Groene asperges en een bekeuring

26 maart 2015 - Taza, Marokko

Dat hier zoveel militairen actief zijn dat wisten we al, maar politie….. ongelofelijk hoe vaak we al zijn aangehouden. Maar helaas deze keer was er een snelheidscontrole en waren wij de pineut evenals een Marokkaanse Nederlander uit Roosendaal. 300 Dirham was de schade (27 euro) Ad protesteerde in het Frans en via de Nederlander, want hij moest een auto inhalen die een gevaarlijke manoeuvre uithaalde op de vluchtstrook. Maar de agent haalde zijn boekje tevoorschijn en paspoort, rijbewijs, de hele mikmak werd weer genoteerd.

s’Middags tijdens de lunch werden we omringd door een enorme kudde schapen en geiten, misschien wel 100 met 3 herders. Mooi gezicht al die beesten die over de bergrug krioelen.

Herders waren ook weer blij met een sinaasappel. We hebben altijd een zak onder handbereik, is heel handig om iemand blij te maken maar ook om iemand af te wimpelen.

Onze laatste stop aan de kust was Saida een moderne badplaats met zowaar een camping. Prachtplek met gras (da’s lang geleden) hoge bomen en als slagroom op de taart: een warme douche. Wat thuis zo normaal is dat je er niet eens over nadenkt is hier een luxe.

Frisgewassen gingen we weer verder met een tocht door onze reisgids beschreven als een van de mooiste tochten door Marokko. Het was een gorge met een zeer slecht wegdek waar we met veel moeite kwamen. Toen we er dan eindelijk waren bleek dat de grotten waren gesloten. Waren een van de mooiste grotten van Afrika maar ja helaas.

Wat wel leuk was waren de gezinnen die op zondag massaal de bergen en bossen opzoeken voor hun familiepicknick. Dekens uitgespreid op het gras, barbecue aan, spiezen erop, theepot (nee hallo geen wijn dit is een moslimland) Groepen jongens en meisjes maakten muziek met trommels en dansten. Was een vrolijke boel. Overal terrasjes met plastic stoeltjes waar je wat kunt drinken.

Langs de kant van de weg zitten altijd mannen, vrouwen of kinderen met iets wat ze willen verkopen. Meestal is dat groente, honing of walnoten. Vandaag zagen we iets wat we al rijdend niet direct herkenden. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat het bosjes groene asperges waren. Flinke bos voor 1 euro. We deden vandaag ook eens boodschappen bij de “Marjane”. Dit is een hele grote supermarkt waar van alles te koop is, maar voor erg hoge prijzen als je vergelijkt met de kleine winkeltjes en het is veel leuker om je kostje bij elkaar te scharrelen op de souk of langs de weg bij de mensen die het uit hun eigen tuin halen.

Het enige probleem is dat alles hier per kilo gaat en met 2 personen is dat veel te veel.

Eieren gaan hier per 24, dus vanmorgen ging ik met mijn eierdoos waar er 10 inpassen naar de eierboer op de souk en hij vulde keurig de doos.

Nog een mooie venkel op de kop getikt en vanavond eten we gewokte venkel met groene asperges met walnoten met penne. Heerlijk.

Om een beetje tempo te maken namen we de tolweg naar Taza richting Fes. Prachtige nieuwe autobaan waar je 120 km per uur mag rijden. In een mum van tijd ben je zo een heel stuk verder want de afstanden zijn hier groot. (5 euro tol)

Volgens ons camperplaatsenboek kon je overnachten bij het provinciekantoor in Taza. Niet moeilijk te vinden met de GPS-codes. Hele aardige politieman vond het prima (moest alleen weer alle gegevens hebben) en er liepen wel weer wat wachten rond het gebouw die ons en de omgeving bewaken. Handig al die bewaking. Je moet er aan wennen maar het voelt wel safe.

Het weer is aan deze kant van Marokko al een paar dagen slecht. Hoe verder we westwaarts reden hoe donkerder en kouder het werd. Het wordt tijd voor wat warmte. We gaan zuidwaarts. Daar zijn prachtige routes te rijden en heerlijke temperaturen. Fes met al zijn bezienswaardigheden bewaren we voor een latere datum

1. Ruut & Trees:
    26 maart 2015
    Hi AnneMarie en Ad,
    Lijkt me erg onprettig om aangehouden te worden. In NL weet je wat je kunt verwachten van de politie, evenals in grote delen van EU, maar in het Afrikaanse zou ik toch altijd bedacht/ beducht zijn voor wat buitenissige reacties. Wellicht werkt bij hen de sinaasappel ook wel (stemt mild en voor wat hoort wat?).
    Houd je maar gedeisd en aan de regels, lijkt me de beste strategie.
    Fijn vervolg van de reis naar iets warmere omgeving.
    Groeten Ruut & Trees
  2. Tony Peters:
    26 maart 2015
    Bedankt weer voor jullie mooie verhaal! jammer van de bon maar 27 euro is natuurlijk niets in vergelijking als je hier je veiligheidsriem niet om hebt betaal je al gouw 180 euro,hier nog steeds geen echte lente wij hopen met Pasen wat beter weer te hebben we willen dan naar zeeland met de hele bubs!Jullie nog ´n hele fijne reis! Tony en Riet,..
  3. Harrie en Riky:
    27 maart 2015
    Hoi Add en Anne-Marie,
    Jammer van die bekeuring, maar de schade viel toch wel mee.
    Leuk al die mensen die weekend vieren, kun je meedoen of alleen mar kijken. Lieve broer en schonzus geniet nog maar een tijdje. Liefs Harrie en Riky
  4. Jan en Marende:
    27 maart 2015
    Weer een leuke klus om jullie reisverhaal weer te lezen... en Ad toch.......foei....te hard rijden.....Goed dat de boetes niet al te hoog zijn.....hahahaha....Fijne en veilige reis verder...lieve groetjes van ons.
  5. Martha:
    28 maart 2015
    Leuk om jullie te volgen, hier alles ok, groetjes Martha