

De groepen campers (vaak wel 15) uit Engeland en Spanje hebben we achter ons gelaten en maar goed ook. Niet echt leuk, vooral de Spanjaarden zijn erg luidruchtig en schreeuwen van de ene kant van de camping naar de andere. Ook veel Duitse gezinnen met kinderen zie je nu, die hebben zeker paasvakantie.

Wij hebben het nog steeds uitstekend naar onze zin. Marokko is zo'n prachtig land. De mensen zijn zo vriendelijk en doen alles om het je naar de zin te maken. Het enige wat je hoeft te doen is respect tonen voor hun cultuur, dus bv niet in een bermuda en een topje op straat lopen en dat is voor veel Europeanen erg moeilijk.

Gisteren zijn we met een gids in een dorpje geweest waar een mausoleum was van een heilige marabout. Er was een bibliotheek met duizenden Arabische boeken. De oudste was uit het jaar 1000 en geschreven op gazelleleer. We gingen kijken waar de pottenbakkers aan het werk waren. Weer een erg armoedige bedoening. Mensen doen weinig om het zichzelf wat makkelijker te maken, b.v. een afdak maken zodat je niet meer in de brandende zon hoeft te staan. (het wordt hier s'zomers 50 gr.)

De gids woonde zelf in de oude ksar en liet ons zijn huisje zien. Tja wij vinden het mensonterend. Wij zouden zelfs voor onze paarden en ezels een beter hok bouwen. Weer alles van leem met diverse trappen naar boven. Kleine donkere kamertjes met was doeken en kussens om op te zitten en te slapen. Plankje in de keuken met wat atributen. Het meest luxe was de oude koelkast. Gelukkig hadden ze wel een kraantje met stromend water en electriciteit maar toch......Maar het grote voordeel van deze lemen huizen is wel dat de temperatuur s'zomers en s'winters bijzonder aangenaam is om in te wonen en dat kun je van die afschuwelijke betonnen huizen niet zeggen maar het is zoals onze buurman uit Luik van de week zei: "C'est le Maroc".......

1. Jan en Marende:
    10 april 2015
    Wat een cultuur shock moet dat toch zijn om dit te kunnen en mogen beleven. Zet je wel weer met beide voetjes op de grond en realiseer je je hoe geweldig luxe wij leven. Weer een mooi verhaal om jullie reis mee te mogen beleven. Ga zo door...en blijf genieten....
  2. Henk vos:
    10 april 2015
    heel fijn en mooi daar,ik wist niet dat het zo is in marokko,lezen al jullie verhalen en kijken de fotos blijf genieten , met groeten uit nu warm nederland ,gerda en henk
  3. Harrie en Riky:
    10 april 2015
    Reizen julie maar lekker door Marokko, wij vieren lekker feest met Jan en joke en volgende week met Harrie. Wij zullen wel een extra glaasje drinken. Veel plezier nog.
  4. Ruut en Trees:
    14 april 2015
    Onze reactie is wat laat. Trees: origamiweekend gehad en Ruut tuinwerk bij zijn moeder.
    Weer een prachtig verhaal. Wij leven hier in meer luxe maar misschien wel meer gestresst. Wij hebben zoveel te kiezen.
    Veel avontuurgenot nog en tot de volgende keer. Nog een paar nachtjes slapen en dan hiep hiep hoera!!!
  5. Renee & Clemens:
    16 april 2015
    Er is er één jarig..........!! Van harte proficiat en geniet van deze speciale dag!! Hartelijke groet, Renee & Clemens