Gletsjerland en de Pancakerocks

1 maart 2017 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

Onze overnachtingen in NZ zijn vrij eenvoudig tussen de huizenruilen door. Kamers met een bed en een nachtkastje met een gedeelde badkamer en gezamelijke keuken. Ook al is het het mooiste weer van de wereld, op elk bed ligt een elektrische deken……ongelofelijk wat een rotdingen. Je ligt op de draden, dus die halen we eraf, zullen ze niet blij mee zijn maar ja. Ontbijt met joghurt, fruit en koffie en thee en we zijn weer klaar voor een nieuwe dag vol verassingen. Kiwi’s zijn vroege vogels dus wij staan ook om 7 u op.

Het plaatsje Haast waar we overnacht hebben ligt aan de westkust en we rijden een tijdje langs de oceaan en lopen de Shipwreckroute. Het strand is van kiezels en achter ons het regenwoud. We zien mensen wijzen richting de oceaan en vragen wat ze daar zien. Jawel hoor….daar zwemmen groepjes dolfijnen vlakbij de kust. We kunnen ze zelfs zonder verrekijker lang volgen.

We rijden weer het binnenland in en slaan een zandweg in om uit te komen bij een lookout met een prachtig uitzicht op de Foxglacier. Wat een machtig gezicht de hoge bergen met de gletsjer. Volgens onze reisgids moet het Gillespiestrand erg mooi zijn, inderdaad zeer de moeite waard. Een flinke rit over een gravelweg die het nodige stof doet opwaaien maar het is prachtig. Stel je voor……je staat op een strand van grijze platte kiezelstenen en staat met je rug naar de oceaan. Achter het strand begint het regenwoud en daarachter de hoge bergen met de besneeuwde toppen en de gletsjer. Het is erg warm maar je ziet sneeuw….geweldig.

We sluiten de dag af met een wandeling naar lake Matheson waar een Aziatische dame zichzelf laat fotograferen met een stuk vitrage om zich heen gedrapeerd…..Er zijn hier erg veel Aziaten op het moment. Zij hebben blijkbaar vakantie na het Chinees nieuwjaar en rijden in de duurste campers, grootste auto’s en eten in de beste restaurants. Lake Matheson is een spiegelmeer als het windstil is. Je kunt hier s’morgens prachtige foto’s maken met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond, maar mijn middagfoto’s zijn ook niet verkeerd.

Na een curry in een Indiaas restaurant en een overnachting in een backpacker stonden we al vroeg klaar om de Frans Jozefgletsjerwandeling te lopen. Helicopters vlogen af en aan om toeristen af te zetten bij de gletsjer en van daaruit wandelen ze dan terug. Wij gingen lopend. Het is een prachtige wandeling door dit ruige gebied en na een dik uur bereik je dan het punt waar je niet verder mag. Dit gebied is gevaarlijk, zoals heel veel plaatsen in NZ. Komen regelmatig aardverschuivingen voor waardoor er veel gevaar is voor vallend gesteente. De Frans Jozefgletsjer groeit nog steeds. Van boven komt er sneeuw bij en van onder smelt er een stukje weg.

Heel jammer maar er komt een eind aan gletsjerland en de prachtige uitzichten. We reden nog de Arthurpas met de kea’s (soort papegaai) maar deze was niet zo spectaculair. Hokatika was onze overnachtingsplaats waar je magnifieke zonsondergangen hebt. Wel honderd mensen stonden er te kijken met hun campers of staand op een rots. Na de laatste overnachting in Greymouth weer een heel apart natuurverschijnsel de Pancakerocks. In miljoenen jaren heeft de oceaan hier een heel apart gebied van stenen pannenkoeken gecreeerd. Er is een pad aangelegd vanwaar je een goed uitzicht hebt op de oceaan met de blowholes. Het mooiste is het hier met een flinke storm, dan zie je het water spuiten door de rotsen. Maar wij waren er met prachtig weer, maar toch heel apart.

Het was even doorbijten om de laatste paar honderd km door te rijden door het binnenland want we hadden afgesproken om voor 18 uur in Kaiteriteri aan te komen. Dit is een klein resort gelegen tegen het Abel Tasmanpark. Hier heeft Belinda haar 2e huis. We reden de steile weg naar boven de berg op en durfden eigenlijk de oprit niet op te rijden want zou dit wel het juiste adres zijn? Een enorme villa met een terras zo groot als onze huiskamer. Belinda kwam naar buiten om ons te begroeten en liet ons haar prachtige huis zien. Wat een uitzicht over de Tasmanbaai……ongelofelijk waar zijn we nu weer terechtgekomen. Huizenruil, het mooiste wat ons ooit is overkomen.

1. Loes:
    1 maart 2017
    Ik heb nu pas echt even de tijd kunnen nemen om je foto's te bekijken. Wat een prachtige foto's en ik kan me voorstellen dat jullie helemaal "weg zijn" van NZ. Het is zo jammer dat je daar niet even naar toe gaat voor een weekje of 3, want dat is zo zonde van de lange reis. Ik hoef niet te zeggen dat jullie moeten genieten, want de foto's vertellen je zonneklaar dat jullie dat doen. Geniet ze nog verder.

Groetjes,
    Loes
  2. Jeanne van den Bosch:
    1 maart 2017
    Wat mooi, allemaal zo herkenbaar voor ons!!! Kijken steeds uit naar jullie reisverslag!!
  3. Ruut en Trees:
    2 maart 2017
    Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Wat een prachtige foto's. Op deze manier kunnen krijgen we mooie beelden bij jullie verhaal en kijken weer uit naar het volgende. Hoe ziet het huis van Belinda eruit? Zijn benieuwd.
    Groetjes Trees en de revaliderende Ruut
  4. Tony Peters:
    5 maart 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie,. even ´n late reactie van ons... wij waren afgelopen week in Zeeland om de tuin bij onze caravan verder in orde te maken, Ronnie heeft ´n nieuwe schutting en ´n liguster haag geplant ziet er nu weer up to date uit,.. wat ´n mooi verhaal weer en wat boffen jullie toch steeds met de huizenruil,.. De foto´s zijn wederom weer super en we genieten er van,.. zeker die foto van de wel en niet begroeiing echt heel apart!
    Geniet heerlijk verder en wachten weer op jullie volgend verhaal,..
    Groetjes Tony en Riet,..
  5. Marende en Jan:
    6 maart 2017
    Prachtig om het mee te beleven met jullie....lieve groetjes van ons